
Een rondetijd neerzetten op de Nürburgring Nordschleife is iets waar bijna ieder merk met sportwagens zich mee bezighoudt. Zo is er altijd de strijd om Porsche van de troon af te stoten. Kijk naar de GT2 RS en de Porsche 919 Hybrid Evo. Nu zit Lotus achter het record aan van de 911 Hybrid Evo op de Nürburgring, met een krankzinnige Evija die de Evija X heet.
De informatie over de Evija X is voorlopig spaarzaam, maar wat wel duidelijk is, is dat deze auto onderhuids ongeveer hetzelfde als een normale Evija met 2.039 pk. Maar de Lotus Evija X heeft, zoals je wellicht is opgevallen, een ietsjes grotere spoiler achterop, een luchtschep op de neus en andere toevoegingen om zoveel mogelijk downforce te genereren. Deze X staat trouwens niet op de productieplanning. Dat meldt Lotus aan TopGear Nederland.
Niet de snelste op de Ring, maar dat kan nog komen
De Lotus Evija X doet 6 minuten en 24,047 seconden over een rondje op de Nürburgring. Daarmee is de Lotus een minuut trager dan de Porsche en zit ie zo’n twintig seconden achter de Volkswagen ID.R, maar daar heeft Lotus een reden voor. Volgens het merk is deze ronde verreden op 13 oktober 2023. ‘Het was een vochtige dag, dus we verwachtten niet echt veel’, schrijft Lotus in een statement. Toch pakt de Evija X even de derde snelste tijd ooit voor prototypes. ‘We denken dat er meer in zit’, voegt Lotus toe. Bekijk de beelden op de ‘vochtige’ Nordschleife hierbeneden.
Meer van TopGear


Deze Lotus Evija eert F1-legende Emerson Fittipaldi

Elektrische hypercars: (nog) niet te bevatten

Lotus Evija in actie

Lotus Evija: elektrische hypercar met 2.000 pk

Lotus Emira: is een viercilinder voldoende voor een sportwagen van 138.000 euro? (review)

Deze viercilinder maakt een dikke V6 eigenlijk overbodig

Is de elektrische Lotus Eletre R beter dan de Porsche Cayenne Turbo E-Hybrid met een V8?

VIDEO: Lotus Evija X crasht tijdens burnout op Goodwood Festival of Speed

Lotus Emeya benadert de Porsche Taycan en de Audi RS e-Tron GT (review)

Dit is de eerste F1-auto van Lotus en hij kan van jou zijn

Dit is de snelste sedan op de Nürburgring ooit

Je ziet gelijk waarom deze kansloze Mercedes-rijder bijna crasht op de Nürburgring

Je kunt nu de 24 Uur van de Nürburgring rijden in Assetto Corsa Competizione

VIDEO: Voor deze Porsche 911 Dakar zijn er geen track limits op de Nürburgring

F1-coureur Ocon test hardere versie van de Alpine A110 op de Nürburgring

Mag je groot licht gebruiken om in te halen op de Nürburgring?

De Mustang GTD is bloedsnel op Nürburgring, en daar is één merk onverwachts teleurgesteld in

Deze kleine verandering aan Nürburgring gaat groot verschil maken voor bestuurders

Niemand weet wat er met deze Saab is gebeurd, want hij kan niet gecrasht zijn op de Nürburgring

In dit uitzonderlijke geval wordt de schade van een crash op de Nürburgring wél gedekt

Uitstappen op het circuit is nog het minst domme wat deze GTI-rijder doet

Telefoonmerk Xiaomi wil Porsche verslaan met deze SU7 Ultra: 1.500+ pk met ‘V8s’- en ‘V6s’-motoren

Dit merk verkoopt bijna geen auto’s meer, en toch gaat het beter dan ooit

Jaguar neemt opmerkelijke maatregel na enorme kritiek op reclamecampagne (die stiekem dus wel werkte)

Er is maar één SUV sneller dan de nieuwe Aston Martin DBX S (maar die is niet cooler)

Op deze bizarre wijze kun je je eigen gestolen auto weer terugkopen

Op deze slimme manier maakt een automerk twee keer winst op één auto

Hoe rijdt de brute Land Rover Defender Octa met de V8 van BMW? (review)

Volkswagen komt weer met een goedkope auto – dit is de (waardige) opvolger van de Up

Deze auto met Lamborghini-koplampen is een van de goedkoopste auto’s van Nederland

Als je met een elektrische auto langzamer optrekt dan een vrachtwagen, moet je je rijbewijs inleveren

Volkswagen gooit namenstrategie flink om: zo gaan de auto’s voortaan (niet) heten

De 600e is de krachtigste en verstandigste Abarth ooit, maar er ontbreekt iets (review)

ANWB waarschuwt dat je laadbeurt in het buitenland ineens 480 euro kan kosten als je niet oplet

Komt er nog een Bugatti Tourbillon zonder hybride aandrijflijn?

Waarom de nieuwe Bugatti Tourbillon geen turbo’s heeft (terwijl de Chiron er vier had)

Waarom de baas van Bugatti nog nooit in de Bolide met 1.600 pk heeft gereden

Een van de coolste BMW’s ooit lijkt (deze week) een comeback te maken

Van deze toffe auto was je allang vergeten dat ie bestond, maar hij is nu verrassend betaalbaar

Ga even zitten, er is slecht nieuws: de eerste elektrische Ferrari wordt niet dit jaar onthuld

Volkswagen leende een ‘eng’ trucje van 500 jaar geleden voor de koplampen van deze goedkope VW

In Duitsland waarschuwen ze voor ‘nieuwe boetemethode’ (en dat is voor Nederland best grappig)

Huis te duur? Blijkbaar kun je langs de snelweg gratis wonen in Nederland

Deze oersaaie (en spotgoedkope) Passat heeft stiekem een van de coolste Volkswagen-motoren ooit

De overheid zoekt 24.000 (!) nieuwe auto’s, waaronder misschien weer Porsches
