De Lamborghini Aventador SVJ verscheen in de tijd dat Audi al lang drie schermen in de cabine monteerde (twee in de middenconsole en eentje achter het stuur) en in de tijd Porsche met de toch wel vrij moderne Taycan kwam. Noem de Aventador SVJ dus gerust een nieuwe auto. Voor een verhaal mochten we onlangs 2.500 kilometer rijden in de SVJ Roadster. De conclusie? De SVJ hoort niet in een showroom, maar in een museum.

De originele Aventador stamt al uit 2011. Dat is het jaar dat de iPhone 4S nog modern was en het jaar dat Minecraft verscheen. Dat pixelfestijn is een mooi bruggetje naar het infotainmentsysteem. Het scherm komt uit de Audi A6, maar niet uit de huidige en zelfs niet uit de vorige generatie. Nee, dit scherm komt uit de tijd dat de RS 6 nog een V10 had. Het bedienen is nog lastiger dan een oog laseren tijdens een aardbeving.

Volgens Lamborghini is het systeem geüpdatet met CarPlay, maar onze Aventador SVJ kon niet eens een stabiele bluetooth-verbinding vasthouden. Ook zijn er geen bekerhouders. Zo kun je niet alleen je drinken niet kwijt, maar je telefoon slingert ook lukraak door de cabine. Als deze tussen de stoel en de middenconsole komt, ben je hem voor eeuwig kwijt. En dat voor een auto die in Nederland 600.000 euro kost.

Oude koplampen, weinig bereik en een gedateerde versnellingsbak

De topsnelheid op donkere wegen is 90 km/u. Niet omdat hij niet sneller kan, maar omdat de koplampen de lichtopbrengst van waxinelichtjes hebben. Misschien is het ook wel verstandig om wat rustiger aan te doen, want de 85-liter tank is met een beetje doorrijden na 320 kilometer wel leeg. En natuurlijk is de geautomatiseerde handbak, de achilleshiel van de Aventador, ook nog eens hilarisch gedateerd.

Haten we de Lamborghini Aventador SVJ dan?

Ho, wacht even. Dat hebben we nooit gezegd. We zijn gek op de Lamborghini Aventador SVJ. Zorg er gewoon voor dat het niet je enige auto is. Zodra de V12 richting de 8.500 tpm klimt met een oerkreet, vergeef je hem bijna alles. Zodra je de rijmodus Corsa aantikt en je de gewelddadige schakelmomenten voelt, vergeef je hem de rest. De Aventador is en blijft de archetypische supercar, hoe oud hij ook is.

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)