
‘The Power of Christ compels you!’ klonk het in Texas. En de meest bekende quote uit The Exorcist gaan we mooi niet hardop uitspreken. Volgende week onthult Dodge de langverwachte Challenger SRT Demon. De demonische broer van de Hellcat is in potentie de lijpste hard-rechtuit-auto die je kunt kopen. Maar nog voordat het duivelsgebroed verschijnt, wil John Hennessey een duiveluitdrijving uitvoeren… met vermogen.
De Hennessey Exorcist is een Camaro ZL1 met 1.013 pk (1.000 bhp). John Hennessey en zijn team pakten de 6,2-liter LT4-motor aan om het vermogen naar de vier cijfers op te drijven. De sprint naar de 100 km/u is in minder dan 3 seconden klaar en een kwartmijl legt de Camaro af in minder dan 10 seconden. Dom Toretto zou fan zijn. Ter vergelijking: de standaard ZL1 heeft 649 pk en ging al in 3,9 seconden naar 100 km/u.
Wat is er aan de Hennessey Exorcist gedaan?
Het grootste deel van het werk neemt de fonkelnieuwe supercharger voor zijn rekening. Deze drukt via een nieuwe intercooler extra lucht naar de cilinders. Een nieuwe nokkenas bedient de kleppen en een verse ECU zorgt dat de boel niet ploft.
Je kunt een Camaro met handbak óf automaat achterlaten bij Hennessey. Als je zelf niet roert, moet de transmissie versterkt worden en kost de upgrade 9.000 euro meer. Dat bedrag komt dus bovenop de 51.000 euro die Hennessey vraagt om jouw Camaro ZL1 om te bouwen tot Exorcist. Heb je geen Camaro? Maak dan 111.000 euro over naar John, dan krijg je een kant-en-klare Hennessey Exorcist. En voor 1.013 pk durven wij dat best een koopje te noemen.
NIEUWSBRIEF
Het laatste autonieuws, de meest recente tests en exclusieve auto-content rechtstreeks in je mailbox. En als je wilt kunnen wij je ook op de hoogte houden van aanbiedingen van onze partners.
Meer van TopGear


Deze roestige Chevrolet Camaro is een van de laatste projectauto’s van Paul Walker

De Hennessey Exorcist Camaro ZL1 Final Edition wil nog één keer de Challenger Demon verslaan

Vond je de NASCAR tijdens Le Mans ook zo geweldig? Dan is deze Camaro ZL1 iets voor jou

Het einde van de V8-musclecar nadert: ook de Chevrolet Camaro is binnenkort dood

Jenson Button gaat met deze NASCAR Camaro meedoen aan de 24 uur van Le Mans

De mooiste achterruit ooit maakt misschien een comeback

Is zo’n snelle Chevrolet Corvette C6 na 20 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Dit is wat je in Amerika betaalt voor de krachtigste Corvette ooit gebouwd (1.000+ pk)

Slimme kerel koopt auto met kapotte koppeling voor bodemprijs, repareert hem helemaal gratis

Dit is de goedkoopste auto die 375 km/u haalt (gewoon met fabrieksgarantie)

Deze auto is zo onveilig dat ie slechts nul sterren krijgt, NCAP adviseert om ‘niet te kopen

Hennessey lanceert nieuwe divisie met een Dodge SRT Demon met ruim 1.700 pk

Hennessey geeft de Ford F-150 een 3,0-liter supercharger voor 785 pk

De Hennessey Exorcist Camaro ZL1 Final Edition wil nog één keer de Challenger Demon verslaan

Hennessey pompt de Ford F-150 Raptor R op naar 1.000 pk

Vlug weekendje weg? Deze Hennessey Mammoth met ruim 1.000 pk heeft een tent

De Mustang GT500 van Hennessey produceert 1.200 pk

Europese Unie geeft duidelijkheid over het verbod van koolstofvezel op auto’s

We hebben nog wat te zeuren over koolstofvezel, nu het nog niet verboden is

510 pk uit een vijfcilinder is bij Abt stukken goedkoper dan een nieuwe Golf GTI

Met een paar aanpassingen kost deze kleine hatchback meer dan 100.000 euro

Parkeren in een kleine parkeergarage wordt op deze manier extra lastig

Mensen moeten echt kappen met deze piepkleine (maar vreselijke) modificatie aan hun auto’s

De gemiddelde Mercedes-klant zal deze G-klasse haten, en juist daarom vinden we hem vet

Het populairste automerk van Nederland opent directe aanval op Volkswagen met deze benzineauto

Het grootste automerk ter wereld zet in op de ‘benzine van de toekomst’

De vernieuwde Volvo S90 kun je nu herkennen aan een bijzonder fraaie achterkant

Europese Unie geeft duidelijkheid over het verbod van koolstofvezel op auto’s

Inderdaad geen dure 1000pk plusser.
10 Exorcisten of 1 Veyron, de keuze laat ik over aan de mede lezers.
Zelf zou ik gaan voor de SRT Demon, omdat ik de Challenger gewoon een leukere musclecar vind om naar te kijken.
Al laat ik nog liever een Nissan GT-R Nismo ombouwen naar 1100pk.