
Wanneer we het hebben over rallyauto’s uit het verleden komen we vrijwel altijd terecht bij Groep B-auto’s als de Audi Quattro en Lancia Delta S4. Nadat deze raceklasse werd opgedoekt, kwam er een nieuwe klasse. Creatief als ze zijn bij de FIA noemden ze deze klasse Groep A. Voor deze klasse bouwde Lancia de verstandige productie-Delta om tot bonafide rallymonster.
De Lancia Delta HF Integrale leek nagenoeg onverslaanbaar tijdens zijn competitieve periode. Hij leverde maar liefst vier rijderskampioenschappen op en zes kampioenschappen bij de constructeurs. Het Nederlandse bedrijf Maturo Competition Cars grijpt zijn kans om dit icoon te eren. Ze maken de oude straatversies van de Delta weer helemaal als nieuw – en misschien zelfs iets beter.
De herziene Lancia Delta Integrale komt in drie versies: Classic, Rally en Stradale. De Classic is de instapper en zie je op de foto’s. Dit is min of meer de Delta die je kent, maar dan als nieuw gemaakt en lichtjes gemoderniseerd. Maturo inspecteert en verstevigt de carrosserie en geeft de motor een gezonde 275 pk.
De Rally is precies wat je verwacht: een volledig gereviseerd rallymonster met een rolkooi en een motor met de Groep A-specificaties. Maturo beweert zelfs dat deze Rally beter en competitiever is dan de originele Delta uit Groep A. Dappere claims. Op de foto’s is dit de Delta in Martini-uitdossing.
Aanpassingen aan de Lancia Delta Integrale
De Stradale is misschien wel de coolste versie. Daarvan zijn alleen nog maar renderings. Hij bewandelt de middenweg tussen de Classic en de Rally. Naast een volledige rolkooi krijgt deze versie een koolstofvezel carrosserie, nieuwe remmen en een volledig herziene aandrijflijn. Dat moet ook wel, want het vermogen van de viercilinder van de Stradale is 380 pk en het koppel maar liefst 500 Nm.
Schakelen mag je zelf doen. Hierbij is het mogelijk om een dog-box transmissie te krijgen met rechte tandwielen. ‘Het is echter niet voor angsthazen’, zegt Maturo hierover. Rallyheld Juha Kankkunen zegt over de auto: ‘Met Maturo’s Stradale-specificatie krijg je een Groep A-rallyauto vermomd als een zeer knappe en voortreffelijk vervaardigde Delta voor op de weg.’
Meer van TopGear


Damd vermomt de Suzuki Jimny als Lancia Delta Integrale en Renault 5

Twee elektrische Lancia Delta Evo’s branden helemaal uit

Manhart bouwt één Lancia Delta HF Integrale restomod met 375 pk

Deze Lancia Delta Evo-rallyauto is volledig elektrisch (0-100 in 1,8 s)

Rallylegende Juha Kankkunen over zijn liefde voor de Lancia Delta

Naast Tesla is er nog een merk dat (gek genoeg) plotseling niemand meer wil kopen

Deze Kimera K39 is een ode aan een rally-Lancia en doet mee aan Pikes Peak in 2025

Lancia is nu echt terug: Hoe rijdt de nieuwe Ypsilon? (review)

Lancia onthult de extra snelle Lancia HF met 240 pk (en kondigt Delta HF aan)

Lancia wil terug in de rallysport, maar wel onder één voorwaarde

Waarom Lancia een olifantje als logo gebruikt voor het nieuwe performancelabel

VIDEO: Geniet van deze geweldige WRC-onboard op een smal zandweggetje

Lancia onthult de extra snelle Lancia HF met 240 pk (en kondigt Delta HF aan)

VIDEO: Luister hoe de vijfcilinder van de Audi Sport Quattro in een tunnel klinkt

Aan deze betaalbare rally in Afrika mag je alleen meedoen met een oude Renault Twingo

VIDEO: Deze Ford Fiesta ST heeft een Volvo-vijfcilinder met 1.000 pk

Lancia wil terug in de rallysport, maar wel onder één voorwaarde

Waarom deze Mini Cooper maar liefst 200.000 dollar moet kosten

Deze twee broers bouwen de gekste V8-creaties: ‘Batterijen horen in een zaklamp’

Elektrische Renault 5 is aanzienlijk goedkoper dan de elektrische Renault 5

TWR Supercat: wij rijden de twaalfcilinder mét supercharger

Dat mensen geen elektrische Porsche willen, daar komen ze in Brabant nu op pijnlijke wijze achter

Deze nieuwe Ford heeft 300 pk en nee, het is geen EV of hybride (gewoon benzine)

Als je iets eerder was, had jij op deze auto 16,5 miljoen euro kunnen verdienen

Regering van België wil oldtimers meer vrijstellingen geven in milieuzones

Statistieken bewijzen waarom het onzin is dat de oldtimerregeling stopt

VIDEO: Er staan allerlei bijzondere raceauto’s in de geheime opslag van Porsche

Oude Ford Mustang Fastback wordt omgebouwd tot offroader

Zo houdt deze specialist oude Volvo’s op de weg met een 3D-printer

De auto die iedereen eigenlijk zou moeten kopen, ziet er nu net wat leuker uit

De nieuwe instapper van Mercedes is zwaarder dan een S-klasse en duurder dan een C-klasse

Volkswagen gaat dit niet al te populaire model nog een keer opfrissen (zodat je hem nu wel koopt)

Is zo’n snelle Honda Civic Type R (FK2) na 10 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Is de driecilinder wel voldoende in de BMW 220 Gran Coupé? (review)

Het populairste automerk van Nederland opent directe aanval op Volkswagen met deze benzineauto

Ga even zitten, er is slecht nieuws: de eerste elektrische Ferrari wordt niet dit jaar onthuld

Het merk van deze toffe camper ken je sowieso (alleen het logo kende je nog niet)

Wat is de beste milieuvriendelijke GT? De Bentley Continental GT of Maserati Granturismo Folgore (review)

Een van de leukste ’tweede auto’s’ begint nu al heel betaalbaar te worden

Jonge F1-coureur krijgt dikke AMG, maar dat is eigenlijk een vrij lullig cadeau

Deze Fiat Panda moet 40.000 euro kosten en nee, dat komt niet door belastingen

Ga even zitten, er is slecht nieuws: de eerste elektrische Ferrari wordt niet dit jaar onthuld

De langste autotunnel ter wereld komt in Europa en het maakt je reistijd 10 uur (!) korter

De EU versoepelt CO2-regels voor autofabrikanten, maar wat betekent dit voor jou?

Eigenaren van auto zijn boos, want ze zijn ineens 600 pk kwijt na software-update

Opmerkelijk: bepantserde limo voor president heeft een (kwetsbaar) stoffen dakje
