
De Volkswagen Golf R32 (vijfde generatie) was de laatste Golf met een zescilinder. Compleet begrijpelijk, want het gewicht en de kosten van de zescilinder voegden niets meer toe; de 2.0 TSI in de Golf 6 R en 7 R bereikte met gemak betere prestaties door de toevoeging van turbomagie.
Er is echter één ding wat een viercilinder niet kan: klinken als een zescilinder. Plus als je van plan bent de 700 pk te overstijgen, kun je beter een stel extra cilinders hebben voor de betrouwbaarheid. Daarom koos de Duitse tuner HGP voor de 3,6-liter V6 uit de Passat R36 als krachtbron voor deze Golf R. De DSG-bak komt uit de Audi RS 3.
De ombouw bestaat al even, maar recentelijk plaatste de tuner er weer het een en ander over op Facebook, waardoor de foto’s weer circuleren op het internet. Dus voor wie ‘m nog niet kende: aanschouw de HGP Volkswagen Golf R. De tuner knoopte twee turbo’s op de zescilinder voor een totaalvermogen van 740 pk en 925 Nm. En omdat het in de basis een R is, gaat het vermogen naar alle wielen.
Wat kost een HGP Volkswagen Golf R?
De semi-sleeper staat op KW-dempers en flinke 19-inch OZ-velgen. Onder de velgen schuilen flinke remschijven van 400 millimeter en HGP-remklauwen. Onder de motorkap ziet het er, op de blauwe leidingen na, haast fabriek-af uit. De totale ombouw tot HGP Volkswagen Golf R kost je 96.000 euro. Een lieve duit, maar dan heb je wel meer vermogen dan een Porsche GT2 RS of een Ferrari 488 Pista.
Meer van TopGear


In Amerika kijken ze je heel raar aan als je dit een Volkswagen Golf noemt

Deze gehate eigenschap van de Volkswagen Golf GTI zal (helaas) niet meer terugkeren

De duurste Golf van Nederland kost meer dan een ton (en nee, niet in guldens)

Waarom deze oude VW Golf met verkleurde bumpers 18.500 (!) euro moet kosten

De Nederlandse politie rijdt in ‘de krachtigste Golf ooit’ (en deze heeft een nogal fout trucje)

De grote baas van Bugatti rijdt een oude VW Golf, maar als je de auto ziet, snap je gelijk waarom

In Amerika kijken ze je heel raar aan als je dit een Volkswagen Golf noemt

Geweldig nieuws voor liefhebbers van de legendarische Volkswagen curryworsten

Deze oersaaie (en spotgoedkope) Passat heeft stiekem een van de coolste Volkswagen-motoren ooit

Volkswagen komt weer met een goedkope auto – dit is de (waardige) opvolger van de Up

De reden waarom nieuwe Volkswagens zo slecht waren de afgelopen jaren (en waarom het nu beter wordt)

HGP Volkswagen Multivan T7 met 340+ pk gaat voluit op de Duitse Autobahn

Met 350 km/u de Polizei passeren

HGP Volkswagen Golf R houdt Audi RS 6 bij

HGP Porsche Cayenne laat 962 pk los op Autobahn

HGP Audi RS 4 is een gekrompen RS 6

HGP Audi RS 6 doet 786 pk en 1.061 Nm

Ooit dit grappige detail bij tellers van snelle Audi’s en Volkswagens gezien?

Een klein deukje in het dak houdt deze Volkswagen Golf R niet tegen

Volkswagen Golf R blaast iets op tijdens ronde Nürburgring

Kerel met verlaagde Golf GTI moet telkens wiel demonteren om te kunnen tanken

Golf GTI laat mooi zien wat je nooit moet doen op de Nürburgring

Eerste eigenaar ruilt Golf 4 GTI na 450.000 km in voor nieuwere GTI

Deze BMW E30 met 1.000 pk klinkt zo goed dat de politie zelfs even een compliment moet geven

Het heeft even geduurd, maar je kan nu voor 40.000 euro een handbak in een Nissan GT-R krijgen

Nissan Micra met V6 even opgelapt voor introductie nieuwe, eh, Nissan Micra

Amerikanen bouwen betere Lamborghini dan dat Lamborghini zelf doet

Dit kost het om een V6 met maximaal 400 pk in jouw Mazda MX-5 te laten leggen (want dat wil je)

Als je een auto ziet met een gat in de koplamp, hoef je het stoplichtsprintje niet aan te gaan

Blijkbaar maakt iedereen deze simpele fout als ze een nieuwe auto kopen (en dat is niet goed voor je motor)

Waarom het een goed idee kan zijn om deze maand nog snel je (niet verlopen) rijbewijs te verlengen

Moet je nou wel of niet oppassen voor ‘Super 95’ bij Duitse tankstations?

Waarom sommige mensen hun bluetooth uitzetten voordat ze (te) hard gaan rijden

Het einde van Audi? Als je alleen naar deze cijfers kijkt, kan Volkswagen beter stoppen met het merk

Leuk, maar kan die ook nog rijden, wat zijn de acceleratiecijfers en topsnelheid? Zo weten we nog niets