Het aanpassen van auto’s is niet iets waar iedereen achter staat. Fabrikanten investeren miljarden in ontwikkeling, en dan ga jij met wat tuningsspulletjes de auto ‘verbeteren’. Ook is niet altijd iedereen fan van optische aanpassingen. Designers zijn jarenlang bezig om een model te ontwerpen en dan ga jij dat ‘verbeteren’ met wat spoilers. Hoe kijken we dan tegen deze Lamborghini Miura van LB Walk?
Want de Japanse tuner is namelijk bezig met hun meest bijzondere project ooit. Het bedrijf uit Owariasahi draait zijn hand er niet voor om exoten aan te pakken. Dus ook voor een Ferrari 488 of Lamborghini Aventador kun je terecht. Dat ze ook een Ferrari F40 aan gingen passen, was even schrikken. Deze Lamborghini Miura van LB Walk (ook wel bekend als Liberty Walk) is de overtreffende trap daarvan.
Mooiste auto ooit ontworpen?
De Lamborghini Miura is namelijk een van de meest legendarische én mooiste auto’s ter wereld. Het is de auto waarmee Lamborghini zich definitief vestigde als sportwagenfabrikant. Eerder nog dan Ferrari ging Lamborghini over op het bouwen van een auto met de motor in het midden. Daarmee geldt de Miura als een van de eerste auto’s die je kunt omschrijven als een supercar. De door Marcello Gandini ontworpen auto geldt als een van de mooiste auto’s ooit ontworpen.
Daar heeft LB Walk met deze Miura overduidelijk zijn eigen draai aan gegeven. Een Miura optisch tunen is hetzelfde als een glas Courvoisier XO (dat is van die hele dure cognac) aanlengen met Fristi. Lauwe Fristi. En toch zien de eerste afbeeldingen er niet verkeerd uit. Natuurlijk zullen de puristen ervan walgen, maar ergens kan de Miura het goed hebben.
Bodykit LB Walk Lamborghini Miura
De bodykit is gerust extreem te noemen. Meestal geven tuners aan hoeveel millimeter erbij is gekomen, maar nu kunnen we praten over decimeters, zeker aan de achterkant. Bij een bodykit horen nieuwe wielen, die mogelijk iets te modern ogen. Ook zien we niet helemaal zeker of splitter, skirts, spoiler en diffusor werken. Dat bedoelen we zowel in optische als technische zin.
Lees ook: Deze Lamborghini heeft een andere naam dan op het kentekenbewijs staat
Maar als je zo gaat nadenken, dan mis je het punt van de auto. De LB Walk Lamborghini Miura is voornamelijk bedoeld om er bijzonder uit te zien en dat is gelukt. We zijn heel erg benieuwd hoe het rijdt na alle modificaties. Over de techniek wordt nog niet gesproken, dus we hebben geen idee of ie op deze wijze sneller is. Wel weten we dat de auto debuteert op het Salon van Tokyo begin volgend jaar. De prijs voor de ombouw is niet bekend, wel dat een originele Miura dik anderhalf miljoen euro kost.
Martin heeft op 31 december 2024 geschreven:
Iedereen moet zelf weten wat ze doen met hun eigendom.
Ik zou het zelf nooit doen, maar ja, ik zal nooit een Miura bezitten, dus lekker belangrijk.
Gijs heeft op 27 januari 2025 geschreven:
Wanneer je een klassieke sportauto koopt moet je jezelf niet zien als eigenaar, maar als verzorger caretaker. Het is je plicht om de auto te verzorgen zodat ie behouden blijft.
Het is een beetje typerend voor deze tijd dat te snel rijk geworden mensen zeer respectloos omgaan met klassiekers. Zonder rekening te houden met de toekomst.
Alles moet opgedirkt en nog ordinairder: van die lelijke wijven tot sportwagens.
In Nederland heb je de monumentenzorg. Waarbij je niet zomaar smakeloze aanpassingen mag doen aan monumentale gebouwen.
Dat zouden ze met auto’s ook moeten doen
Paco heeft op 1 februari 2025 geschreven:
Ik ben zelf eigenaar van een Camaro uit 85. Ik ben van mening dat een resto mod wel kan. ( Rij eigenschappen verbeteren) Zonder dat je te veel aan de auto veranderd qua optische aanpassing in het exterieur. Maar dat is hoe ik er in sta. In de old timer wereld wordt een auto ook gebruikt om een stukje persoonlijkheid te laten zien. En juist omdat de auto anders is wordt er meestal wel leuk gereageerd. Want je ziet het niet (minder) vaak. Of de auto in waarde stijgt of daalt maakt niet uit want het is van jou en dit ben jij. Zo een auto wordt dan ook niet echt snel verkocht. Voor de handel is het vaak verliesgevend.
In het geval van deze Lambo vind ik het wel erg mooi omdat het uniek is en het is goed uitgevoerd, er zit een verhaal aan.
En dat maakt iedere klassieke auto bijzonder.