
Het feestje zit er weer op. Alle veertig kopers die zo’n drie jaar geleden een krabbeltje plaatsten, hebben hun Divo ontvangen. De laatste Bugatti Divo die het atelier in Molsheim verlaat, is gespoten in dezelfde kleur blauw als de Bugatti EB110 Le Mans. De goudkleurige velgen zijn ook een knipoog naar de bestickerde raceauto. Het blauwe koolstofvezel slaat een brug naar de moderne tijd, meent Bugatti.
Het interieur is ook geen saaie bedoening. De cockpit bestaat uit French Racing Blue en Deep Blue. Noem deze Divo gerust een Blauto. De koolstofvezel accenten in het interieur zijn grijs met een matte afwerking. De eigenaar betaalde van de laatste Bugatti Divo ongeveer 5 miljoen euro voor de auto, exclusief eventuele belastingen. Elke Divo ziet er anders uit, al is blauw wel een veelvoorkomende accentkleur voor de hypercar.
De specificaties van de Bugatti Divo
De 456 kilo downforce die de Divo genereert, is 90 kilo meer dan de Chiron. Zijn vleugel van 1,8 meter breed is 23 procent breder dan de Chiron. De diffuser is een stuk breder en dieper. Over de hele koets strooide Bugatti met luchthappers en andere koelers of downforce-elementen. Bovenop zit een enorme NACA-luchtinlaat. De Divo is beter in het nemen van bochten, maar volgens Bugatti is het geen circuitmonster.
De Divo weegt 35 kilo minder. De 8,0-liter W16 met vier turbo’s is identiek aan zijn broer. Echt karig kon je de 1.500 pk en 1.600 Nm al niet noemen. 0-naar-100 doet de Bugatti Divo nog altijd in 2,4 seconden. De topsnelheid is geen 420 km/u, maar 380 km/u. Dat komt door de extra downforce en bijkomende weerstand. De Divo was bij de introductie de duurste Bugatti, maar hij is inmiddels ingehaald door de La Voiture Noire en de Centodieci.
Meer van TopGear


Hoe verscheep je een hypercar van 5 miljoen?

Bugatti Divo kopen? Dit is je kans

De Bugatti Divo-crash is niet wat het lijkt

Geen nieuwe Bugatti W16 meer

Alles over de Bugatti Divo

Komt er nog een Bugatti Tourbillon zonder hybride aandrijflijn?

Waarom de nieuwe Bugatti Tourbillon geen turbo’s heeft (terwijl de Chiron er vier had)

Waarom de baas van Bugatti nog nooit in de Bolide met 1.600 pk heeft gereden

De sportuitlaat op een Bugatti kost meer dan een nieuwe (dikke) Porsche 911

Misschien niet zo handig op de A2: Bugatti wil heel graag de 500 km/u aantikken

Koop jij de duurste huurauto van Nederland? Er is nog niet hoog geboden…

Zal de Alpine A390 een leuke elektrische crossover zijn?

Komt er nog een Bugatti Tourbillon zonder hybride aandrijflijn?

Waarom de nieuwe Bugatti Tourbillon geen turbo’s heeft (terwijl de Chiron er vier had)

Waarom de baas van Bugatti nog nooit in de Bolide met 1.600 pk heeft gereden

Deze auto heeft een van de slechtste reputaties ooit, maar is juist onverwoestbaar

De toffe Renault 4 is nog toffer geworden, met steelies uiteraard

Komt er nog een Bugatti Tourbillon zonder hybride aandrijflijn?

Waarom de nieuwe Bugatti Tourbillon geen turbo’s heeft (terwijl de Chiron er vier had)

Waarom de baas van Bugatti nog nooit in de Bolide met 1.600 pk heeft gereden

Een van de coolste BMW’s ooit lijkt (deze week) een comeback te maken

Van deze toffe auto was je allang vergeten dat ie bestond, maar hij is nu verrassend betaalbaar

Ga even zitten, er is slecht nieuws: de eerste elektrische Ferrari wordt niet dit jaar onthuld

De grote baas van Bugatti rijdt een oude VW Golf, maar als je de auto ziet, snap je gelijk waarom

Is de Alfa Romeo Junior Ibrida Q4 de zoveelste saaie crossover of is ie écht nog leuk? (review)

Op deze manier proberen Duitse tankstations de boel te neppen (dus goed opletten)

‘Waterstof is toch de perfecte oplossing, waarom focussen we daar niet op?’

In Amerika kijken ze je heel raar aan als je dit een Volkswagen Golf noemt

Mocht ik ooit ingehaald worden door deze auto, nu alvast mijn dank voor het mooie uitzicht en geluid….