Eind vorig jaar liet Hyundai de Europese markt kennismaken met de i30 N hatchback. Een hot hatch met dusdanig veel pit dat Hyundai eindelijk kon concurreren met de grote jongens. Denk hierbij aan de Volkswagen Golf GTI, Ford Focus ST en de Renault Mégane RS. En nu voegt het Koreaanse merk een tweede high-performance model toe aan haar line-up in Europa: de Hyundai i30 Fastback N. Het is de hot hatch voor billenmensen.

Niet langer wachten

Blijkbaar had Hyundai geen zin meer om te wachten op de Autosalon van Parijs, want dat is het moment waarop de wereldpremière van de Hyundai i30 Fastback N eigenlijk in de planning stond. In plaats daarvan treedt het merk nu naar buiten met een heus wereldrecord. Thierry Neuville en Gabriele Tarquini, de topcoureurs van Hyundai Motorsports, scheurden in 8 minuten en 18 seconden van Rome naar Parijs in het ding.

De Deense dorpjes Rom en Paris, voor alle duidelijkheid. Als ze in die tijd van en naar hun iets bekendere bijna-naamgenoten waren gereden, zou dat betekenen dat Hyundai een of andere buitenaardse technologie in handen had gekregen. Of een flux capacitor.

De Hyundai i30 Fastback N zet een nieuwe maatstaf

Naar eigen zeggen zet Hyundai met de nieuwe i30 Fastback N ‘weer een nieuwe maatstaf’. Het doel is om met behulp van de prestatiegerichte modellen de aantrekkingskracht van het merk vergroten, zegt Andreas-Christoph Hofmann, vice president bij het Koreaanse bedrijf. Gezien er in de eerste helft van 2018 zo’n 3.000 Hyundai i30 N hatchbacks zijn verkocht in Europa, lijkt die strategie aan te slaan. Dus wil jij én 450 tot 1.351 liter ellende kunnen meenemen in je auto, én in 6,4 seconden op 100 km/u zitten (of zelfs in 6,1 seconden als je het Performance Package neemt), dan weet je waar je binnenkort terecht kunt.

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)