
De Lamborghini Aventador SVJ verscheen in de tijd dat Audi al lang drie schermen in de cabine monteerde (twee in de middenconsole en eentje achter het stuur) en in de tijd Porsche met de toch wel vrij moderne Taycan kwam. Noem de Aventador SVJ dus gerust een nieuwe auto. Voor een verhaal mochten we onlangs 2.500 kilometer rijden in de SVJ Roadster. De conclusie? De SVJ hoort niet in een showroom, maar in een museum.
De originele Aventador stamt al uit 2011. Dat is het jaar dat de iPhone 4S nog modern was en het jaar dat Minecraft verscheen. Dat pixelfestijn is een mooi bruggetje naar het infotainmentsysteem. Het scherm komt uit de Audi A6, maar niet uit de huidige en zelfs niet uit de vorige generatie. Nee, dit scherm komt uit de tijd dat de RS 6 nog een V10 had. Het bedienen is nog lastiger dan een oog laseren tijdens een aardbeving.
Volgens Lamborghini is het systeem geüpdatet met CarPlay, maar onze Aventador SVJ kon niet eens een stabiele bluetooth-verbinding vasthouden. Ook zijn er geen bekerhouders. Zo kun je niet alleen je drinken niet kwijt, maar je telefoon slingert ook lukraak door de cabine. Als deze tussen de stoel en de middenconsole komt, ben je hem voor eeuwig kwijt. En dat voor een auto die in Nederland 600.000 euro kost.
Oude koplampen, weinig bereik en een gedateerde versnellingsbak
De topsnelheid op donkere wegen is 90 km/u. Niet omdat hij niet sneller kan, maar omdat de koplampen de lichtopbrengst van waxinelichtjes hebben. Misschien is het ook wel verstandig om wat rustiger aan te doen, want de 85-liter tank is met een beetje doorrijden na 320 kilometer wel leeg. En natuurlijk is de geautomatiseerde handbak, de achilleshiel van de Aventador, ook nog eens hilarisch gedateerd.
Haten we de Lamborghini Aventador SVJ dan?
Ho, wacht even. Dat hebben we nooit gezegd. We zijn gek op de Lamborghini Aventador SVJ. Zorg er gewoon voor dat het niet je enige auto is. Zodra de V12 richting de 8.500 tpm klimt met een oerkreet, vergeef je hem bijna alles. Zodra je de rijmodus Corsa aantikt en je de gewelddadige schakelmomenten voelt, vergeef je hem de rest. De Aventador is en blijft de archetypische supercar, hoe oud hij ook is.
Meer van TopGear


Wanbetaler probeert huur-Lambo te verstoppen in Amsterdamse garage (maar vergeet iets belangrijks)

Lamborghini-baas: ‘Hybride Lamborghini Revuelto maakt beter geluid dan de laatste SVJ’

Novitec geeft de Lamborghini Aventador Ultimae een upgrade met dikke Vossen-velgen

Deze Riva-boot heeft twee (!) Lamborghini V12-motoren aan boord

Lamborghini gepakt met 156 km/u te hard, komt weg met slechts bekeuring door personeelstekort

Lamborghini legt uit hoe de benzinemotor kan blijven leven na het verbod in 2035

Amerikanen bouwen betere Lamborghini dan dat Lamborghini zelf doet

Zie jij welke echte Lamborghini er onder deze supercar zit?

Tedson Motors Etna is de mooiste en duurste Lamborghini Gallardo

Gepersonaliseerde kentekenplaten mogen niet in Nederland, maar deze eigenaar had geluk

Man vervangt V10 van Lamborghini Huracán met simpele Honda-motor (met een goede reden)

Deze Lamborghini zou in Nederland geen boete krijgen voor het blokkeren van een Tesla Supercharger

Wanbetaler probeert huur-Lambo te verstoppen in Amsterdamse garage (maar vergeet iets belangrijks)

Lamborghini-baas: ‘Hybride Lamborghini Revuelto maakt beter geluid dan de laatste SVJ’

Lamborghini gepakt met 156 km/u te hard, komt weg met slechts bekeuring door personeelstekort

Buitenspelen in de Audi RS 3, BMW M3, Porsche 911 en Lamborghini Aventador SVJ

Geplette Aventador SVJ moet alsnog een hoop geld kosten

Deze geliefde Ferrari kost minder dan een nieuwe Volkswagen Golf R

Hoe rijdt de mooiste en duurste Alfa Romeo van dit moment?

De Maserati MCPura is de nieuwe supercar van de Italianen (maar hij komt ons wel erg bekend voor)

Deze Fiat 500 kun je eindelijk wel betalen (en er komt nog een goedkope versie aan)

De nieuwe Ferrari Amalfi is de goedkoopste én de mooiste Ferrari van het moment

Sportieve Abarth met 185 pk kost verrassend weinig (en de Fiat-versie is nog goedkoper)

Voor een paar duizend euro maak je de goedkoopste Porsche 911 net zo snel als de duurste

Zo klinkt het als je voor 5.000 euro een Volkswagen Phaeton W12 koopt en de dempers verwijdert

De Porsche 911 Turbo 50 Years kost een ton meer dan een gewone, is ie dat waard? (review)

Deze geliefde Ferrari kost minder dan een nieuwe Volkswagen Golf R

Worden er eigenlijk nog sportauto’s verkocht in Nederland? Dit zeggen de verkoopcijfers

Hoe rijdt de mooiste en duurste Alfa Romeo van dit moment?

Krijg de nieuwe TopGear Porsche Special als allereerste in handen!

Tesla hangt een verkoopverbod boven het hoofd op hun grootste markt

Gaat BMW de dikke M3 en M5 nu ook voorzien van een kleine benzinemotor?

Doorrijden met je oude benzineauto is slechter voor het milieu dan een nieuwe EV kopen, dit is waarom

Briljant: de nieuwe VANTourer camper heeft een functie die je zelfs niet in een luxe hotel hebt
