
De snelste Mini ooit is niet snel genoeg. Tenminste, dat vindt Beek Auto Racing – of eigenlijk de subdivisie Minispeed. Volgens de specialisten moest de Mini GP3 op drie punten verbeterd worden ‘waar de standaard GP3 niet zijn volledige potentieel realiseert en waar de Mini-ingenieurs korte wegen moesten nemen om het project financieel haalbaar te maken.’ Dit was het uitgangspunt voor het project Mini GP3 door Minispeed.
Nieuwe dempers voor de GP3
Het eerste punt was de wegligging. Daarvoor knoopten ze een setje sportievere dempers van het Nederlandse AST Suspension onder de Mini. Hier kan de klant kiezen voor een zachtere set voor meer allround-prestaties of voor een hardere set die voornamelijk bedoeld is voor het circuit. Deze blauwe Mini kreeg de zachtere set. Om het geheel goed tot zijn recht te laten komen, monteert de specialist Michelin Cup 2-banden.
De Mini GP3 door Minispeed krijgt meer vermogen
Het vermogen van de motor stijgt naar 330 pk en 500 Nm, wat een toename is van 24 pk en 50 Nm. Een Milltek-uitlaat zorgt ervoor dat de viercilinder beter hoorbaar is. Overigens is een tune met 350+ pk en meer dan 530 Nm ook mogelijk. Voor de liefhebbers zijn ‘pops en bangs‘ ook te programmeren. De nieuwe topsnelheid of nieuwe 0-100-tijden van de Mini GP3 door Minispeed zijn niet bekend. De standaard sprint duurt 5,2 seconden.
De Nederlandse eigenaar van deze GP3 op Tsjechische platen liet een blauwe wrap aanbrengen. De blauwe kleur is een knipoog naar de Ford Escort RS Cosworth. De ontwerper van deze auto was Frank Stephenson, die ook het hoofd van het ontwerp was van de allereerste moderne Mini onder de vlag van BMW.
Meer van TopGear


Durf jij een Mini Cooper S te kopen die al 80.000 kilometer (!) geleden een beurtje moest?

Deze Mini JCW met enorme achtervleugel doet mee aan de 24 Uur van de Nürburgring

Mini Recharged: een elektrische klassieke Mini

Mini met BMW-V8 is een kunstwerkje

De 10 snelste hatchbacks ter wereld

De Mini Cooper S Cabrio is oude wijn in nieuwe zakken, maar is dat erg? (review)

Waarom deze Mini Cooper maar liefst 200.000 dollar moet kosten

Welk van deze retro stadsauto’s is het beste om stijlvol en elektrisch voor de dag te komen?

Is zo’n rappe Mini Cooper S (F56) na 10 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Blijkbaar wil niemand deze gratis Mini Cooper komen ophalen (en de tijd dringt)

Mag de Mini Aceman SE zich terecht een echte Mini noemen? (review)

Mini wordt dan wel elektrisch, maar het merk wil wel snelle JCW’s blijven bouwen

Mini John Cooper Works GP

Mini John Cooper Works GP vs Lamborghini Huracán Evo RWD

Mini John Cooper Works GP ruilt stoelen voor plezier

Mini John Cooper Works GP krijgt 300+ pk

Dit betaal je in Nederland voor de lichtste en krachtigste BMW M2 van dit moment

Dit is de echte reden waarom de Fiat Multipla er zo lelijk uitziet (want er zit een gedachte achter)

Laat de Mercedes A-klasse of Audi A3 staan en koop deze luxe hatchback

Deze gehate eigenschap van de Volkswagen Golf GTI zal (helaas) niet meer terugkeren

De auto die iedereen eigenlijk zou moeten kopen, ziet er nu net wat leuker uit

De nieuwe instapper van Mercedes is zwaarder dan een S-klasse en duurder dan een C-klasse

Deze BMW E30 met 1.000 pk klinkt zo goed dat de politie zelfs even een compliment moet geven

Het heeft even geduurd, maar je kan nu voor 40.000 euro een handbak in een Nissan GT-R krijgen

Nissan Micra met V6 even opgelapt voor introductie nieuwe, eh, Nissan Micra

Amerikanen bouwen betere Lamborghini dan dat Lamborghini zelf doet

Dit kost het om een V6 met maximaal 400 pk in jouw Mazda MX-5 te laten leggen (want dat wil je)

Als je een auto ziet met een gat in de koplamp, hoef je het stoplichtsprintje niet aan te gaan

Word je stiekem bespioneerd door je autobanden? In de VS vrezen ze van wel

Zal de Alpine A390 een leuke elektrische crossover zijn?

Als je niet oppast wordt je camper binnenkort veel duurder om te hebben

Hemelvaartsdeal: 1 jaar TopGear met 42% korting

De Nederlandse overheid verkoopt een auto van 327.000 euro (voor een prikkie?)
