
Er zijn maar weinig mensen die naar een Jeep Grand Cherokee Trackhawk kijken en denken: ‘leuke wagen, maar jammer dat ie niet een beetje meer power heeft.’ John Hennessey, de chef van de Texaanse tuner Hennessey Performance, is een van die weinigen. Vanuit de fabriek produceert de Trackhawk met zijn 6,2-liter V8 een gezonde 717 pk. In 3,7 seconden zit hij al op 100 km/u en een kwartmijl-sprint kost 11,6 seconden. De Hennessey Trackhawk is sneller. Veel sneller.
Een lichte upgrade
En dat is te danken aan iets dat de HPE1200-upgrade wordt genoemd. De Jeep Trackhawk HPE1200 beschikt over verbeterde zuigers, een nokkenas-upgrade en een grotere 4,5-liter-supercharger. De Hennessey Trackhawk produceert iets meer dan 1.200 pk en 1.100 Nm koppel. Hennessey zegt echter dat niet alle power zich een weg naar de wielen kan banen, dus effectief houd je ongeveer 1.000 wiel-pk’s over. Genoeg om een wedstrijdje touwtrekken te winnen van een middelgroot vliegdekschip.
Even snel als een Chiron
Het resultaat van deze gestoorde ingreep? Hij schiet naar 96 km/u in 2,3 seconden. Jammer dat we de getallen niet in hoofdletters kunnen schrijven. Dat is sneller dan ongeveer elke auto die nu bij je opkomt, om en nabij zo snel als een Bugatti Chiron. De Jeep Trackhawk HPE1200 doet de kwartmijl in 9,66 seconden, en rijdt dan 233 km/u. Een stukkie sneller dan een McLaren 720s, die er iets meer dan tien seconden over doet. En een 720s is niet langzaam.
Hennessey claimt dat de Jeep Trackhawk HPE1200 daarmee de snelste SUV op de kwartmijl is – een wereldrecord. De SUV speelt daarbij wel een pietsje vals. De Jeep Trackhawk HPE1200 is uitgerust met Nitto 555R 275/40R20 dragrace-banden. En heeft zelfs een speciale achterwielaandrijving-modus, waarmee je rokende burn-outs kunt produceren om de wielen op te warmen. Daarna druk je gewoon op het juiste knopje en *ploep* je hebt weer all-wheel-drive.
Voor wie is de Jeep Trackhawk HPE1200?
Dit is geen praktische auto. Dit is een auto voor mensen die de mentale leeftijd van 13 nooit gepasseerd zijn, maar wel een flinke zak geld hebben liggen. Mensen die graag Chiron-snelheden bereiken, maar dan in een Jeep. Met een cowboyhoed op. Hennessey is van plan 24 van deze monsters te bouwen en ze moeten ongeveer 150.000 euro kosten (omgerekend).
Jeep Trackhawk HPE1200 doet de kwartmijl
Meer van TopGear


Jeep Grand Cherokee 4xe review: Hoe rijdt de enorme bak met viercilinder?

De 10 snelste SUV’s ter wereld

Jeep Grand Cherokee (2022) is nieuw en hybride

’Cherokee niet meer van deze tijd’

De unieke autocultuur van Australië

Aangezien elk merk nu ‘Jeeps’ maakt, moet Jeep dan geen stationswagens en sedans maken?

Vanaf vandaag mag je geen Peugeot of Opel meer kopen in Nederland

De Jeep Avenger 4xe is de ruigste uitvoering, maar heb je er ook iets aan in Nederland? (review)

Jeep Renegade e-Hybrid review: slechter dan de Avenger, maar toch zouden we ‘m kiezen

Jeep Avenger e-Hybrid review: Moet je er de volledig elektrische Avenger voor laten staan?

Jeep werkt aan een burnout-modus voor de voorwielen (en dat heeft een praktische reden)

De unieke autocultuur van Australië

Snelste kerstboom ter wereld is van Hennessey

Jeep Grand Cherokee Trackhawk

Jeep Trackhawk Manhart GC900 staat te koop

Enzo Knol laat Jeep Trackhawk wrappen

Enzo Knol rijdt nu een Jeep Trackhawk

Hennessey lanceert nieuwe divisie met een Dodge SRT Demon met ruim 1.700 pk

Hennessey geeft de nieuwe Ford Mustang Dark Horse 860 pk en racestrepen

Slimme eigenaar begrenst pick-up met 1.000 pk op 90 km/u en krijgt groot belastingvoordeel

Hennessey geeft Chevrolet Corvette C8 een supercharger en meer dan 700 pk

De Mammoth 1000 6×6 TRX is er voor wie één meter laadruimte tekortkwam

Hennessey McLaren 765LT: 0-100 in circa 2,1 s

Door een slimmigheidje is deze gebruikte BMW X7 diesel heel voordelig in de wegenbelasting

De compleet nieuwe Bentley biedt plaats aan twee rijke mensen, een chauffeur en een tekkel

De banden op deze dikke Nissan kosten 400 euro (per stuk, niet per set)

Is een topsnelheid van 310 km/u wel verantwoord als een auto 2.595 kilo weegt?

De Nederlandse overheid verkoopt een auto van 327.000 euro (voor een prikkie?)

Er is maar één SUV sneller dan de nieuwe Aston Martin DBX S (maar die is niet cooler)

In Duitsland kun je een snelheidsboete krijgen van 7.500 euro, en als je niet oppast moet je echt betalen

Luxe en chique Honda is eigenlijk dikker dan een 2-serie of CLA, of niet?

Dit zijn de goedkoopste auto’s van Nederland (die minder dan 20.000 euro kosten)

Flitsapps zijn in deze Europese vakantielanden verboden (en kun je er dus een boete krijgen)

Waarom je vooral in de nacht goed moet op letten op de snelwegen rond Apeldoorn
