
De Porsche 911 GT3 RS schaaft twintig seconden van zijn oude Nürburgring-tijd af, ondanks dat ie er bijna hetzelfde uitziet. Benieuwd wat er veranderde? Lees alles over de aanpassingen aan de Porsche 911 GT3 RS. Maar rijdt hij ook anders? We testen de nieuwe Porsche 911 GT3 RS op het eiland Man.
Dus, hoe rijdt de Porsche 911 GT3 RS?
Geloof het of niet: compleet anders dan zijn voorganger. Het eerste wat ons opvalt, is hoe verschillend de GT3 RS aanvoelt bij normale snelheden. De boxermotor klinkt niet ineens als een V8 en het gewicht is ongeveer hetzelfde, daar ligt het niet aan.
Wat dan wel?
Er is duidelijk minder beweging en minder veerweg in de voorwielophanging. De 991 (dus de pre-facelift) loste het springerige weggedrag van de 996 en 997 voor een groot deel op dankzij een langere wielbasis. Maar de 991.2 GT3 RS (waar we nu mee rijden) elimineert het volledig.
Niets verstoort de beweging van de neus, de Porsche 911 GT3 RS doet exact wat je van hem vraagt. De connectie tussen het stuur en de wielen is onberispelijk. Je kunt niet veel meer wensen van moderne besturing.
Genoeg grip, dus? En onderstuur?
Niet bij normale snelheden, en zelfs niet op het parcours van het eiland Man. Wanneer je wat snelheid opbouwt, voel je de aerodynamica werken. Het is subtiel, maar je voelt de neus zich stabiliseren en het gewicht van de motor achterin wordt gecompenseerd. De Porsche 911 GT3 RS voelt extreem gebalanceerd aan. De voor- en achterkant spelen uitstekend samen en de Elf snijdt door de bochten als een middenmotor-auto. Kippenvel.
En de motor?
Je moet goed opletten om het verschil te voelen. Vooral onderin pakt de 4,0-liter sneller op dan voorheen. Het is en blijft een enorm opwindende motor. Het is wellicht de beste motor in een productieauto op dit moment, als je van respons en puurheid houdt. Bovendien werkt de motor feilloos samen met het onderstel. Ze zijn (letterlijk en figuurlijk) gemaakt voor elkaar.
Is het onderstel niet te stug?
Deze auto is niet stil en niet comfortabel gedempt. Je zit laag en rechtop in de cockpit, waardoor je verplicht wordt om op te letten. Zelfs de knalgroene carrosseriekleur zal je niet afleiden. Toch is de auto niet oncomfortabel, ook omdat comfort het laatste is waar je op let. Zeker op het eiland Man. De hoeveelheid rijkwaliteit verpakt in zo’n korte veerweg, is ronduit griezelig.
De Porsche 911 GT3 RS voelt zo rigide aan dat je één met hem bent. Niets zal je uit je baan brengen. De auto breekt haast los van zijn 911-beperkingen (bijvoorbeeld door de motor achterin) dankzij microscopisch goede bouwkunde van de ingenieurs. Het vertrouwen dat je krijgt van de precisie en accuraatheid zal je overvallen.
Meer van TopGear


Deze gecrashte oude Porsche moet meer dan een miljoen opleveren, waarom is dat?

Stoffen bekleding bij Porsche kost net zoveel als gebruikte Golf GTI (en toch moet je het bestellen)

Dit setje voor- en achterlichten voor een Porsche 911 is extreem duur, maar daar is een goede reden voor

In deze gelimiteerde Porsche 911 vind je een typisch jaren ’70-element terug

Deze Porsches kun je bewonderen op de IAMS 2025

Kleine krasjes zorgen voor een rekening van bijna 10.000 euro – en dat zorgt voor een interessant dilemma

Deze gecrashte oude Porsche moet meer dan een miljoen opleveren, waarom is dat?

Dit is de goedkoopste Porsche van dit moment – moet je zoiets willen? (review)

Stoffen bekleding bij Porsche kost net zoveel als gebruikte Golf GTI (en toch moet je het bestellen)

Dit setje voor- en achterlichten voor een Porsche 911 is extreem duur, maar daar is een goede reden voor

In deze gelimiteerde Porsche 911 vind je een typisch jaren ’70-element terug

Mooi beroep: Iemand moet de hele dag over het vliegveld scheuren in een Porsche 911 GT3 RS

Deze 83-jarige vrouw racet nog doodleuk mee met een Gallardo en een 911 GT3 RS

Waarom de straatlegale Porsche 911 GT3 RS onze Circuitauto van het Jaar 2023 is

Dit is de winnaar van TopGears Speed Week 2023

Wat is de beste circuitauto van TopGears Speed Week 2023?

Porsche 911 GT3 RS van Manthey klinkt geweldig op de Nürburgring

Koop met wat vrienden deze Porsche 911-collectie inclusief vrachtwagen en trailer

Manhart grijpt terug op de Porsche 911 GT2 RS en geeft hem 945 pk

Deze Porsche 911 GT2 RS MR crashte op de Nürburgring – dit zijn de totale kosten

Nieuw Nürburgringrecord voor de kortste ronde?

Kooptip: Porsche 911 Turbo S met de hoogste kilometerstand

Snelste rondetijd Zandvoort is voor de Porsche 911 GT2 MR

Ga even zitten, er is slecht nieuws: de eerste elektrische Ferrari wordt niet dit jaar onthuld

De tweede generatie Toyota MR2 rijdt heel anders dan je misschien zou verwachten

Een Ferrari of Lambo is tegenwoordig pas interessant als je er eentje in het IJ dumpt of om een boom vouwt

Door zware tijden in autoland gaan twee aartsvijanden plotseling samenwerken

Voor het geld van de goedkoopste 3-serie rij je ook de mooiste BMW van dit moment (met een V8)

Deze nieuwe auto verkoopt zo slecht dat je bijna 50 procent korting krijgt bij de dealer

Door pech en arrogantie bouwde Volkswagen per ongeluk de zuinigste auto ooit (en die koop je nu voor weinig)

Deze toffe Audi kun je helemaal gratis rijden (als je het slim aanpakt)

BMW gaat door met auto van het formaat tweekamerappartement

Audi A6 e-hybrid maakt de benzineversies compleet overbodig

Beter en iets minder lelijk: kan de BMW iX xDrive45 overtuigen? (review)

Het gaat niet goed met Volkswagen want ze verkopen juist te veel elektrische auto’s

Mag de Nissan Ariya Nismo de legendarische Nismo-badge dragen? (review)

De tweede generatie Toyota MR2 rijdt heel anders dan je misschien zou verwachten

Gaat die Alpine A390 een beetje dwars met twee motoren op de achteras? (review)

Beter en iets minder lelijk: kan de BMW iX xDrive45 overtuigen? (review)

Als je vandaag in de BMW M3 (E30) rijdt, valt ie dan tegen of maakt ie de verwachtingen waar?
