
Samen met de Duitse ADAC start Opel vanaf 2020 een elektrische rallyklasse. In zo’n geval is het natuurlijk handig als je ook een elektrische rallyauto tot je beschikking hebt. Vandaar de introductie van dit hitsige geval: de Opel Corsa-e Rally.
De ADAC Opel e-Rally Cup moet jong talent een opstapklasse naar de rallysport bieden. In de klasse verschijnen straks vijftien auto’s aan de start. De aandrijflijn van de Opel Corsa-e Rally is dezelfde als die van de productieauto, met 136 pk en een stevige 260 Nm. Ook de accu van 50 kWh is gelijkgebleven. Opel herinnert ons eraan dat de nieuwe Corsa-e een actieradius van 330 kilometer heeft. We denken dat deze versie dat op racetempo niet per se zal gaan halen.
Gelukkig werden er wel wat aanpassingen doorgevoerd, naast het uiterlijk dat fractioneel langer, hoger en breder werd. De Corsa-e ontving een speciale rallyophanging en een ander remsysteem met nieuw management en verstelbare remdruk. Dit is uiteraard geschikt gemaakt voor recuperatie, want alle beetjes helpen om je range anxiety tijdens de etappes onder de duim te houden.
De kale carrosserie werd van onnodig gewicht ontdaan en voorzien van een geïntegreerde rolkooi. Het ABS werd uitgeschakeld, er kwam een rallydisplay met datalogger en je kunt kiezen voor een Tripmaster en extra lampen. Uiteraard is er ook een hydraulische handrem voor de korte bochtjes.
De elektrische rallyauto van Opel kost je ‘netto minder dan 50.000 euro’, aldus het merk. Dat lijkt vrij eenvoudig bij elkaar te sponsorschrapen, mocht je een carrière in de nieuwbakken e-rallysport zien zitten. Het onderhoud tijdens een seizoen in deze klasse zal in ieder geval een stuk minder prijzig zijn, lijkt ons.
Meer van TopGear


Opel Corsa vs Dacia Sandero vs Skoda Fabia: wat is de beste stadsauto?

Opel Corsa facelift: Dit is er allemaal vernieuwd

Je kunt al veel eerder dan 2030 beginnen met rekeningrijden (met Opel of Peugeot)

Is een elektrische auto al goedkoper dan een benzineauto?

Opel Corsa vs Ferrari 488 Pista in dragrace

Met de Opel Mokka GSE is er eindelijk weer een ouderwets sportieve Opel (280 pk)

Deze zes cabrio’s zijn spotgoedkoop in aanschaf en gebruik (en gewoon in Nederland te koop)

Opel heeft nu een auto met AWD die sneller is dan de legendarische Opel Calibra Turbo 4×4

Hoe goed is een Opel Calibra Turbo uit 1992 als je hem vandaag rijdt?

Van deze toffe auto was je allang vergeten dat ie bestond, maar hij is nu verrassend betaalbaar

Een Opel-bestuurder werd met 696 km/u (!) geflitst in België – zo hoog was de boete die hij kreeg

De nieuwe Lancia Ypsilon HF met 280 pk is goedkoper dan verwacht – dit kost ie

Deze rallyiconen vergeet iedereen te kopen (en daar kun jij je voordeel mee doen)

VIDEO: Geniet van deze geweldige WRC-onboard op een smal zandweggetje

VIDEO: Luister hoe de vijfcilinder van de Audi Sport Quattro in een tunnel klinkt

Aan deze betaalbare rally in Afrika mag je alleen meedoen met een oude Renault Twingo

VIDEO: Deze Ford Fiesta ST heeft een Volvo-vijfcilinder met 1.000 pk

Dit zou best wel (opnieuw) de bestverkochte auto van Nederland kunnen gaan worden

Met de Opel Mokka GSE is er eindelijk weer een ouderwets sportieve Opel (280 pk)

Tesla hangt een verkoopverbod boven het hoofd op hun grootste markt

Doorrijden met je oude benzineauto is slechter voor het milieu dan een nieuwe EV kopen, dit is waarom

De Europese Unie wil dat alle auto’s van de zaak en huurauto’s verplicht elektrisch zijn

Eindelijk een Subaru die geen fortuin moet kosten in Nederland (en daarom zullen fans hem haten)

Brabus C 63 730 heeft 730 pk, maar wel slechts een viercilinder

VIDEO: Geniet van deze geweldige WRC-onboard op een smal zandweggetje

De BMW M3 GT2 Art Car uit 2010 blijft geweldig (en hij staat in Nederland binnenkort)

Waarom de 24 Uur van Le Mans aankomend weekend wél de moeite waard is om te kijken

De twintigste BMW Art Car rijdt mee tijdens de 24 uur van Le Mans als Hybrid V8
