
Wanneer we het hebben over rallyauto’s uit het verleden komen we vrijwel altijd terecht bij Groep B-auto’s als de Audi Quattro en Lancia Delta S4. Nadat deze raceklasse werd opgedoekt, kwam er een nieuwe klasse. Creatief als ze zijn bij de FIA noemden ze deze klasse Groep A. Voor deze klasse bouwde Lancia de verstandige productie-Delta om tot bonafide rallymonster.
De Lancia Delta HF Integrale leek nagenoeg onverslaanbaar tijdens zijn competitieve periode. Hij leverde maar liefst vier rijderskampioenschappen op en zes kampioenschappen bij de constructeurs. Het Nederlandse bedrijf Maturo Competition Cars grijpt zijn kans om dit icoon te eren. Ze maken de oude straatversies van de Delta weer helemaal als nieuw – en misschien zelfs iets beter.
De herziene Lancia Delta Integrale komt in drie versies: Classic, Rally en Stradale. De Classic is de instapper en zie je op de foto’s. Dit is min of meer de Delta die je kent, maar dan als nieuw gemaakt en lichtjes gemoderniseerd. Maturo inspecteert en verstevigt de carrosserie en geeft de motor een gezonde 275 pk.
De Rally is precies wat je verwacht: een volledig gereviseerd rallymonster met een rolkooi en een motor met de Groep A-specificaties. Maturo beweert zelfs dat deze Rally beter en competitiever is dan de originele Delta uit Groep A. Dappere claims. Op de foto’s is dit de Delta in Martini-uitdossing.
Aanpassingen aan de Lancia Delta Integrale
De Stradale is misschien wel de coolste versie. Daarvan zijn alleen nog maar renderings. Hij bewandelt de middenweg tussen de Classic en de Rally. Naast een volledige rolkooi krijgt deze versie een koolstofvezel carrosserie, nieuwe remmen en een volledig herziene aandrijflijn. Dat moet ook wel, want het vermogen van de viercilinder van de Stradale is 380 pk en het koppel maar liefst 500 Nm.
Schakelen mag je zelf doen. Hierbij is het mogelijk om een dog-box transmissie te krijgen met rechte tandwielen. ‘Het is echter niet voor angsthazen’, zegt Maturo hierover. Rallyheld Juha Kankkunen zegt over de auto: ‘Met Maturo’s Stradale-specificatie krijg je een Groep A-rallyauto vermomd als een zeer knappe en voortreffelijk vervaardigde Delta voor op de weg.’
Meer van TopGear


Bij deze tuner kun je je Suzuki Jimny laten ombouwen tot Lancia Delta or Renault 5

Damd vermomt de Suzuki Jimny als Lancia Delta Integrale en Renault 5

Twee elektrische Lancia Delta Evo’s branden helemaal uit

Manhart bouwt één Lancia Delta HF Integrale restomod met 375 pk

Deze Lancia Delta Evo-rallyauto is volledig elektrisch (0-100 in 1,8 s)

De nieuwe Lancia Ypsilon HF met 280 pk is goedkoper dan verwacht – dit kost ie

Restomods: genieten met drie Italianen en een Zweed

Naast Tesla is er nog een merk dat (gek genoeg) plotseling niemand meer wil kopen

Deze Kimera K39 is een ode aan een rally-Lancia en doet mee aan Pikes Peak in 2025

Lancia is nu echt terug: Hoe rijdt de nieuwe Ypsilon? (review)

Lancia wil terug in de rallysport, maar wel onder één voorwaarde

De nieuwe Lancia Ypsilon HF met 280 pk is goedkoper dan verwacht – dit kost ie

Deze rallyiconen vergeet iedereen te kopen (en daar kun jij je voordeel mee doen)

VIDEO: Geniet van deze geweldige WRC-onboard op een smal zandweggetje

VIDEO: Luister hoe de vijfcilinder van de Audi Sport Quattro in een tunnel klinkt

Aan deze betaalbare rally in Afrika mag je alleen meedoen met een oude Renault Twingo

VIDEO: Deze Ford Fiesta ST heeft een Volvo-vijfcilinder met 1.000 pk

Deze Mini kost 88.000 euro en dan is het eigenlijk nog een tweedehandsje ook

Dat is lef hebben: deze veertig jaar oude Mercedes gaat 24 uur mishandeld worden

Deze schitterende Jaguar heeft een bijzondere verrassing onder de motorkap en het is geen elektromotor

Deze foute Mercedes ziet er waardeloos uit, maar is eigenlijk heel erg duur

Deze heerlijke Volkswagen Kever heeft niet de motor die je misschien zou verwachten

Restomods: genieten met drie Italianen en een Zweed

Deze schitterende Jaguar heeft een bijzondere verrassing onder de motorkap en het is geen elektromotor

Nieuwe auto’s zijn indrukwekkend, maar oude auto’s kun je tenminste nog zelf repareren

Als je iets eerder was, had jij op deze auto 16,5 miljoen euro kunnen verdienen

Regering van België wil oldtimers meer vrijstellingen geven in milieuzones

Statistieken bewijzen waarom het onzin is dat de oldtimerregeling stopt

VIDEO: Er staan allerlei bijzondere raceauto’s in de geheime opslag van Porsche

Met deze eenvoudige aanpassingen maak jij je betaalbare stationwagon lekker dik

Is zo’n sportieve Volkswagen Scirocco na 17 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Je moet snel zijn als je deze Mercedes CLA met de krachtigste viercilinder ooit wilt kopen

Ondanks zijn prijs is de duurste auto in het Golf segment een enorm succes

Is zo’n zwaar onderschatte Subaru Levorg na 11 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

De nieuwe Golf GTI 50 Edition heeft 162,5 pk (per voorwiel) en is sneller dan de Golf R

Hoe rijdt de mooiste en duurste Alfa Romeo van dit moment?

De Maserati MCPura is de nieuwe supercar van de Italianen (maar hij komt ons wel erg bekend voor)

Deze Fiat 500 kun je eindelijk wel betalen (en er komt nog een goedkope versie aan)

De nieuwe Ferrari Amalfi is de goedkoopste én de mooiste Ferrari van het moment

Sportieve Abarth met 185 pk kost verrassend weinig (en de Fiat-versie is nog goedkoper)

De nieuwe Lancia Ypsilon HF met 280 pk is goedkoper dan verwacht – dit kost ie

Deze auto’s halen met gemak 300.000 kilometer, maar kosten tussen de 2.500 en 10.000 euro

Automerk legt uit welke (simpele) fout veel mensen in de zomer maken met hun airco

Renault Boreal is de zoveelste crossover van het merk, maar deze is ruimer én goedkoper

Deze auto wordt naast de Toyota RAV4 het meest gestolen in Nederland

Dit is de dikste BMW M5 Touring: 810 pk, maar dan wel met drie jaar garantie
