Schuddebuikend kijkt John Hennessey naar Brabus. Met de woorden ‘850 pk? Mwhahaha, hou m’n bittere appelsap vast’, geeft hij een zwieper aan de vermogen-knop van de Jeep Trackhawk (of weten wij veel hoe dat tunen in z’n werk gaat).
Nu is de Jeep Grand Cherokee Trackhawk met zijn 6,2-liter V8 uit de Dodge Challenger Hellcat al niet voor de poes. Zelfs naar Amerikaanse standaarden. Maar Hennessey komt uit Texas. En daar moet alles groter. Of sneller.
Specificaties Jeep Trackhawk HPE1000
Het effect is overduidelijk: Hennessey stopt 1.026 pk (+310) en 1.314 Nm (+439) in de Jeep Trackhawk HPE1000. Na 2,8 seconden staat de teller op 96 km/u (-0,7 s). Daarmee hou je Ferrari’s en Lamborghini’s bij. En laat je er een aantal achter je. De topsnelheid noemt Hennessey niet, maar zal in de buurt van de 300 km/u komen. Al werkt het vlakke smoelwerk van de Trackhawk in zulke situaties niet echt mee.
Hoe doet Hennessey dit toch allemaal?
Een aangepaste supercharger doet het meeste werk, samen met een verbeterd in- en uitlaatsysteem. Een nieuwe ECU laat het geheel harmonieus samenkomen. Wat al dat moois kost? Daarvoor moet je even met John bellen.
Reacties