
De Volkswagen Golf R32 (vijfde generatie) was de laatste Golf met een zescilinder. Compleet begrijpelijk, want het gewicht en de kosten van de zescilinder voegden niets meer toe; de 2.0 TSI in de Golf 6 R en 7 R bereikte met gemak betere prestaties door de toevoeging van turbomagie.
Er is echter één ding wat een viercilinder niet kan: klinken als een zescilinder. Plus als je van plan bent de 700 pk te overstijgen, kun je beter een stel extra cilinders hebben voor de betrouwbaarheid. Daarom koos de Duitse tuner HGP voor de 3,6-liter V6 uit de Passat R36 als krachtbron voor deze Golf R. De DSG-bak komt uit de Audi RS 3.
De ombouw bestaat al even, maar recentelijk plaatste de tuner er weer het een en ander over op Facebook, waardoor de foto’s weer circuleren op het internet. Dus voor wie ‘m nog niet kende: aanschouw de HGP Volkswagen Golf R. De tuner knoopte twee turbo’s op de zescilinder voor een totaalvermogen van 740 pk en 925 Nm. En omdat het in de basis een R is, gaat het vermogen naar alle wielen.
Wat kost een HGP Volkswagen Golf R?
De semi-sleeper staat op KW-dempers en flinke 19-inch OZ-velgen. Onder de velgen schuilen flinke remschijven van 400 millimeter en HGP-remklauwen. Onder de motorkap ziet het er, op de blauwe leidingen na, haast fabriek-af uit. De totale ombouw tot HGP Volkswagen Golf R kost je 96.000 euro. Een lieve duit, maar dan heb je wel meer vermogen dan een Porsche GT2 RS of een Ferrari 488 Pista.
NIEUWSBRIEF
Het laatste autonieuws, de meest recente tests en exclusieve auto-content rechtstreeks in je mailbox. En als je wilt kunnen wij je ook op de hoogte houden van aanbiedingen van onze partners.
Meer van TopGear


Met de nieuwste Golf met benzinemotor hoef je nooit te tanken, maar de vraag is of je dat wilt (review)

Dit is veruit de smerigste Golf GTI die je op dit moment kunt kopen (maar het kan een goede deal zijn)

Zo kan eigenaar Golf Drentse kunstroof tóch nieuwe auto kopen

Dit was de snelle Golf die betrokken was bij inbraak Drents Museum (en het is geen GTI)

Was de Volkswagen Golf GTI wel echt de eerste hot hatchback ter wereld?

De Nederlandse politie rijdt in ‘de krachtigste Golf ooit’ (en deze heeft een nogal fout trucje)

Met de nieuwste Golf met benzinemotor hoef je nooit te tanken, maar de vraag is of je dat wilt (review)

Dit zijn 6 snelle Volkswagen Polo’s die je al vergeten was

Volkswagen ID.1 wordt jouw eerste auto, voor heel erg weinig geld

Volkswagen Passat met GTI-motor is ideaal voor mensen met zware trailers (of veel haast)

Op AliExpress koop je nu voor een prikkie een gloednieuwe GTI-motor (en dat schijnt nog best oké te zijn)

HGP Volkswagen Multivan T7 met 340+ pk gaat voluit op de Duitse Autobahn

Met 350 km/u de Polizei passeren

HGP Volkswagen Golf R houdt Audi RS 6 bij

HGP Porsche Cayenne laat 962 pk los op Autobahn

HGP Audi RS 4 is een gekrompen RS 6

HGP Audi RS 6 doet 786 pk en 1.061 Nm

Ooit dit grappige detail bij tellers van snelle Audi’s en Volkswagens gezien?

Een klein deukje in het dak houdt deze Volkswagen Golf R niet tegen

Volkswagen Golf R blaast iets op tijdens ronde Nürburgring

Kerel met verlaagde Golf GTI moet telkens wiel demonteren om te kunnen tanken

Golf GTI laat mooi zien wat je nooit moet doen op de Nürburgring

Eerste eigenaar ruilt Golf 4 GTI na 450.000 km in voor nieuwere GTI

Duurste Toyota van het moment kan nog duurder gemaakt worden

Deze Honda was ooit total-loss, maar is nu de snelste Integra ter wereld

Vond jij de Jaguar commercial niet leuk? Dan ga je dit wel prachtig vinden

Bijzonder dure en fraaie supercar extreem aangepast: mag dat wel?

Ik wil mijn auto verlagen: op welke manieren kan dat allemaal?

Is chiptuning slecht voor je auto? En wordt je auto er écht zuiniger van?

Is zo’n brute Nissan 370Z na 16 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Waarom er vanaf volgende week mysterieuze camera’s verschijnen langs de snelwegen (die geen flitsers zijn)

Porsche-rijder komt er op pijnlijke wijze achter dat Flitsmeister niet helpt tegen deze politiecamera

Dit zijn 9 zeer leuk rijdende auto’s voor minder dan 5.000 euro (die geen MX-5 zijn)

Waarom je de tankdop van een plug-in hybride (PHEV) nooit zomaar mag opendraaien

Leuk, maar kan die ook nog rijden, wat zijn de acceleratiecijfers en topsnelheid? Zo weten we nog niets