
Wanneer we het hebben over rallyauto’s uit het verleden komen we vrijwel altijd terecht bij Groep B-auto’s als de Audi Quattro en Lancia Delta S4. Nadat deze raceklasse werd opgedoekt, kwam er een nieuwe klasse. Creatief als ze zijn bij de FIA noemden ze deze klasse Groep A. Voor deze klasse bouwde Lancia de verstandige productie-Delta om tot bonafide rallymonster.
De Lancia Delta HF Integrale leek nagenoeg onverslaanbaar tijdens zijn competitieve periode. Hij leverde maar liefst vier rijderskampioenschappen op en zes kampioenschappen bij de constructeurs. Het Nederlandse bedrijf Maturo Competition Cars grijpt zijn kans om dit icoon te eren. Ze maken de oude straatversies van de Delta weer helemaal als nieuw – en misschien zelfs iets beter.
De herziene Lancia Delta Integrale komt in drie versies: Classic, Rally en Stradale. De Classic is de instapper en zie je op de foto’s. Dit is min of meer de Delta die je kent, maar dan als nieuw gemaakt en lichtjes gemoderniseerd. Maturo inspecteert en verstevigt de carrosserie en geeft de motor een gezonde 275 pk.
De Rally is precies wat je verwacht: een volledig gereviseerd rallymonster met een rolkooi en een motor met de Groep A-specificaties. Maturo beweert zelfs dat deze Rally beter en competitiever is dan de originele Delta uit Groep A. Dappere claims. Op de foto’s is dit de Delta in Martini-uitdossing.
Aanpassingen aan de Lancia Delta Integrale
De Stradale is misschien wel de coolste versie. Daarvan zijn alleen nog maar renderings. Hij bewandelt de middenweg tussen de Classic en de Rally. Naast een volledige rolkooi krijgt deze versie een koolstofvezel carrosserie, nieuwe remmen en een volledig herziene aandrijflijn. Dat moet ook wel, want het vermogen van de viercilinder van de Stradale is 380 pk en het koppel maar liefst 500 Nm.
Schakelen mag je zelf doen. Hierbij is het mogelijk om een dog-box transmissie te krijgen met rechte tandwielen. ‘Het is echter niet voor angsthazen’, zegt Maturo hierover. Rallyheld Juha Kankkunen zegt over de auto: ‘Met Maturo’s Stradale-specificatie krijg je een Groep A-rallyauto vermomd als een zeer knappe en voortreffelijk vervaardigde Delta voor op de weg.’
TopGear nieuwsbrief
Het laatste autonieuws, de meest recente tests en exclusieve auto-content rechtstreeks in je mailbox.
Meer van TopGear




Lancia Delta komt terug in 2026


De auto’s van Toto Wolff


De heetste 11: Lancia Delta Integrale EVO 2


Het zwevende dak van de Lancia Delta: designdetails


Lancia Delta Futurista: eindelijk een restomod-Delta




Mr. Bean verkoopt zijn geweldige Lancia Delta Integrale (zonder hangslot aan de deur)


Lancia presenteert zwevend UFO-geval, maakt zich op voor comeback


Heritage Hub: deze eigenzinnige auto’s vind je in de gigantische verzameling van Fiat, Alfa en Lancia


Lancia Aurelia Outlaw CSL: 300 pk, 1.100 kilo


Lancia Montecarlo Concept: een goede reanimatie?



Lancia Delta komt terug in 2026


Kooptip: Met deze Mercedes 450 SLC heeft het merk serieus WRC gereden


Kijk hoe klassieke Porsches door het stof gaan tijdens de Safari Classic Rally


Audi S1 Hoonitron van Ken Block: e-driftmachine


Porsche 356 op rupsbanden


Toyota Celica GT Four vs Toyota GR Yaris


Toyota GR Yaris vs rallylegendes


Deze BMW 1602 is gemaakt van koolstofvezel en heeft de motor van een M3


Deze Chevrolet Camaro heeft een volledig koolstofvezel koets en ruim 650 pk



Toyota GR maakt zelf een AE86 restomod op waterstof


Deze oude Mercedes 280 SE heeft een moderne AMG-V8 (en een handbak)


De Renault 5 bestaat een halve eeuw: hoe rijdt deze elektrische restomod?


De Porsche 911 restomod van Theon Design heeft een supercharger en actieve ophanging



Toyota GR maakt zelf een AE86 restomod op waterstof


Kooptip: Deze Volkswagen T2 maakt zijn eigen waterstof (en rijdt er ook op)


Deze klassieke Porsche 911T zit helemaal onder het koraal


Deze straatlegale BMW M1 ‘AHG Studie’ Procar staat te koop


Deze nieuwste Gymkhana met klassieke Subaru GL Wagon is krankzinniger dan ooit


Deze getunede BMW E21 3-serie kreeg de V10 uit een E60 M5 en staat te koop


De nieuwe Mercedes-AMG CLA 45 heeft nog steeds de krachtigste viercilinder ter wereld


Deze gepantserde VW Golf GTI heeft zelfs een kogelwerend glazen schuifdak


Pechvogel vindt zijn Audi RS 3 bedolven onder de modder terug bij autobedrijf


Welke Mini is leuker om te rijden: de nieuwe Electric of de oude Cooper?


Is de hybride Dacia Jogger zijn geld waard?


De Renault Megane RS Ultime is de laatste Renault met een RS-badge


Ferrari 296 GTS review: Is de 296 als cabrio net zo fenomenaal?


Carlos Sainz Jr. vervangt na 10 jaar zijn Golf GTI door een Ferrari 812 Competizione


Niets is heilig: Tuner Liberty Walk pakt een echte Ferrari F40 aan (inclusief popnagels)


Kooptip: De Lamborghini Countach met (waarschijnlijk) de laagste tellerstand ter wereld


Deze Riva-boot heeft twee (!) Lamborghini V12-motoren aan boord




Mr. Bean verkoopt zijn geweldige Lancia Delta Integrale (zonder hangslot aan de deur)


Bezopen: In dit Europese land haalt iedereen gewoon rechts in


Alle verschillen tussen de Mitsubishi ASX en Renault Captur (was de designer echt zo lui?)


Je auto een dag van tevoren bij garage neerzetten? Misschien kun je dat beter niet doen


Dit kost het als je de sleutel van je Bugatti Chiron kwijtraakt


Meer power nodig? Koop deze straalmotor uit een Concorde


Reacties