
De Volkswagen Golf R32 (vijfde generatie) was de laatste Golf met een zescilinder. Compleet begrijpelijk, want het gewicht en de kosten van de zescilinder voegden niets meer toe; de 2.0 TSI in de Golf 6 R en 7 R bereikte met gemak betere prestaties door de toevoeging van turbomagie.
Er is echter één ding wat een viercilinder niet kan: klinken als een zescilinder. Plus als je van plan bent de 700 pk te overstijgen, kun je beter een stel extra cilinders hebben voor de betrouwbaarheid. Daarom koos de Duitse tuner HGP voor de 3,6-liter V6 uit de Passat R36 als krachtbron voor deze Golf R. De DSG-bak komt uit de Audi RS 3.
De ombouw bestaat al even, maar recentelijk plaatste de tuner er weer het een en ander over op Facebook, waardoor de foto’s weer circuleren op het internet. Dus voor wie ‘m nog niet kende: aanschouw de HGP Volkswagen Golf R. De tuner knoopte twee turbo’s op de zescilinder voor een totaalvermogen van 740 pk en 925 Nm. En omdat het in de basis een R is, gaat het vermogen naar alle wielen.
Wat kost een HGP Volkswagen Golf R?
De semi-sleeper staat op KW-dempers en flinke 19-inch OZ-velgen. Onder de velgen schuilen flinke remschijven van 400 millimeter en HGP-remklauwen. Onder de motorkap ziet het er, op de blauwe leidingen na, haast fabriek-af uit. De totale ombouw tot HGP Volkswagen Golf R kost je 96.000 euro. Een lieve duit, maar dan heb je wel meer vermogen dan een Porsche GT2 RS of een Ferrari 488 Pista.
Meer van TopGear


Waarom deze oude VW Golf met verkleurde bumpers 18.500 (!) euro moet kosten

De Nederlandse politie rijdt in ‘de krachtigste Golf ooit’ (en deze heeft een nogal fout trucje)

Met de nieuwste Golf met benzinemotor hoef je nooit te tanken, maar de vraag is of je dat wilt (review)

Dit is veruit de smerigste Golf GTI die je op dit moment kunt kopen (maar het kan een goede deal zijn)

Zo kan eigenaar Golf Drentse kunstroof tóch nieuwe auto kopen

Van deze Volkswagen was er nog nooit een GTI, maar dat gaat nu (gelukkig?) veranderen

Het gaat niet goed met Volkswagen want ze verkopen juist te veel elektrische auto’s

Volkswagen viert de 50e verjaardag van de Polo maar maakt daarbij een foutje

Het lijkt erop dat er straks Chinese auto’s uit de Duitse fabrieken van Volkswagen komen

Volkswagen gaat dit niet al te populaire model nog een keer opfrissen (zodat je hem nu wel koopt)

Deze goedkope Volkswagen ambulance is de perfecte basis voor jouw camper (en handig voor files)

HGP Volkswagen Multivan T7 met 340+ pk gaat voluit op de Duitse Autobahn

Met 350 km/u de Polizei passeren

HGP Volkswagen Golf R houdt Audi RS 6 bij

HGP Porsche Cayenne laat 962 pk los op Autobahn

HGP Audi RS 4 is een gekrompen RS 6

HGP Audi RS 6 doet 786 pk en 1.061 Nm

Ooit dit grappige detail bij tellers van snelle Audi’s en Volkswagens gezien?

Een klein deukje in het dak houdt deze Volkswagen Golf R niet tegen

Volkswagen Golf R blaast iets op tijdens ronde Nürburgring

Kerel met verlaagde Golf GTI moet telkens wiel demonteren om te kunnen tanken

Golf GTI laat mooi zien wat je nooit moet doen op de Nürburgring

Eerste eigenaar ruilt Golf 4 GTI na 450.000 km in voor nieuwere GTI

Zie jij (zonder te spieken) van welk merk deze iets te ruige stationwagen is?

Dit is de duurste viercilinder auto van het moment (want hij kost 300.000 euro)

Europese Unie geeft duidelijkheid over het verbod van koolstofvezel op auto’s

We hebben nog wat te zeuren over koolstofvezel, nu het nog niet verboden is

510 pk uit een vijfcilinder is bij Abt stukken goedkoper dan een nieuwe Golf GTI

Met een paar aanpassingen kost deze kleine hatchback meer dan 100.000 euro

De EU versoepelt CO2-regels voor autofabrikanten, maar wat betekent dit voor jou?

Eigenaren van auto zijn boos, want ze zijn ineens 600 pk kwijt na software-update

Opmerkelijk: bepantserde limo voor president heeft een (kwetsbaar) stoffen dakje

Automerk waar je nog nooit van gehoord hebt (maar hier al jaren is), sluit alweer de showrooms in Nederland

Van deze Volkswagen was er nog nooit een GTI, maar dat gaat nu (gelukkig?) veranderen

Leuk, maar kan die ook nog rijden, wat zijn de acceleratiecijfers en topsnelheid? Zo weten we nog niets