Een rondetijd neerzetten op de Nürburgring Nordschleife is iets waar bijna ieder merk met sportwagens zich mee bezighoudt. Zo is er altijd de strijd om Porsche van de troon af te stoten. Kijk naar de GT2 RS en de Porsche 919 Hybrid Evo. Nu zit Lotus achter het record aan van de 911 Hybrid Evo op de Nürburgring, met een krankzinnige Evija die de Evija X heet.
De informatie over de Evija X is voorlopig spaarzaam, maar wat wel duidelijk is, is dat deze auto onderhuids ongeveer hetzelfde als een normale Evija met 2.039 pk. Maar de Lotus Evija X heeft, zoals je wellicht is opgevallen, een ietsjes grotere spoiler achterop, een luchtschep op de neus en andere toevoegingen om zoveel mogelijk downforce te genereren. Deze X staat trouwens niet op de productieplanning. Dat meldt Lotus aan TopGear Nederland.
Niet de snelste op de Ring, maar dat kan nog komen
De Lotus Evija X doet 6 minuten en 24,047 seconden over een rondje op de Nürburgring. Daarmee is de Lotus een minuut trager dan de Porsche en zit ie zo’n twintig seconden achter de Volkswagen ID.R, maar daar heeft Lotus een reden voor. Volgens het merk is deze ronde verreden op 13 oktober 2023. ‘Het was een vochtige dag, dus we verwachtten niet echt veel’, schrijft Lotus in een statement. Toch pakt de Evija X even de derde snelste tijd ooit voor prototypes. ‘We denken dat er meer in zit’, voegt Lotus toe. Bekijk de beelden op de ‘vochtige’ Nordschleife hierbeneden.
Reacties