De Volkswagen Golf R32 (vijfde generatie) was de laatste Golf met een zescilinder. Compleet begrijpelijk, want het gewicht en de kosten van de zescilinder voegden niets meer toe; de 2.0 TSI in de Golf 6 R en 7 R bereikte met gemak betere prestaties door de toevoeging van turbomagie.
Er is echter één ding wat een viercilinder niet kan: klinken als een zescilinder. Plus als je van plan bent de 700 pk te overstijgen, kun je beter een stel extra cilinders hebben voor de betrouwbaarheid. Daarom koos de Duitse tuner HGP voor de 3,6-liter V6 uit de Passat R36 als krachtbron voor deze Golf R. De DSG-bak komt uit de Audi RS 3.
De ombouw bestaat al even, maar recentelijk plaatste de tuner er weer het een en ander over op Facebook, waardoor de foto’s weer circuleren op het internet. Dus voor wie ‘m nog niet kende: aanschouw de HGP Volkswagen Golf R. De tuner knoopte twee turbo’s op de zescilinder voor een totaalvermogen van 740 pk en 925 Nm. En omdat het in de basis een R is, gaat het vermogen naar alle wielen.
Wat kost een HGP Volkswagen Golf R?
De semi-sleeper staat op KW-dempers en flinke 19-inch OZ-velgen. Onder de velgen schuilen flinke remschijven van 400 millimeter en HGP-remklauwen. Onder de motorkap ziet het er, op de blauwe leidingen na, haast fabriek-af uit. De totale ombouw tot HGP Volkswagen Golf R kost je 96.000 euro. Een lieve duit, maar dan heb je wel meer vermogen dan een Porsche GT2 RS of een Ferrari 488 Pista.
Jan heeft op 21 juni 2018 geschreven:
Leuk, maar kan die ook nog rijden, wat zijn de acceleratiecijfers en topsnelheid? Zo weten we nog niets