Zelfs de grootste voorstander van elektrisch rijden moet toegeven: er gaat niets boven een goede V12-motor, of je hem nou gebruikt voor brute prestaties of voor zijn souplesse. Voordat we van wal steken: we hadden graag de Aston Martin Valkyrie meegenomen in deze lijst, net als de GMA T.50. Deze twee geweldige V12-monsters zijn allebei uitverkocht en zijn dus geen onderdeel meer van het huidige aanbod. Waarom Bentley niet in de lijst van nieuwe auto’s met een V12 staat, moet je maar even aan de autokenner in je vriendenkring vragen.

Aston Martin DBS Superleggera & DBS Volante

Beul in een driedelig pak, zo kun je de DBS Superleggera het beste omschrijven. De 5,2-liter V12 produceert 725 pk en 900 Nm. Deze auto is gebouwd om lange afstanden in grenzeloos comfort af te leggen. Een langeafstandsraket, als we een cliché mogen aanhalen.

Aston Martin DB11 & DB11 Volante

Als een DBS, maar dan iets… minder. Ruim 100 pk minder, minder snelheid en een minder fors prijskaartje. Maar wel dezelfde 5,2-liter V12 met twee turbo’s. Als het nog iets minder mag, dan is er nog een V8-versie van deze DB11.

BMW 760i xDrive

De enige BMW met een twaalfcilinder van dit moment (oké, als je Rolls-Royce niet meerekent). Helaas schrappen steeds meer landen de auto uit het aanbod vanwege z’n uitstoot. Ook in Nederland staat deze BMW met net geen 600 pk niet meer in de configurator. Zonde.

Ferrari 812

Samen met Lamborghini de enige atmosferische V12 in deze lijst, dus zonder turbo’s en superchargers. De 812 Superfast en de open GTS halen allebei 800 pk uit de 6,5-liter V12. De recentelijk onthulde 812 Competizione weet er zelfs 830 pk uit te halen, maar is helaas (ja, nu al) uitverkocht.

Lamborghini Aventador

Lamborghini blijft zo lang als het mogelijk is V12-motoren produceren. Met een beetje geluk is de Aventador – die al eventjes meegaat – dus niet de laatste Lambo met een twaalfcilinder. De SVJ is al uitverkocht, net als de Sian. Wat overblijft, is deze Aventador S met 740 pk. Moet je het wel mee redden, toch?

Mercedes-Maybach S-klasse

Jazeker, Maybach houdt voet bij stuk en brengt de nieuwste S-klasse gewoon weer uit met een twaalfcilinder. Voor alle andere AMG’s en Maybachs hoef je niet meer op een V12 te rekenen. Of ga je toch liever voor de EQS, de elektrische versie van de S-klasse?

Rolls-Royce Cullinan

Er zijn nooit veel SUV’s met een V12 geweest, slechts een handjevol. De legendarische Lamborghini LM002 natuurlijk, met de motor uit de Countach. En BMW plaagde ooit met een X5 Le Mans, al schopte die het helaas niet tot een productiemodel. Voor Rolls-Royce was de keuze duidelijk: de V12 die in alle modellen ligt, moest ook in de Cullinan.

Rolls-Royce Phantom

Natuurlijk levert Rolls-Royce ook zijn vlaggenschip met een V12. De Phantom is er nog niet zo lang en zal nog een tijdje meegaan, maar op den duur zal er een elektrisch model naast komen.

Rolls-Royce Ghost

De ‘kleinste’, ‘goedkoopste’ en nieuwste Rolls-Royce, maar ook gewoon met de 6,75-liter V12. Momenteel TopGears Luxeauto van het Jaar.

Rolls-Royce Wraith & Dawn

Deze modellen lopen op hun tandvlees en zullen binnen afzienbare tijd vervangen worden. Dat betekent niet dat het afzien is; zelfs met alle nieuwere concurrentie mogen deze auto’s er nog zijn. Het blijven Rolls-Royces, immers.

Reacties

  • Gerjan heeft op 13 mei 2021 geschreven:

    Pagani uit Italië bouwd auto’s met amg v12

    Reageer

Geef een reactie

(verplicht)

Meer van TopGear