Lamborghini Aventador SVJ: uitsmijter

De laatste niet-hybride V12 Lambo is hier, en hij is smerig lekker

Lamborghini Aventador SVJ
Lamborghini Aventador SVJ
Lamborghini Aventador SVJ
Lamborghini Aventador SVJ
Lamborghini Aventador SVJ
Lamborghini Aventador SVJ
Lamborghini Aventador SVJ
Lamborghini Aventador SVJ
Lamborghini Aventador SVJ
Lamborghini Aventador SVJ
Lamborghini Aventador SVJ SuperVeloce Jota
Lamborghini Aventador SVJ
Lamborghini Aventador SVJ
Lamborghini Aventador SVJ
Lamborghini Aventador SVJ
Lamborghini Aventador SVJ
Lamborghini Aventador SVJ
Lamborghini Aventador SVJ
Lamborghini Aventador SVJ
Lamborghini Aventador SVJ
Lamborghini Aventador SVJ
Lamborghini Aventador SVJ
Lamborghini Aventador SVJ
Lamborghini Aventador SVJ
Lamborghini Aventador SVJ
Lamborghini Aventador SVJ
Lamborghini Aventador SVJ
Lamborghini Aventador SVJ SuperVeloce Jota
Lamborghini Aventador SVJ
Lamborghini Aventador SVJ
Lamborghini Aventador SVJ
Lamborghini Aventador SVJ
Lamborghini Aventador SVJ
Lamborghini Aventador SVJ

Stop en laat alles vallen: er is een knalgroene bom gedropt op Pebble Beach. De Lamborghini Aventador SVJ is de laatste twaalfcilinder Lambo zonder hybridehulpjes, en daarmee de afsluiting van een tijdperk.

Je zag ‘m al een Ringrecord neerzetten (video). We hadden zelfs al een rij-indruk voor je. Nu heeft de Aventador SVJ zijn camouflagewrap afgeworpen om ons zijn wilde vormen te tonen. En wat hebben ze er iets smerig lekkers van gemaakt.

Lamborghini geeft toe dat de inspiratie voor de Aventador SVJ bij ‘alles van een ruimteschip tot een straaljager’ vandaan kwam. Als het maar supersnel en aerodynamisch was, eigenlijk. Het ALA-systeem – Lambo’s actieve aero – bereikt nieuwe hoogten op deze Aventador. De downforce ligt maximaal 40 procent hoger dan die van de ‘gewone’ SV. Bovendien werd de balans van de druk verplaatst naar voren, wat in combinatie met vierwielbesturing zorgt voor verbeterd weggedrag.

Wat zijn de specs van de Lamborghini Aventador SVJ?

We hebben het over de bekende 6,5-liter V12, maar dan met 770 pk. Van 0 naar 100 km/u gaat ie in 2,8 seconden, 0 naar 200 is een kwestie van 8,6 seconden, en z’n top bedraagt 350 km/u. Standaard Italiaanse-supercar-waarden dus, en dan met oorverdovend, niet door turbo’s gehinderd twaalfcilindergehuil.

De motorkap is een nieuw lichtgewicht geval van koolstofvezel, compleet met quick-release clipjes, net als bij een raceauto. De ophanging is stijver, maar heeft een grotere veerweg gekregen. De uitlaten werden naar boven verplaatst, waardoor de pijpen korter en dus lichter zijn. Daarnaast is er scherpere besturing, een sneller reagerende zeventraps transmissie (nog steeds met enkele koppeling) en vierwielaandrijving die net even wat meer power naar de achterwielen stuurt.

Oh, en ziet ie er niet fantastisch uit?

De Lamborghini Aventador SVJ werd gisteravond onthuld op Pebble Beach in Californië. De witte auto op de foto’s is de SVJ 63 Special Edition, waarvan er – inderdaad – slechts 63 worden gemaakt. Het getal verwijst naar 1963, het jaar waarin Lamborghini werd opgericht. De prijs van al dit moois? In Nederland mag je waarschijnlijk een tonnetje of vijf meebrengen…

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)

Het nieuwste van TopGear

Autonieuws