
Eind vorig jaar liet Hyundai de Europese markt kennismaken met de i30 N hatchback. Een hot hatch met dusdanig veel pit dat Hyundai eindelijk kon concurreren met de grote jongens. Denk hierbij aan de Volkswagen Golf GTI, Ford Focus ST en de Renault Mégane RS. En nu voegt het Koreaanse merk een tweede high-performance model toe aan haar line-up in Europa: de Hyundai i30 Fastback N. Het is de hot hatch voor billenmensen.
Niet langer wachten
Blijkbaar had Hyundai geen zin meer om te wachten op de Autosalon van Parijs, want dat is het moment waarop de wereldpremière van de Hyundai i30 Fastback N eigenlijk in de planning stond. In plaats daarvan treedt het merk nu naar buiten met een heus wereldrecord. Thierry Neuville en Gabriele Tarquini, de topcoureurs van Hyundai Motorsports, scheurden in 8 minuten en 18 seconden van Rome naar Parijs in het ding.
De Deense dorpjes Rom en Paris, voor alle duidelijkheid. Als ze in die tijd van en naar hun iets bekendere bijna-naamgenoten waren gereden, zou dat betekenen dat Hyundai een of andere buitenaardse technologie in handen had gekregen. Of een flux capacitor.
De Hyundai i30 Fastback N zet een nieuwe maatstaf
Naar eigen zeggen zet Hyundai met de nieuwe i30 Fastback N ‘weer een nieuwe maatstaf’. Het doel is om met behulp van de prestatiegerichte modellen de aantrekkingskracht van het merk vergroten, zegt Andreas-Christoph Hofmann, vice president bij het Koreaanse bedrijf. Gezien er in de eerste helft van 2018 zo’n 3.000 Hyundai i30 N hatchbacks zijn verkocht in Europa, lijkt die strategie aan te slaan. Dus wil jij én 450 tot 1.351 liter ellende kunnen meenemen in je auto, én in 6,4 seconden op 100 km/u zitten (of zelfs in 6,1 seconden als je het Performance Package neemt), dan weet je waar je binnenkort terecht kunt.
Meer van TopGear


Hyundai i30 krijgt tweede facelift om je de i30 N te doen vergeten

De 10 snelste hatchbacks ter wereld

Hyundai i30 Wagon N Line Sky

Hyundai i30 N facelift brengt schakelflippers

Hyundai i30-facelift is hier

De bijna goedkoopste elektrische auto van Nederland is nu stoerder en luxer (en iets minder goedkoop)

Automerk vindt viertaktmotor opnieuw uit voor een 45 procent zuinigere aandrijflijn

De Hyundai Ioniq 5 is waarschijnlijk groter dan je denkt – hoe bevalt de vernieuwde versie? (review)

Dit jaar komt deze nieuwe waterstofauto naar Nederland, maar hoe duur is het nu om op waterstof te rijden?

Met deze nieuwe trend gaan automerken Tesla juist niet nadoen (en dat is maar goed ook)

De bijna goedkoopste EV van Nederland wordt nu ook een van de dikste

Toyota: hybride beter dan volledig elektrisch

Mercedes-AMG A 45 krijgt driftmodus

Mercedes: ’onpopulaire niche-modellen gaan we schrappen’

De Ferrari Monza is duur en uitverkocht

Citroën: ’Vanaf 2025 zijn al onze auto’s elektrisch’

Mercedes-AMG A 35 is er door de RS 3

Van deze onverwoestbare sedan was een extra voordelige versie

Kia vernieuwt de Sportage, maar we vonden de oude neus eigenlijk mooier

De bijna goedkoopste elektrische auto van Nederland is nu stoerder en luxer (en iets minder goedkoop)

Zie jij (zonder te spieken) van welk niet-Chinese automerk deze nieuwe SUV is?

Het populairste automerk van Nederland opent directe aanval op Volkswagen met deze benzineauto

Boeven stelen ongemerkt 900 (!) motoren uit autofabriek, maar niemand weet hoe

De snelste Volkswagen aller tijden is niet eens de duurste (of de sterkste)

De Volkswagen Golf 5 GTI was in 2005 iets bijzonders – hoe voelt hij in 2025?

Laat de Mercedes A-klasse of Audi A3 staan en koop deze luxe hatchback (die iets goedkoper is)

Zo bizar weinig Golfjes bouwt Volkswagen nog en ze hebben een vervelende mededeling

Dit betaal je in Nederland voor de lichtste en krachtigste BMW M2 van dit moment

Dit is de echte reden waarom de Fiat Multipla er zo lelijk uitziet (want er zit een gedachte achter)

De BMW M5 is op een stuk lichter geworden, maar dat gaat wel gepaard met lelijkheid

Deze populaire SUV’s gaan opmerkelijk vaak stuk en komen niet de keuring door

De snelste Volkswagen aller tijden is niet eens de duurste (of de sterkste)

Op deze manier word je op vakantie opgelicht bij tolpoortjes, zonder dat je het doorhebt

De belangrijkste succesfactor van Renault komt te vervallen, hoe moet het nu verder?
