Wanneer we het hebben over rallyauto’s uit het verleden komen we vrijwel altijd terecht bij Groep B-auto’s als de Audi Quattro en Lancia Delta S4. Nadat deze raceklasse werd opgedoekt, kwam er een nieuwe klasse. Creatief als ze zijn bij de FIA noemden ze deze klasse Groep A. Voor deze klasse bouwde Lancia de verstandige productie-Delta om tot bonafide rallymonster.
De Lancia Delta HF Integrale leek nagenoeg onverslaanbaar tijdens zijn competitieve periode. Hij leverde maar liefst vier rijderskampioenschappen op en zes kampioenschappen bij de constructeurs. Het Nederlandse bedrijf Maturo Competition Cars grijpt zijn kans om dit icoon te eren. Ze maken de oude straatversies van de Delta weer helemaal als nieuw – en misschien zelfs iets beter.
De herziene Lancia Delta Integrale komt in drie versies: Classic, Rally en Stradale. De Classic is de instapper en zie je op de foto’s. Dit is min of meer de Delta die je kent, maar dan als nieuw gemaakt en lichtjes gemoderniseerd. Maturo inspecteert en verstevigt de carrosserie en geeft de motor een gezonde 275 pk.
De Rally is precies wat je verwacht: een volledig gereviseerd rallymonster met een rolkooi en een motor met de Groep A-specificaties. Maturo beweert zelfs dat deze Rally beter en competitiever is dan de originele Delta uit Groep A. Dappere claims. Op de foto’s is dit de Delta in Martini-uitdossing.
Aanpassingen aan de Lancia Delta Integrale
De Stradale is misschien wel de coolste versie. Daarvan zijn alleen nog maar renderings. Hij bewandelt de middenweg tussen de Classic en de Rally. Naast een volledige rolkooi krijgt deze versie een koolstofvezel carrosserie, nieuwe remmen en een volledig herziene aandrijflijn. Dat moet ook wel, want het vermogen van de viercilinder van de Stradale is 380 pk en het koppel maar liefst 500 Nm.
Schakelen mag je zelf doen. Hierbij is het mogelijk om een dog-box transmissie te krijgen met rechte tandwielen. ‘Het is echter niet voor angsthazen’, zegt Maturo hierover. Rallyheld Juha Kankkunen zegt over de auto: ‘Met Maturo’s Stradale-specificatie krijg je een Groep A-rallyauto vermomd als een zeer knappe en voortreffelijk vervaardigde Delta voor op de weg.’
Reacties