Mini’s waren ooit, eh, mini. Ze hadden niet het vermogen van een Honda Civic Type R (destijds was dat het vermogen van een gemiddelde Ferrari) of spoilers waar je onder kon schuilen tijdens een tornado. De aankomende Mini John Cooper Works GP heeft dat allemaal wel. De bloedhete hot hatch komt volgend jaar.
Voor in de Mini John Cooper Works GP ligt een viercilindermotor met een aardige turbo. Het vermogen overstijgt de 300 pk, waardoor de JCW niet alleen de krachtigste Mini ooit wordt, maar ook de snelste. Qua specificaties komt de auto in de buurt van de Volkswagen Golf GTI Clubsport S – volgens velen de ultieme hot hatchback.
300+ pk in de Mini John Cooper Works GP, gaat dat goed?
Daarom moet de Mini John Cooper Works GP voorzien zijn van alle spulletjes die je in 2017 zag op het studiemodel van de JCW GP. Een enorme spoiler, bredere wielkasten, lichtgewicht materialen en een serieus differentieel. Volgens Mini kan de auto (en de ophanging) goed omspringen met ‘de exceptioneel hoge vermogens-output van de nieuwe motor’. Laten we het hopen.
Hoeveel Mini John Cooper Works GP worden er gebouwd?
De oplage is redelijk beperkt. Slechts 3.000 exemplaren zullen de fabriek verlaten. De aankomende maanden zullen prototypes op de Nürburgring te spotten zijn. De vorige generatie deed een rondje in 8 minuten en 23 seconden. Met zo’n 80 pk extra zal het niet een heel groot probleem zijn om aanzienlijk sneller te gaan dan zijn voorganger.
Het ultieme doel is 7 minuten en 49,29 seconden – dat is momenteel de snelste tijd van een voorwielaandrijver. Het record is in handen van Volkswagen met de eerder genoemde ClubSport S. Mini moet heel wat aan het onderstel, het gewicht en de wegligging doen om in de buurt te komen van deze recordtijd. We moedigen ze aan – het is tijd voor een nieuwe FWD-Ringkoning.
Reacties