Voor lange tijd stond Lada onderaan de voedselketen op de weg. Een Lada kocht je omdat deze functioneel was en vooral heel erg goedkoop. Ook in Nederland was een Lada het mikpunt van automobiele spot. Maar er was altijd één uitzondering: de Niva. Een verrassend geinige offroader die ergens cooler was dan de toenmalige Suzuki Samurai. Die guitige Niva is nog steeds in productie, maar er is ook een iets praktischere Lada Niva Travel en die is nu net vernieuwd.

Lada probeerde een hele tijd de Niva op te volgen. Dat ging niet zonder weerstand van de fans en de klanten. In het geval van de Niva waren dat dezelfde groep mensen, dus moest Lada er wel gehoor aan geven. De Niva bleef, maar er kwam een iets groter model boven, de Niva Travel. Dat was in 2020, dus is het de hoogste tijd voor een opfrisbeurt. De basis voor de Lada Niva Travel stamt overigens uit 1998 en toen was het al niet de modernste auto.

Lada Niva Sport (2025) zijkant links schuin voor
Dit is de oude oude Niva, die óók nog gewoon gemaakt wordt. Cool, hé?

Het is geen hypermoderne auto

Dan vraag jij je natuurlijk af hoe zo’n nieuwe Lada Niva Travel eruit ziet. Nou, zoals op onderstaande afbeelding dus. Het ziet eruit als een SUV-achtige crossover, precies zoals die twintig jaar geleden in de mode waren. Een beetje Daihatsu Terios-vibes. Nu ziet de originele Niva eruit als een auto van veertig jaar geleden, dus er is dus al veel winst geboekt.t.

Lada Niva Travel bruin (2025) links schuin voor
En dit is de vernieuwde Lada Niva Travel, de ‘moderne’ versie

De Niva ziet er niet alleen ouderwets uit, hij is dat ook. Dat dit geen elektrische auto is, begrijpen we. Maar het is ook geen hybride. Sterker nog, er zit zelfs geen turbo op om de efficiency te vergroten. Onder de kap ligt een 1,8-liter viercilinder. Dat is eigenlijk een doorontwikkeling van de stokoude 1,7 die al jaren in de originele Niva ligt. Bijzonder is dat het nog altijd een achtklepper is. Dat betekent dus slechts twee per cilinder, wat in technische termen antiek tot klassiek is.

Alles is lekker ouderwets aan de Lada Niva Travel

Dat geldt ook voor de versnellingsbak, want die heeft slechts vijf voorwaartse verzetten. Vierwielaandrijving is dan wel weer standaard. Dat is wel verfrissend, want bij veel auto’s die tegenwoordig als SUV verkocht worden, is het niet eens leverbaar. Terug naar de Niva Travel: volgens Lada is deze nu veel zuiniger en stiller. Ook moet ie nu beter rijden. De wielen zijn een maatje groter, er is een stijvere antirollbar aan de achterzijde en er zitten rondom geventileerde schijven op.

Lees ook: De spotgoedkope Lada Niva is nog altijd nieuw te koop en er is nu een sportversie

De auto is uitvoerig getest, ook onder Siberische omstandigheden moet ie altijd starten en snel de auto verwarmen. De ouderwetse techniek heeft nog een voordeel, en dat is dat Lada de prijs lekker laag kan houden. Dit is een budget-auto en met een vanafprijs vanaf ongeveer 15.000 tot 19.000 euro (omgerekend) klopt dat ook wel. De auto komt niet naar Nederland, en als jij er eentje gaat importeren neem je toch liever de klassieke Niva mee, nietwaar?

22 reacties op “Ken jij die schattige Lada Niva nog? Er is een nieuwe die 15.000 euro kost”

  1. Ik kan niet wachten dat hij ook in nederland komt.3 niva’s gehad en 3 andere lada’s, het zijn automobielen die voor echten mensen zijn gemaakt
    Puur zonder poespas.
    Onze zoons praten nu nog over de niva tijd en de nivaclub wat een prachtige tijd. Kom maar op de nederlandse wegen worden dat weer een beetje leuker .

    • Ik wacht op de “Niva Sport” met tennisbal 🎾 op de trekhaak en achterruitverwarming om m’n handen warm te houden bij het aanduwen.

      Flauw grapje, maar ik wil er wel een kopen.

  2. We hebben vroeger een lada gehad!
    En ja weinig luxe
    Maar wel een beest waar je kon op vertrouwen, liet je nooit in de steek
    Winter of zomer altijd paraat.
    Dus dankjewel en welkom nieuwe Niv2

  3. Hahaha, Lada komen…….
    Misschien houd deze lade het beter voor dan de Dacia die na een aantal jaren niet meer door de keuring komt. Dit is het oervoorbeeld van eenvoud. En als je ziet hoe er in Rusland gereden wordt en er tot op de dag van vandaag nog steeds van die vierkante bakken rond tuffen dan zie ik het positief in voor deze Lada Niva

  4. Als de Lada Niva Travel naar Nederland komt, sta ik voor in de rij. Ik vind het echt een hele mooie auto. Beter dan die uitgedoste elektrische auto’s met een koelkast van een scherm. Al die technische snufjes kunnen snel kapot gaan en zal de veiligheid echt niet verbeteren.

  5. Allemaal gelul in de ruimte van mensen die geen idee hebben wat laat is, ik heb 22 jaar diverse ladas gereden allemaal zonder problemen. Als je
    Dus commentaar wil leveren doe dat dan niet over dingen waar je geen verstand van hebt

    • De Russische trollen die overal anti-overheid berichten lopen te spammen, hebben inmiddels ook hun weg naar hier gevonden om die roestbakken van ze te verdedigen.

      Lekker geloofwaardig, maar niet heus.

  6. Het valt mij op dat er redelijk negatief geschreven wordt over de Lada . Jullie hebben er zelf niet mee gereden, dus objectief is het niet. Vroeger werd er ook altijd negstief gedaan over de Skoda en kijk nu eens waar ze staan. Jullie schrijven ook eeuwig negatief over Opel. Erg jammer.

  7. Ondertussen roepen de Europese fabrikanten dat auto’s onbetaalbaar worden door alle eisen.
    Deze ‘ouderwetse’ Lada lijkt me gemaakt om ook niet te vaak bij de dealer langs te moeten en om simpelweg dagelijks betrouwbaar en repareerbaar te zijn.

  8. Denk dat hij sterker is en een langere levensduur heeft dan enige SUV die meer dan het drie dubbele kost. Ben zee benieuwd naar de offroad eigenschappen. Kunnen nog wel eens zeer verrassend zijn.

Laat een antwoord achter aan Jan Reactie annuleren

(verplicht)