
De Lamborghini Aventador SVJ verscheen in de tijd dat Audi al lang drie schermen in de cabine monteerde (twee in de middenconsole en eentje achter het stuur) en in de tijd Porsche met de toch wel vrij moderne Taycan kwam. Noem de Aventador SVJ dus gerust een nieuwe auto. Voor een verhaal mochten we onlangs 2.500 kilometer rijden in de SVJ Roadster. De conclusie? De SVJ hoort niet in een showroom, maar in een museum.
De originele Aventador stamt al uit 2011. Dat is het jaar dat de iPhone 4S nog modern was en het jaar dat Minecraft verscheen. Dat pixelfestijn is een mooi bruggetje naar het infotainmentsysteem. Het scherm komt uit de Audi A6, maar niet uit de huidige en zelfs niet uit de vorige generatie. Nee, dit scherm komt uit de tijd dat de RS 6 nog een V10 had. Het bedienen is nog lastiger dan een oog laseren tijdens een aardbeving.
Volgens Lamborghini is het systeem geüpdatet met CarPlay, maar onze Aventador SVJ kon niet eens een stabiele bluetooth-verbinding vasthouden. Ook zijn er geen bekerhouders. Zo kun je niet alleen je drinken niet kwijt, maar je telefoon slingert ook lukraak door de cabine. Als deze tussen de stoel en de middenconsole komt, ben je hem voor eeuwig kwijt. En dat voor een auto die in Nederland 600.000 euro kost.
Oude koplampen, weinig bereik en een gedateerde versnellingsbak
De topsnelheid op donkere wegen is 90 km/u. Niet omdat hij niet sneller kan, maar omdat de koplampen de lichtopbrengst van waxinelichtjes hebben. Misschien is het ook wel verstandig om wat rustiger aan te doen, want de 85-liter tank is met een beetje doorrijden na 320 kilometer wel leeg. En natuurlijk is de geautomatiseerde handbak, de achilleshiel van de Aventador, ook nog eens hilarisch gedateerd.
Haten we de Lamborghini Aventador SVJ dan?
Ho, wacht even. Dat hebben we nooit gezegd. We zijn gek op de Lamborghini Aventador SVJ. Zorg er gewoon voor dat het niet je enige auto is. Zodra de V12 richting de 8.500 tpm klimt met een oerkreet, vergeef je hem bijna alles. Zodra je de rijmodus Corsa aantikt en je de gewelddadige schakelmomenten voelt, vergeef je hem de rest. De Aventador is en blijft de archetypische supercar, hoe oud hij ook is.
Meer van TopGear


Wanbetaler probeert huur-Lambo te verstoppen in Amsterdamse garage (maar vergeet iets belangrijks)

Lamborghini-baas: ‘Hybride Lamborghini Revuelto maakt beter geluid dan de laatste SVJ’

Novitec geeft de Lamborghini Aventador Ultimae een upgrade met dikke Vossen-velgen

Deze Riva-boot heeft twee (!) Lamborghini V12-motoren aan boord

Lamborghini gepakt met 156 km/u te hard, komt weg met slechts bekeuring door personeelstekort

Amerikanen bouwen betere Lamborghini dan dat Lamborghini zelf doet

Zie jij welke echte Lamborghini er onder deze supercar zit?

Tedson Motors Etna is de mooiste en duurste Lamborghini Gallardo

Gepersonaliseerde kentekenplaten mogen niet in Nederland, maar deze eigenaar had geluk

Man vervangt V10 van Lamborghini Huracán met simpele Honda-motor (met een goede reden)

Bijzonder dure en fraaie supercar extreem aangepast: mag dat wel?

Deze Lamborghini zou in Nederland geen boete krijgen voor het blokkeren van een Tesla Supercharger

Wanbetaler probeert huur-Lambo te verstoppen in Amsterdamse garage (maar vergeet iets belangrijks)

Lamborghini-baas: ‘Hybride Lamborghini Revuelto maakt beter geluid dan de laatste SVJ’

Lamborghini gepakt met 156 km/u te hard, komt weg met slechts bekeuring door personeelstekort

Buitenspelen in de Audi RS 3, BMW M3, Porsche 911 en Lamborghini Aventador SVJ

Geplette Aventador SVJ moet alsnog een hoop geld kosten

Is de Alfa Romeo Junior Ibrida Q4 de zoveelste saaie crossover of is ie écht nog leuk? (review)

De nieuwe Fiat Grande Panda is er nu ook met benzinemotor én als ruige 4×4

De 600e is de krachtigste en verstandigste Abarth ooit, maar er ontbreekt iets (review)

De oudste auto’s die je nieuw in Nederland kunt kopen, komen nog uit de tijd van MSN Messenger

Dit is de echte reden waarom de Fiat Multipla er zo lelijk uitziet (want er zit een gedachte achter)

Amerikanen bouwen betere Lamborghini dan dat Lamborghini zelf doet

Komt er nog een Bugatti Tourbillon zonder hybride aandrijflijn?

Waarom de nieuwe Bugatti Tourbillon geen turbo’s heeft (terwijl de Chiron er vier had)

Waarom de baas van Bugatti nog nooit in de Bolide met 1.600 pk heeft gereden

Een van de coolste BMW’s ooit lijkt (deze week) een comeback te maken

Van deze toffe auto was je allang vergeten dat ie bestond, maar hij is nu verrassend betaalbaar

Ga even zitten, er is slecht nieuws: de eerste elektrische Ferrari wordt niet dit jaar onthuld

Waarom het een goed idee kan zijn om deze maand nog snel je (niet verlopen) rijbewijs te verlengen

Moet je nou wel of niet oppassen voor ‘Super 95’ bij Duitse tankstations?

Waarom sommige mensen hun bluetooth uitzetten voordat ze (te) hard gaan rijden

Het einde van Audi? Als je alleen naar deze cijfers kijkt, kan Volkswagen beter stoppen met het merk

In het buitenland kun je straks een snelheidsbord met groene rand tegenkomen – dit betekent het
