
Wanneer we het hebben over rallyauto’s uit het verleden komen we vrijwel altijd terecht bij Groep B-auto’s als de Audi Quattro en Lancia Delta S4. Nadat deze raceklasse werd opgedoekt, kwam er een nieuwe klasse. Creatief als ze zijn bij de FIA noemden ze deze klasse Groep A. Voor deze klasse bouwde Lancia de verstandige productie-Delta om tot bonafide rallymonster.
De Lancia Delta HF Integrale leek nagenoeg onverslaanbaar tijdens zijn competitieve periode. Hij leverde maar liefst vier rijderskampioenschappen op en zes kampioenschappen bij de constructeurs. Het Nederlandse bedrijf Maturo Competition Cars grijpt zijn kans om dit icoon te eren. Ze maken de oude straatversies van de Delta weer helemaal als nieuw – en misschien zelfs iets beter.
De herziene Lancia Delta Integrale komt in drie versies: Classic, Rally en Stradale. De Classic is de instapper en zie je op de foto’s. Dit is min of meer de Delta die je kent, maar dan als nieuw gemaakt en lichtjes gemoderniseerd. Maturo inspecteert en verstevigt de carrosserie en geeft de motor een gezonde 275 pk.
De Rally is precies wat je verwacht: een volledig gereviseerd rallymonster met een rolkooi en een motor met de Groep A-specificaties. Maturo beweert zelfs dat deze Rally beter en competitiever is dan de originele Delta uit Groep A. Dappere claims. Op de foto’s is dit de Delta in Martini-uitdossing.
Aanpassingen aan de Lancia Delta Integrale
De Stradale is misschien wel de coolste versie. Daarvan zijn alleen nog maar renderings. Hij bewandelt de middenweg tussen de Classic en de Rally. Naast een volledige rolkooi krijgt deze versie een koolstofvezel carrosserie, nieuwe remmen en een volledig herziene aandrijflijn. Dat moet ook wel, want het vermogen van de viercilinder van de Stradale is 380 pk en het koppel maar liefst 500 Nm.
Schakelen mag je zelf doen. Hierbij is het mogelijk om een dog-box transmissie te krijgen met rechte tandwielen. ‘Het is echter niet voor angsthazen’, zegt Maturo hierover. Rallyheld Juha Kankkunen zegt over de auto: ‘Met Maturo’s Stradale-specificatie krijg je een Groep A-rallyauto vermomd als een zeer knappe en voortreffelijk vervaardigde Delta voor op de weg.’
Meer van TopGear


Bij deze tuner kun je je Suzuki Jimny laten ombouwen tot Lancia Delta or Renault 5

Damd vermomt de Suzuki Jimny als Lancia Delta Integrale en Renault 5

Twee elektrische Lancia Delta Evo’s branden helemaal uit

Manhart bouwt één Lancia Delta HF Integrale restomod met 375 pk

Deze Lancia Delta Evo-rallyauto is volledig elektrisch (0-100 in 1,8 s)

Restomods: geniten met drie Italianen en een Zweed

Naast Tesla is er nog een merk dat (gek genoeg) plotseling niemand meer wil kopen

Deze Kimera K39 is een ode aan een rally-Lancia en doet mee aan Pikes Peak in 2025

Lancia is nu echt terug: Hoe rijdt de nieuwe Ypsilon? (review)

Lancia onthult de extra snelle Lancia HF met 240 pk (en kondigt Delta HF aan)

Lancia wil terug in de rallysport, maar wel onder één voorwaarde

Deze rallyiconen vergeet iedereen te kopen (en daar kun jij je voordeel mee doen)

VIDEO: Geniet van deze geweldige WRC-onboard op een smal zandweggetje

Lancia onthult de extra snelle Lancia HF met 240 pk (en kondigt Delta HF aan)

VIDEO: Luister hoe de vijfcilinder van de Audi Sport Quattro in een tunnel klinkt

Aan deze betaalbare rally in Afrika mag je alleen meedoen met een oude Renault Twingo

VIDEO: Deze Ford Fiesta ST heeft een Volvo-vijfcilinder met 1.000 pk

Deze schitterende Jaguar heeft een bijzondere verrassing onder de motorkap en het is geen elektromotor

Deze foute Mercedes ziet er waardeloos uit, maar is eigenlijk heel erg duur

Deze heerlijke Volkswagen Kever heeft niet de motor die je misschien zou verwachten

Restomods: geniten met drie Italianen en een Zweed

Waarom deze Mini Cooper maar liefst 200.000 dollar moet kosten

Deze twee broers bouwen de gekste V8-creaties: ‘Batterijen horen in een zaklamp’

Deze schitterende Jaguar heeft een bijzondere verrassing onder de motorkap en het is geen elektromotor

Nieuwe auto’s zijn indrukwekkend, maar oude auto’s kun je tenminste nog zelf repareren

Als je iets eerder was, had jij op deze auto 16,5 miljoen euro kunnen verdienen

Regering van België wil oldtimers meer vrijstellingen geven in milieuzones

Statistieken bewijzen waarom het onzin is dat de oldtimerregeling stopt

VIDEO: Er staan allerlei bijzondere raceauto’s in de geheime opslag van Porsche

De snelste Volkswagen aller tijden is niet eens de duurste (of de sterkste)

De Volkswagen Golf 5 GTI was in 2005 iets bijzonders – hoe voelt hij in 2025?

Laat de Mercedes A-klasse of Audi A3 staan en koop deze luxe hatchback (die iets goedkoper is)

Zo bizar weinig Golfjes bouwt Volkswagen nog en ze hebben een vervelende mededeling

Dit betaal je in Nederland voor de lichtste en krachtigste BMW M2 van dit moment

Dit is de echte reden waarom de Fiat Multipla er zo lelijk uitziet (want er zit een gedachte achter)

De lelijkste auto ter wereld maakt een terugkeer, maar is ie nog steeds lelijk?

Een van de betrouwbaarste Alfa Romeo’s ooit kan van jou zijn (en het is niet wat je denkt)

Is de Alfa Romeo Junior Ibrida Q4 de zoveelste saaie crossover of is ie écht nog leuk? (review)

De nieuwe Fiat Grande Panda is er nu ook met benzinemotor én als ruige 4×4

De 600e is de krachtigste en verstandigste Abarth ooit, maar er ontbreekt iets (review)

De oudste auto’s die je nieuw in Nederland kunt kopen, komen nog uit de tijd van MSN Messenger

Ken jij die schattige Lada Niva nog? Er is een nieuwe die 15.000 euro kost

Het wordt binnenkort een heel stuk aantrekkelijker om een oude Honda NSX te kopen

Er is een goede reden om deze Lexus IS te kopen en geen Mercedes-AMG of BMW M

Met dit slimme trucje van Google Maps bespaar je geld als je met de auto op vakantie gaat

Het CJIB gaat wegens foutje verkeersboetes terugbetalen – deze boetes komen in aanmerking
