Meer dan twintig jaar was de High Mobility Multi-purpose Wheeled Vehicle – afgekort HMMWV en vaak gewoon Humvee genoemd – het gezicht van het Amerikaanse leger. Militairen waren dol op de ruige beul en het zag ernaar uit dat de carrière van de Humvee nog lang zou voortduren. Maar het waren de bermbommen in Irak die de Humvee de das om deden. De bepantsering van de legervoertuigen was niet opgewassen tegen deze explosieven en het leger besloot extra bescherming aan te brengen. De Humvees werden hierdoor zwaar en onhandelbaar. Alleen het openen van de deuren was al een halve work-out.
In 2006 besloot het Amerikaanse leger dat de voertuigen na ruim twintig jaar vervangen moesten worden. Met de L-ATV won het bedrijf Oshkosh Defense de aanbesteding van 31 miljard dollar. In 2022 moeten zij ruim 9.000 L-ATV’s afleveren en in 2040 moet de productieteller op bijna 50.000 eenheden staan. Niet alle HMMWV’s worden vervangen door de L-ATV, maar het Amerikaanse leger zal wel een groot deel van de vloot verkopen. AM General bouwde sinds de jaren tachtig in totaal 281.000 exemplaren van de Humvee. Een hoop daarvan sneuvelden of werden al eerder verkocht, maar veel auto’s zijn nog steeds in het bezit van het leger.
Dat biedt een mooie kans, want het Amerikaanse leger veilt nu alle Hummers die ze niet meer hoeven. En dat zijn niet alleen maar oude lijken uit de jaren tachtig, maar ook vrij recente exemplaren uit 2009. Er staan zelfs best wat complete en rijdende exemplaren met minder dan 1.000 kilometer op de teller waarop je kunt bieden vanaf zo’n 4.000 euro. Goed, daar komen nog wat biedingen bovenop, maar met meer dan 100 kavels moet er best een koopje te scoren zijn. Op Govplanet kun je een mooi exemplaar uitkiezen.
Humvee op Nederlands kenteken zetten
We zochten contact met Humvee-expert Thijs Voshaar om te checken of je zo’n HMMWV op Nederlands kenteken kunt zetten. En dat kan gewoon. De lichtere softtop-versies kun je zelfs gewoon met een B-rijbewijs besturen. Hij raadt echter aan om een zwaardere versie te kopen en die op vrachtwagenkenteken te zetten. Het geld dat je besteedt aan een C1-rijbewijs heb je er dan binnen een jaar uit, als je kijkt wat je bespaart aan wegenbelasting. Sterker: als je een exemplaar van 1987 of ouder in de lichte versie op benzine vindt, valt de auto binnen de overgangsregeling voor bijna-oldtimers en betaal je nauwelijks wegenbelasting.
Het lastigste is dat je de auto als Nederlandse particulier niet zomaar mag kopen. Je kunt een Amerikaanse bedrijf inschakelen die de auto voor je koopt en voor jou naar Nederland verscheept. Het allermakkelijkst is om een expert te vinden die het voor je doet, zoals Thijs. Hij schat dat je voor een net exemplaar 12.000 tot 15.000 dollar kwijt bent, en dan moet je hem nog naar Nederland halen en hier alle bijhorende belastingen betalen. Of je koopt er eentje die al in Nederland staat voor iets boven de 20.000 euro.
jan heeft op 24 mei 2021 geschreven:
Straks mag je ze allemaal in de pers dumpen geen benzine of diesel auto,s meer pff Helaas !!
Christophe heeft op 9 augustus 2020 geschreven:
Beste,
Ik wil er 1 aanschaffen.
Kunnen jullie mij de contact gegevens geven waar ik moet zijn voor een aankoop te kunnen doen?
Dank bij voorbaat, Christophe
Eugene Gravenhorst heeft op 23 oktober 2020 geschreven:
Ik heb er 1 voor jou, die staat niet in Nederland, maar heeft wel een ned kenteken gehad en krijgt dat ook zonder probleem weer er op als die weer terug naar Nederland komt.
Inclusief transport naar Nederland wel zelf weer opbouwen, zit nu een V8 350 blok in, kost 20.000€.
Hj heeft op 8 augustus 2020 geschreven:
Belachelijk duur……!
Henk Verbruggen heeft op 4 mei 2021 geschreven:
Bel mij maar ik heb interesse 06——–