
Een rondetijd neerzetten op de Nürburgring Nordschleife is iets waar bijna ieder merk met sportwagens zich mee bezighoudt. Zo is er altijd de strijd om Porsche van de troon af te stoten. Kijk naar de GT2 RS en de Porsche 919 Hybrid Evo. Nu zit Lotus achter het record aan van de 911 Hybrid Evo op de Nürburgring, met een krankzinnige Evija die de Evija X heet.
De informatie over de Evija X is voorlopig spaarzaam, maar wat wel duidelijk is, is dat deze auto onderhuids ongeveer hetzelfde als een normale Evija met 2.039 pk. Maar de Lotus Evija X heeft, zoals je wellicht is opgevallen, een ietsjes grotere spoiler achterop, een luchtschep op de neus en andere toevoegingen om zoveel mogelijk downforce te genereren. Deze X staat trouwens niet op de productieplanning. Dat meldt Lotus aan TopGear Nederland.
Niet de snelste op de Ring, maar dat kan nog komen
De Lotus Evija X doet 6 minuten en 24,047 seconden over een rondje op de Nürburgring. Daarmee is de Lotus een minuut trager dan de Porsche en zit ie zo’n twintig seconden achter de Volkswagen ID.R, maar daar heeft Lotus een reden voor. Volgens het merk is deze ronde verreden op 13 oktober 2023. ‘Het was een vochtige dag, dus we verwachtten niet echt veel’, schrijft Lotus in een statement. Toch pakt de Evija X even de derde snelste tijd ooit voor prototypes. ‘We denken dat er meer in zit’, voegt Lotus toe. Bekijk de beelden op de ‘vochtige’ Nordschleife hierbeneden.
Meer van TopGear


Deze Lotus Evija eert F1-legende Emerson Fittipaldi

Elektrische hypercars: (nog) niet te bevatten

Lotus Evija in actie

Lotus Evija: elektrische hypercar met 2.000 pk

Lotus Emira Turbo is trager dan ooit, maar daardoor ook beter

Lotus Emira: is een viercilinder voldoende voor een sportwagen van 138.000 euro? (review)

Deze viercilinder maakt een dikke V6 eigenlijk overbodig

Is de elektrische Lotus Eletre R beter dan de Porsche Cayenne Turbo E-Hybrid met een V8?

VIDEO: Lotus Evija X crasht tijdens burnout op Goodwood Festival of Speed

Lotus Emeya benadert de Porsche Taycan en de Audi RS e-Tron GT (review)

Dit is de snelste sedan op de Nürburgring ooit

Je ziet gelijk waarom deze kansloze Mercedes-rijder bijna crasht op de Nürburgring

Je kunt nu de 24 Uur van de Nürburgring rijden in Assetto Corsa Competizione

VIDEO: Voor deze Porsche 911 Dakar zijn er geen track limits op de Nürburgring

F1-coureur Ocon test hardere versie van de Alpine A110 op de Nürburgring

Mag je groot licht gebruiken om in te halen op de Nürburgring?

De snelste Volkswagen aller tijden is niet eens de duurste (of de sterkste)

De Mustang GTD is bloedsnel op Nürburgring, en daar is één merk onverwachts teleurgesteld in

Deze kleine verandering aan Nürburgring gaat groot verschil maken voor bestuurders

Niemand weet wat er met deze Saab is gebeurd, want hij kan niet gecrasht zijn op de Nürburgring

In dit uitzonderlijke geval wordt de schade van een crash op de Nürburgring wél gedekt

Uitstappen op het circuit is nog het minst domme wat deze GTI-rijder doet

Jaguar bouwt helemaal geen auto’s, maar toch is hier de nieuwe SVR (hoe zit dat eigenlijk)

Deze onopvallende sedan had een bijzondere grote V8 en kon je gewoon in Nederland kopen

De Morgan Supersport gaat enorm met zijn tijd mee, maar rijdt het nog als een echte Morgan? (review)

De enige Honda met V8-motor is waarschijnlijk de minst betrouwbare auto van het merk ooit

Lotus Emira Turbo is trager dan ooit, maar daardoor ook beter

Heeft de Mini John Cooper Works Electric de ‘JCW-factor’? (review)

De topsnelheid van de snelste Tesla ooit is 72 km/u lager dan voorheen (en zo komt dat)

Is de Ford Puma Gen-E beter dan zijn benzine-broertje? (review)

Peugeot brengt GTi terug met deze kleine 208 met maar liefst 280 pk (en serieuze hardware)

Laat de Mercedes A-klasse of Audi A3 staan en koop deze luxe hatchback (die iets goedkoper is)

Nieuwe Toyota BZ5 kost 15.836 euro, heeft 272 pk en komt 630 kilometer ver

Laat je Rolls-Royce maar zitten en koop deze auto als je veel Dalmatiërs wil ontvoeren

Deze schitterende Jaguar heeft een bijzondere verrassing onder de motorkap en het is geen elektromotor

Een van de (geflopte) droomauto’s van vroeger is nu extreem betaalbaar geworden

De Morgan Supersport gaat enorm met zijn tijd mee, maar rijdt het nog als een echte Morgan? (review)

Deze Porsche krijgt 272 pk extra maar de tuner is één belangrijk iets vergeten

Deze foute Mercedes ziet er waardeloos uit, maar is eigenlijk heel erg duur

Lotus Emira Turbo is trager dan ooit, maar daardoor ook beter

De BMW M5 is op een stuk lichter geworden, maar dat gaat wel gepaard met lelijkheid

Deze populaire SUV’s gaan opmerkelijk vaak stuk en komen niet de keuring door

De snelste Volkswagen aller tijden is niet eens de duurste (of de sterkste)

Op deze manier word je op vakantie opgelicht bij tolpoortjes, zonder dat je het doorhebt

De belangrijkste succesfactor van Renault komt te vervallen, hoe moet het nu verder?
