
Eind vorig jaar liet Hyundai de Europese markt kennismaken met de i30 N hatchback. Een hot hatch met dusdanig veel pit dat Hyundai eindelijk kon concurreren met de grote jongens. Denk hierbij aan de Volkswagen Golf GTI, Ford Focus ST en de Renault Mégane RS. En nu voegt het Koreaanse merk een tweede high-performance model toe aan haar line-up in Europa: de Hyundai i30 Fastback N. Het is de hot hatch voor billenmensen.
Niet langer wachten
Blijkbaar had Hyundai geen zin meer om te wachten op de Autosalon van Parijs, want dat is het moment waarop de wereldpremière van de Hyundai i30 Fastback N eigenlijk in de planning stond. In plaats daarvan treedt het merk nu naar buiten met een heus wereldrecord. Thierry Neuville en Gabriele Tarquini, de topcoureurs van Hyundai Motorsports, scheurden in 8 minuten en 18 seconden van Rome naar Parijs in het ding.
De Deense dorpjes Rom en Paris, voor alle duidelijkheid. Als ze in die tijd van en naar hun iets bekendere bijna-naamgenoten waren gereden, zou dat betekenen dat Hyundai een of andere buitenaardse technologie in handen had gekregen. Of een flux capacitor.
De Hyundai i30 Fastback N zet een nieuwe maatstaf
Naar eigen zeggen zet Hyundai met de nieuwe i30 Fastback N ‘weer een nieuwe maatstaf’. Het doel is om met behulp van de prestatiegerichte modellen de aantrekkingskracht van het merk vergroten, zegt Andreas-Christoph Hofmann, vice president bij het Koreaanse bedrijf. Gezien er in de eerste helft van 2018 zo’n 3.000 Hyundai i30 N hatchbacks zijn verkocht in Europa, lijkt die strategie aan te slaan. Dus wil jij én 450 tot 1.351 liter ellende kunnen meenemen in je auto, én in 6,4 seconden op 100 km/u zitten (of zelfs in 6,1 seconden als je het Performance Package neemt), dan weet je waar je binnenkort terecht kunt.
Meer van TopGear


Hyundai i30 krijgt tweede facelift om je de i30 N te doen vergeten

De 10 snelste hatchbacks ter wereld

Hyundai i30 Wagon N Line Sky

Hyundai i30 N facelift brengt schakelflippers

Hyundai i30-facelift is hier

Hyundai Santa Fe vs Mazda CX-80: welke zevenzitter moet je hebben?

Er komen ook nog leuke (en snelle) auto’s aan mét benzinemotor van Hyundai N

De Hyundai Ioniq 9 is enorm én heel bijzonder, maar rijdt het ook goed?

De bijna goedkoopste elektrische auto van Nederland is nu stoerder en luxer (en iets minder goedkoop)

Automerk vindt viertaktmotor opnieuw uit voor een 45 procent zuinigere aandrijflijn

De Hyundai Ioniq 5 is waarschijnlijk groter dan je denkt – hoe bevalt de vernieuwde versie? (review)

Toyota: hybride beter dan volledig elektrisch

Mercedes-AMG A 45 krijgt driftmodus

Mercedes: ’onpopulaire niche-modellen gaan we schrappen’

De Ferrari Monza is duur en uitverkocht

Citroën: ’Vanaf 2025 zijn al onze auto’s elektrisch’

Mercedes-AMG A 35 is er door de RS 3

Met deze eenvoudige aanpassingen maak jij je betaalbare stationwagon lekker dik

Hyundai Santa Fe vs Mazda CX-80: welke zevenzitter moet je hebben?

Er komen ook nog leuke (en snelle) auto’s aan mét benzinemotor van Hyundai N

De vernieuwde Kia Sportage lijkt goedkoper dan eerst, maar er is iets meer aan de hand

De prijs van de Kia EV9 GT is bekend: dit betaal je voor een zevenzitter met 500+ pk

De Hyundai Ioniq 9 is enorm én heel bijzonder, maar rijdt het ook goed?

Met deze eenvoudige aanpassingen maak jij je betaalbare stationwagon lekker dik

Is zo’n sportieve Volkswagen Scirocco na 17 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Je moet snel zijn als je deze Mercedes CLA met de krachtigste viercilinder ooit wilt kopen

Ondanks zijn prijs is de duurste auto in het Golf segment een enorm succes

Is zo’n zwaar onderschatte Subaru Levorg na 11 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

De nieuwe Golf GTI 50 Edition heeft 162,5 pk (per voorwiel) en is sneller dan de Golf R

Met deze eenvoudige aanpassingen maak jij je betaalbare stationwagon lekker dik

Ook zonder subsidies zullen Nederlanders (vrijwillig) elektrische auto’s blijven kopen

Bij deze Chinese auto met Nederlands tintje krijg je peperdure velgen voor weinig

De 911 Club Coupé is niet eens de duurste 911, maar toch kun je hem niet kopen

Wat is schadelijker voor de range tijdens de hete zomerdagen: hard rijden of de airco aanzetten?
