
De Volkswagen Golf R32 (vijfde generatie) was de laatste Golf met een zescilinder. Compleet begrijpelijk, want het gewicht en de kosten van de zescilinder voegden niets meer toe; de 2.0 TSI in de Golf 6 R en 7 R bereikte met gemak betere prestaties door de toevoeging van turbomagie.
Er is echter één ding wat een viercilinder niet kan: klinken als een zescilinder. Plus als je van plan bent de 700 pk te overstijgen, kun je beter een stel extra cilinders hebben voor de betrouwbaarheid. Daarom koos de Duitse tuner HGP voor de 3,6-liter V6 uit de Passat R36 als krachtbron voor deze Golf R. De DSG-bak komt uit de Audi RS 3.
De ombouw bestaat al even, maar recentelijk plaatste de tuner er weer het een en ander over op Facebook, waardoor de foto’s weer circuleren op het internet. Dus voor wie ‘m nog niet kende: aanschouw de HGP Volkswagen Golf R. De tuner knoopte twee turbo’s op de zescilinder voor een totaalvermogen van 740 pk en 925 Nm. En omdat het in de basis een R is, gaat het vermogen naar alle wielen.
Wat kost een HGP Volkswagen Golf R?
De semi-sleeper staat op KW-dempers en flinke 19-inch OZ-velgen. Onder de velgen schuilen flinke remschijven van 400 millimeter en HGP-remklauwen. Onder de motorkap ziet het er, op de blauwe leidingen na, haast fabriek-af uit. De totale ombouw tot HGP Volkswagen Golf R kost je 96.000 euro. Een lieve duit, maar dan heb je wel meer vermogen dan een Porsche GT2 RS of een Ferrari 488 Pista.
Meer van TopGear


De snelste Volkswagen aller tijden is niet eens de duurste (of de sterkste)

De Volkswagen Golf 5 GTI was in 2005 iets bijzonders – hoe voelt hij in 2025?

Zo bizar weinig Golfjes bouwt Volkswagen nog en ze hebben een vervelende mededeling

20.000 mensen bij Volkswagen nemen plotseling ontslag, en daar is het merk heel blij mee

De grote baas van Bugatti rijdt een oude VW Golf, maar als je de auto ziet, snap je gelijk waarom

Ooit kon je gewoon een Volkswagen Passat met W8-motor kopen – dit is het verhaal erachter

Kooptip: dit is de vreemdste (en handigste) Volkswagen Passat die je ooit zag

De nieuwe Golf GTI 50 Edition heeft 162,5 pk (per voorwiel) en is sneller dan de Golf R

Volkswagen overweegt auto van formaatje Polo, maar dan met 400 pk (met hulp van een bekende)

De snelste Volkswagen aller tijden is niet eens de duurste (of de sterkste)

De Volkswagen Golf 5 GTI was in 2005 iets bijzonders – hoe voelt hij in 2025?

HGP Volkswagen Multivan T7 met 340+ pk gaat voluit op de Duitse Autobahn

Met 350 km/u de Polizei passeren

HGP Volkswagen Golf R houdt Audi RS 6 bij

HGP Porsche Cayenne laat 962 pk los op Autobahn

HGP Audi RS 4 is een gekrompen RS 6

HGP Audi RS 6 doet 786 pk en 1.061 Nm

Ooit dit grappige detail bij tellers van snelle Audi’s en Volkswagens gezien?

Een klein deukje in het dak houdt deze Volkswagen Golf R niet tegen

Volkswagen Golf R blaast iets op tijdens ronde Nürburgring

Kerel met verlaagde Golf GTI moet telkens wiel demonteren om te kunnen tanken

Golf GTI laat mooi zien wat je nooit moet doen op de Nürburgring

Eerste eigenaar ruilt Golf 4 GTI na 450.000 km in voor nieuwere GTI

Deze onopvallende Seat is stiekem sneller dan jouw Porsche (en hij kost slechts 5.000 euro)

Dit rijdende kunstwerk met tentdak is smaakloos, maar haalt wel 250 km/u

De BMW M5 is een stuk lichter geworden, maar dat gaat wel gepaard met lelijkheid

Achter deze stoere Jeep schuilt eigenlijk een betaalbare en betrouwbare auto

Deze Porsche krijgt 272 pk extra maar de tuner is één belangrijk iets vergeten

Op deze wijze is de goedkoopste 911 ineens de snelste (en het kost niet heel erg veel extra geld)

Je leven is een leugen: het logo van BMW is helemaal geen propeller

Is zo’n zwaar onderschatte Subaru Levorg na 11 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Ooit kon je gewoon een Volkswagen Passat met W8-motor kopen – dit is het verhaal erachter

Je verwacht het niet, maar deze bijna nieuwe Audi A8 (met W12) is nu ineens een heel verstandige aankoop

Gaat het verbod op benzineauto’s in 2035 nog door? ‘EU laat zien dat ze kunnen versoepelen’

Leuk, maar kan die ook nog rijden, wat zijn de acceleratiecijfers en topsnelheid? Zo weten we nog niets