
De Lamborghini Aventador SVJ verscheen in de tijd dat Audi al lang drie schermen in de cabine monteerde (twee in de middenconsole en eentje achter het stuur) en in de tijd Porsche met de toch wel vrij moderne Taycan kwam. Noem de Aventador SVJ dus gerust een nieuwe auto. Voor een verhaal mochten we onlangs 2.500 kilometer rijden in de SVJ Roadster. De conclusie? De SVJ hoort niet in een showroom, maar in een museum.
De originele Aventador stamt al uit 2011. Dat is het jaar dat de iPhone 4S nog modern was en het jaar dat Minecraft verscheen. Dat pixelfestijn is een mooi bruggetje naar het infotainmentsysteem. Het scherm komt uit de Audi A6, maar niet uit de huidige en zelfs niet uit de vorige generatie. Nee, dit scherm komt uit de tijd dat de RS 6 nog een V10 had. Het bedienen is nog lastiger dan een oog laseren tijdens een aardbeving.
Volgens Lamborghini is het systeem geüpdatet met CarPlay, maar onze Aventador SVJ kon niet eens een stabiele bluetooth-verbinding vasthouden. Ook zijn er geen bekerhouders. Zo kun je niet alleen je drinken niet kwijt, maar je telefoon slingert ook lukraak door de cabine. Als deze tussen de stoel en de middenconsole komt, ben je hem voor eeuwig kwijt. En dat voor een auto die in Nederland 600.000 euro kost.
Oude koplampen, weinig bereik en een gedateerde versnellingsbak
De topsnelheid op donkere wegen is 90 km/u. Niet omdat hij niet sneller kan, maar omdat de koplampen de lichtopbrengst van waxinelichtjes hebben. Misschien is het ook wel verstandig om wat rustiger aan te doen, want de 85-liter tank is met een beetje doorrijden na 320 kilometer wel leeg. En natuurlijk is de geautomatiseerde handbak, de achilleshiel van de Aventador, ook nog eens hilarisch gedateerd.
Haten we de Lamborghini Aventador SVJ dan?
Ho, wacht even. Dat hebben we nooit gezegd. We zijn gek op de Lamborghini Aventador SVJ. Zorg er gewoon voor dat het niet je enige auto is. Zodra de V12 richting de 8.500 tpm klimt met een oerkreet, vergeef je hem bijna alles. Zodra je de rijmodus Corsa aantikt en je de gewelddadige schakelmomenten voelt, vergeef je hem de rest. De Aventador is en blijft de archetypische supercar, hoe oud hij ook is.
NIEUWSBRIEF
Het laatste autonieuws, de meest recente tests en exclusieve auto-content rechtstreeks in je mailbox. En als je wilt kunnen wij je ook op de hoogte houden van aanbiedingen van onze partners.
Meer van TopGear


Wanbetaler probeert huur-Lambo te verstoppen in Amsterdamse garage (maar vergeet iets belangrijks)

Lamborghini-baas: ‘Hybride Lamborghini Revuelto maakt beter geluid dan de laatste SVJ’

Novitec geeft de Lamborghini Aventador Ultimae een upgrade met dikke Vossen-velgen

Deze Riva-boot heeft twee (!) Lamborghini V12-motoren aan boord

Lamborghini gepakt met 156 km/u te hard, komt weg met slechts bekeuring door personeelstekort

Zie jij welke echte Lamborghini er onder deze supercar zit?

Tedson Motors Etna is de mooiste en duurste Lamborghini Gallardo

Gepersonaliseerde kentekenplaten mogen niet in Nederland, maar deze eigenaar had geluk

Man vervangt V10 van Lamborghini Huracán met simpele Honda-motor (met een goede reden)

Bijzonder dure en fraaie supercar extreem aangepast: mag dat wel?

Deze Lamborghini heeft een andere naam dan op het kentekenbewijs staat

Deze Lamborghini zou in Nederland geen boete krijgen voor het blokkeren van een Tesla Supercharger

Wanbetaler probeert huur-Lambo te verstoppen in Amsterdamse garage (maar vergeet iets belangrijks)

Lamborghini-baas: ‘Hybride Lamborghini Revuelto maakt beter geluid dan de laatste SVJ’

Lamborghini gepakt met 156 km/u te hard, komt weg met slechts bekeuring door personeelstekort

Buitenspelen in de Audi RS 3, BMW M3, Porsche 911 en Lamborghini Aventador SVJ

Geplette Aventador SVJ moet alsnog een hoop geld kosten

Auto’s te duur? Je kunt gewoon nog een nieuwe benzineauto kopen voor slechts 11.000 euro

Op deze wijze gaat de Fiat 500 weer een enorm succes worden in Europa (en dus ook in Nederland)

Maserati supercar hommage is een stuk moderner dan je zou denken

Met Officine Fuoriserie wil Maserati geld van de rijken afpakken

Naast Tesla is er nog een merk dat (gek genoeg) plotseling niemand meer wil kopen

Parkeren in een kleine parkeergarage wordt op deze manier extra lastig

De verkoopdoelstelling van de Aston Martin Vanquish Volante is wel érg optimistisch

Toyota haalt de Supra uit productie: dit betaalde een Nederlander voor het allerlaatste model

De Morgan Supersport is net zo duur als een Dacia Jogger (in de wegenbelasting)

Een van de mooiste Audi’s van dit moment is tweedehands wel heel goedkoop aan het worden

Ook al heb je heel veel geld, je kunt de Nissan GT-R niet meer bestellen

De nieuwe politie-Mustangs zijn opmerkelijk genoeg trager dan onze Mercedes-diesels

Auto’s te duur? Je kunt gewoon nog een nieuwe benzineauto kopen voor slechts 11.000 euro

Volkswagen werkt aan interessante nieuwe brandstofmotor met oude F1-techniek

Er zijn slechts vier automerken die géén verlies maken op hun elektrische auto’s – dit zijn ze

Deze bloedmooie Lancia Stratos-kloon kost net zoveel als een Volkswagen Golf Variant

De lelijkste auto van dit moment (na de Cybertruck) ziet er zo ineens een stuk beter uit
