
Voor lange tijd stond Lada onderaan de voedselketen op de weg. Een Lada kocht je omdat deze functioneel was en vooral heel erg goedkoop. Ook in Nederland was een Lada het mikpunt van automobiele spot. Maar er was altijd één uitzondering: de Niva. Een verrassend geinige offroader die ergens cooler was dan de toenmalige Suzuki Samurai. Die guitige Niva is nog steeds in productie, maar er is ook een iets praktischere Lada Niva Travel en die is nu net vernieuwd.
Lada probeerde een hele tijd de Niva op te volgen. Dat ging niet zonder weerstand van de fans en de klanten. In het geval van de Niva waren dat dezelfde groep mensen, dus moest Lada er wel gehoor aan geven. De Niva bleef, maar er kwam een iets groter model boven, de Niva Travel. Dat was in 2020, dus is het de hoogste tijd voor een opfrisbeurt. De basis voor de Lada Niva Travel stamt overigens uit 1998 en toen was het al niet de modernste auto.

Het is geen hypermoderne auto
Dan vraag jij je natuurlijk af hoe zo’n nieuwe Lada Niva Travel eruit ziet. Nou, zoals op onderstaande afbeelding dus. Het ziet eruit als een SUV-achtige crossover, precies zoals die twintig jaar geleden in de mode waren. Een beetje Daihatsu Terios-vibes. Nu ziet de originele Niva eruit als een auto van veertig jaar geleden, dus er is dus al veel winst geboekt.t.

De Niva ziet er niet alleen ouderwets uit, hij is dat ook. Dat dit geen elektrische auto is, begrijpen we. Maar het is ook geen hybride. Sterker nog, er zit zelfs geen turbo op om de efficiency te vergroten. Onder de kap ligt een 1,8-liter viercilinder. Dat is eigenlijk een doorontwikkeling van de stokoude 1,7 die al jaren in de originele Niva ligt. Bijzonder is dat het nog altijd een achtklepper is. Dat betekent dus slechts twee per cilinder, wat in technische termen antiek tot klassiek is.
Alles is lekker ouderwets aan de Lada Niva Travel
Dat geldt ook voor de versnellingsbak, want die heeft slechts vijf voorwaartse verzetten. Vierwielaandrijving is dan wel weer standaard. Dat is wel verfrissend, want bij veel auto’s die tegenwoordig als SUV verkocht worden, is het niet eens leverbaar. Terug naar de Niva Travel: volgens Lada is deze nu veel zuiniger en stiller. Ook moet ie nu beter rijden. De wielen zijn een maatje groter, er is een stijvere antirollbar aan de achterzijde en er zitten rondom geventileerde schijven op rondom.
Lees ook: De spotgoedkope Lada Niva is nog altijd nieuw te koop en er is nu een sportversie
De auto is uitvoerig getest, ook onder Siberische moet ie altijd starten en snel de auto verwarmen. De ouderwetse techniek heeft nog een voordeel, en dat is dat Lada de prijs lekker laag kan houden. Dit is een budget-auto en met een vanafprijs vanaf ongeveer 15.000 tot 19.000 euro (omgerekend) klopt dat ook wel. De auto komt niet naar Nederland, en als jij er eentje gaat importeren neem je toch liever de klassieke Niva mee, nietwaar?
Denk dat hij sterker is en een langere levensduur heeft dan enige SUV die meer dan het drie dubbele kost. Ben zee benieuwd naar de offroad eigenschappen. Kunnen nog wel eens zeer verrassend zijn.
@jan-willem: onder Siberische …… ?
Woordje vergeten?
@jan-willem: oa. rondom rondom in één zin. Check je je artikelen wel voordat je op verzenden drukt?
Gaan ze die ook in Oekraïne inzetten, zodat die naast de Chinese stepjes ook als kanonnenvoer kunnen dienen?