Samen met de Duitse ADAC start Opel vanaf 2020 een elektrische rallyklasse. In zo’n geval is het natuurlijk handig als je ook een elektrische rallyauto tot je beschikking hebt. Vandaar de introductie van dit hitsige geval: de Opel Corsa-e Rally.
De ADAC Opel e-Rally Cup moet jong talent een opstapklasse naar de rallysport bieden. In de klasse verschijnen straks vijftien auto’s aan de start. De aandrijflijn van de Opel Corsa-e Rally is dezelfde als die van de productieauto, met 136 pk en een stevige 260 Nm. Ook de accu van 50 kWh is gelijkgebleven. Opel herinnert ons eraan dat de nieuwe Corsa-e een actieradius van 330 kilometer heeft. We denken dat deze versie dat op racetempo niet per se zal gaan halen.
Gelukkig werden er wel wat aanpassingen doorgevoerd, naast het uiterlijk dat fractioneel langer, hoger en breder werd. De Corsa-e ontving een speciale rallyophanging en een ander remsysteem met nieuw management en verstelbare remdruk. Dit is uiteraard geschikt gemaakt voor recuperatie, want alle beetjes helpen om je range anxiety tijdens de etappes onder de duim te houden.
De kale carrosserie werd van onnodig gewicht ontdaan en voorzien van een geïntegreerde rolkooi. Het ABS werd uitgeschakeld, er kwam een rallydisplay met datalogger en je kunt kiezen voor een Tripmaster en extra lampen. Uiteraard is er ook een hydraulische handrem voor de korte bochtjes.
De elektrische rallyauto van Opel kost je ‘netto minder dan 50.000 euro’, aldus het merk. Dat lijkt vrij eenvoudig bij elkaar te sponsorschrapen, mocht je een carrière in de nieuwbakken e-rallysport zien zitten. Het onderhoud tijdens een seizoen in deze klasse zal in ieder geval een stuk minder prijzig zijn, lijkt ons.
Reacties