
De 24 Uur van de Nürburgring was dit jaar eerder de 10 Uur van de Nürburgring vanwege noodweer, maar dat doet niets af aan de prestaties van Manthey Racing. Mantheys 911 GT3 R met de bijnaam ‘Grello’ zorgde ervoor dat de winst voor de dertiende keer in de geschiedenis van de race op naam van Porsche kwam. Tel daarbij de verjaardag van Manthey Racing op – ze worden 25 jaar – en je hebt reden genoeg voor een speciaal model. Voor de gelegenheid stoffen ze wederom de GT2 RS van de vorige generatie 911 af.
Porsche 911 GT2 RS Clubsport 25 is een flink omgebouwde Porsche 911 GT2 RS van de 991-generatie. Het speciale model is een combinatie van de GT3 R die de 24 Uur van de Nürburgring won en de moderne Porsche 935. Ze bouwen dertig exemplaren (nee, niet 25) die niet de openbare weg op mogen; hij is er voor de ambitieuze circuitrijders. De nieuwe Porsche is ontwikkeld door Porsche Motorsport en Manthey Racing samen – het is dus een officieel Porsche-product.
Wat is er anders?
De voorbumper is verbouwd voor meer downforce en voor een betere luchtstroom naar de motor. De radiateur is beter beschermd bij een aanrijding. De bodem van de Porsche 911 GT2 RS Clubsport 25 is vlak, wat ook helpt voor de aerodynamica. De twee gaten in de voorste klep dirigeren de lucht naar de achtervleugel. De achterkant kreeg ook een grondige facelift voor betere koeling en downforce.
Wat kost de Porsche 911 GT2 RS Clubsport 25?
Het onderstel komt van de moderne Porsche 935, inclusief de 18-inch velgen. De stuurinrichting en de elektronica komen eveneens van het speciale model. De motor is gelijk aan die van de GT2 RS. Prima, want de 3,8-liter biturbo zescilinder met 700 pk heeft nog nooit iemand tekort gedaan. De prijs van het circuitspeeltje is 525.000 euro exclusief belastingen. BPM is niet van toepassing omdat de auto niet op kenteken mag. De dertig exemplaren worden begin volgend jaar afgeleverd.
Meer van TopGear


Op deze wijze is de goedkoopste 911 ineens de snelste (en het kost niet heel erg veel extra geld)

Kleine krasjes zorgen voor een rekening van bijna 10.000 euro – en dat zorgt voor een interessant dilemma

Deze gecrashte oude Porsche moet meer dan een miljoen opleveren, waarom is dat?

Stoffen bekleding bij Porsche kost net zoveel als gebruikte Golf GTI (en toch moet je het bestellen)

Dit setje voor- en achterlichten voor een Porsche 911 is extreem duur, maar daar is een goede reden voor

Jazeker, deze Porsche 963 RSP is een echte Porsche en straatlegaal

Deze Porsche krijgt 272 pk extra maar de tuner is één belangrijk iets vergeten

Op deze wijze is de goedkoopste 911 ineens de snelste (en het kost niet heel erg veel extra geld)

Waarom je de Macan niet een dure Audi met een Porsche-koets mag noemen

Waarom betalen sommige mensen 25.000 euro voor een speciale lakkleur? En is dat het wel waard?

Kleine krasjes zorgen voor een rekening van bijna 10.000 euro – en dat zorgt voor een interessant dilemma

Porsche 911 GT3 RS Manthey is veel duurder, maar heeft geen achterruit

Porsche 911 GT3 RS van Manthey klinkt geweldig op de Nürburgring

Manthey-Racing Porsche 911 GT3 (992)

Snelste rondetijd Zandvoort is voor de Porsche 911 GT2 MR

Mercedes deelt sneertje uit aan Porsche

Nieuw Nürburgring-record Porsche 911 GT2 RS

De Porsche 911 GT2 RS Clubsport van Max Verstappen staat te koop

‘De hybride Porsche 911 GT2 RS krijgt een turbo die de accu oplaadt’

Deze Porsche 911 GT2 RS MR crashte op de Nürburgring – dit zijn de totale kosten

Snelste rondetijd Zandvoort is voor de Porsche 911 GT2 MR

Mercedes deelt sneertje uit aan Porsche

Nieuw Nürburgring-record Porsche 911 GT2 RS

Koop met wat vrienden deze Porsche 911-collectie inclusief vrachtwagen en trailer

Manhart grijpt terug op de Porsche 911 GT2 RS en geeft hem 945 pk

Deze Porsche 911 GT2 RS MR crashte op de Nürburgring – dit zijn de totale kosten

Nieuw Nürburgringrecord voor de kortste ronde?

Kooptip: Porsche 911 Turbo S met de hoogste kilometerstand

Snelste rondetijd Zandvoort is voor de Porsche 911 GT2 MR

Deze schitterende Jaguar heeft een bijzondere verrassing onder de motorkap en het is geen elektromotor

Een van de (geflopte) droomauto’s van vroeger is nu extreem betaalbaar geworden

De Morgan Supersport gaat enorm met zijn tijd mee, maar rijdt het nog als een echte Morgan? (review)

Deze Porsche krijgt 272 pk extra maar de tuner is één belangrijk iets vergeten

Deze foute Mercedes ziet er waardeloos uit, maar is eigenlijk heel erg duur

Lotus Emira Turbo is trager dan ooit, maar daardoor ook beter

Audi gelooft ineens minder in elektrische auto’s, gaat 10 jaar langer door met verbrandingsmotoren

Met de nieuwe Audi Q3 hoef je eigenlijk nooit meer te tanken

De BMW M5 is een stuk lichter geworden, maar dat gaat wel gepaard met lelijkheid

De snelste Volkswagen aller tijden is niet eens de duurste (of de sterkste)

Is de Ford Puma Gen-E beter dan zijn benzine-broertje? (review)

Is zo’n dikke BMW 7-serie (F01) na 17 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Audi gelooft ineens minder in elektrische auto’s, gaat 10 jaar langer door met verbrandingsmotoren

De sterkste Corvette (1.250 pk) ooit is sneller dan de snelste Ferrari, maar kost bijzonder weinig

De nieuwe Nissan Leaf heeft een bijzonder fraaie achterzijde (en komt erg ver op een volle accu)

Top 10: deze flitspalen flitsen het meest (en leveren de meeste boetes op)

De eerste BMW auto op waterstof komt al eerder dan je denkt
