
Schuddebuikend kijkt John Hennessey naar Brabus. Met de woorden ‘850 pk? Mwhahaha, hou m’n bittere appelsap vast’, geeft hij een zwieper aan de vermogen-knop van de Jeep Trackhawk (of weten wij veel hoe dat tunen in z’n werk gaat).
Nu is de Jeep Grand Cherokee Trackhawk met zijn 6,2-liter V8 uit de Dodge Challenger Hellcat al niet voor de poes. Zelfs naar Amerikaanse standaarden. Maar Hennessey komt uit Texas. En daar moet alles groter. Of sneller.
Specificaties Jeep Trackhawk HPE1000
Het effect is overduidelijk: Hennessey stopt 1.026 pk (+310) en 1.314 Nm (+439) in de Jeep Trackhawk HPE1000. Na 2,8 seconden staat de teller op 96 km/u (-0,7 s). Daarmee hou je Ferrari’s en Lamborghini’s bij. En laat je er een aantal achter je. De topsnelheid noemt Hennessey niet, maar zal in de buurt van de 300 km/u komen. Al werkt het vlakke smoelwerk van de Trackhawk in zulke situaties niet echt mee.
Hoe doet Hennessey dit toch allemaal?
Een aangepaste supercharger doet het meeste werk, samen met een verbeterd in- en uitlaatsysteem. Een nieuwe ECU laat het geheel harmonieus samenkomen. Wat al dat moois kost? Daarvoor moet je even met John bellen.
Meer van TopGear


Jeep Grand Cherokee 4xe review: Hoe rijdt de enorme bak met viercilinder?

De 10 snelste SUV’s ter wereld

Jeep Grand Cherokee (2022) is nieuw en hybride

’Cherokee niet meer van deze tijd’

De unieke autocultuur van Australië

Aangezien elk merk nu ‘Jeeps’ maakt, moet Jeep dan geen stationswagens en sedans maken?

Vanaf vandaag mag je geen Peugeot of Opel meer kopen in Nederland

De Jeep Avenger 4xe is de ruigste uitvoering, maar heb je er ook iets aan in Nederland? (review)

Jeep Renegade e-Hybrid review: slechter dan de Avenger, maar toch zouden we ‘m kiezen

Jeep Avenger e-Hybrid review: Moet je er de volledig elektrische Avenger voor laten staan?

Jeep werkt aan een burnout-modus voor de voorwielen (en dat heeft een praktische reden)

Hennessey lanceert nieuwe divisie met een Dodge SRT Demon met ruim 1.700 pk

Hennessey geeft de Ford F-150 een 3,0-liter supercharger voor 785 pk

De Hennessey Exorcist Camaro ZL1 Final Edition wil nog één keer de Challenger Demon verslaan

Hennessey pompt de Ford F-150 Raptor R op naar 1.000 pk

Vlug weekendje weg? Deze Hennessey Mammoth met ruim 1.000 pk heeft een tent

De Mustang GT500 van Hennessey produceert 1.200 pk

Hennessey lanceert nieuwe divisie met een Dodge SRT Demon met ruim 1.700 pk

Hennessey geeft de nieuwe Ford Mustang Dark Horse 860 pk en racestrepen

Slimme eigenaar begrenst pick-up met 1.000 pk op 90 km/u en krijgt groot belastingvoordeel

Hennessey geeft Chevrolet Corvette C8 een supercharger en meer dan 700 pk

De Mammoth 1000 6×6 TRX is er voor wie één meter laadruimte tekortkwam

Hennessey McLaren 765LT: 0-100 in circa 2,1 s

Dit is de duurste viercilinder auto van het moment (want hij kost 300.000 euro)

Europese Unie geeft duidelijkheid over het verbod van koolstofvezel op auto’s

We hebben nog wat te zeuren over koolstofvezel, nu het nog niet verboden is

510 pk uit een vijfcilinder is bij Abt stukken goedkoper dan een nieuwe Golf GTI

Met een paar aanpassingen kost deze kleine hatchback meer dan 100.000 euro

Parkeren in een kleine parkeergarage wordt op deze manier extra lastig

Dit type autoband ziet er cool uit, maar is altijd gevaarlijk (zelfs de duurdere merken)

Aangezien elk merk nu ‘Jeeps’ maakt, moet Jeep dan geen stationswagens en sedans maken?

De auto die iedereen eigenlijk zou moeten kopen, ziet er nu net wat leuker uit

Een van de slechtste auto’s ooit gebouwd gaat een comeback maken (en nu wil je ‘m wel)

De populaire Volvo XC70 keert terug – met een aandrijflijn die Volvo nog nooit heeft gebruikt
