
De Porsche 911 GT3 RS schaaft twintig seconden van zijn oude Nürburgring-tijd af, ondanks dat ie er bijna hetzelfde uitziet. Benieuwd wat er veranderde? Lees alles over de aanpassingen aan de Porsche 911 GT3 RS. Maar rijdt hij ook anders? We testen de nieuwe Porsche 911 GT3 RS op het eiland Man.
Dus, hoe rijdt de Porsche 911 GT3 RS?
Geloof het of niet: compleet anders dan zijn voorganger. Het eerste wat ons opvalt, is hoe verschillend de GT3 RS aanvoelt bij normale snelheden. De boxermotor klinkt niet ineens als een V8 en het gewicht is ongeveer hetzelfde, daar ligt het niet aan.
Wat dan wel?
Er is duidelijk minder beweging en minder veerweg in de voorwielophanging. De 991 (dus de pre-facelift) loste het springerige weggedrag van de 996 en 997 voor een groot deel op dankzij een langere wielbasis. Maar de 991.2 GT3 RS (waar we nu mee rijden) elimineert het volledig.
Niets verstoort de beweging van de neus, de Porsche 911 GT3 RS doet exact wat je van hem vraagt. De connectie tussen het stuur en de wielen is onberispelijk. Je kunt niet veel meer wensen van moderne besturing.
Genoeg grip, dus? En onderstuur?
Niet bij normale snelheden, en zelfs niet op het parcours van het eiland Man. Wanneer je wat snelheid opbouwt, voel je de aerodynamica werken. Het is subtiel, maar je voelt de neus zich stabiliseren en het gewicht van de motor achterin wordt gecompenseerd. De Porsche 911 GT3 RS voelt extreem gebalanceerd aan. De voor- en achterkant spelen uitstekend samen en de Elf snijdt door de bochten als een middenmotor-auto. Kippenvel.
En de motor?
Je moet goed opletten om het verschil te voelen. Vooral onderin pakt de 4,0-liter sneller op dan voorheen. Het is en blijft een enorm opwindende motor. Het is wellicht de beste motor in een productieauto op dit moment, als je van respons en puurheid houdt. Bovendien werkt de motor feilloos samen met het onderstel. Ze zijn (letterlijk en figuurlijk) gemaakt voor elkaar.
Is het onderstel niet te stug?
Deze auto is niet stil en niet comfortabel gedempt. Je zit laag en rechtop in de cockpit, waardoor je verplicht wordt om op te letten. Zelfs de knalgroene carrosseriekleur zal je niet afleiden. Toch is de auto niet oncomfortabel, ook omdat comfort het laatste is waar je op let. Zeker op het eiland Man. De hoeveelheid rijkwaliteit verpakt in zo’n korte veerweg, is ronduit griezelig.
De Porsche 911 GT3 RS voelt zo rigide aan dat je één met hem bent. Niets zal je uit je baan brengen. De auto breekt haast los van zijn 911-beperkingen (bijvoorbeeld door de motor achterin) dankzij microscopisch goede bouwkunde van de ingenieurs. Het vertrouwen dat je krijgt van de precisie en accuraatheid zal je overvallen.
Meer van TopGear


Porsche overweegt een auto te bouwen die heel dom klinkt, maar eigenlijk geniaal is

De Porsche 911 Turbo 50 Years kost een ton meer dan een gewone, is ie dat waard? (review)

De 911 Club Coupé is niet eens de duurste 911, maar toch kun je hem niet kopen

Deze nieuwe versie van de Porsche 911 ga je waarschijnlijk het vaakst zien op de weg

Is de Porsche 911 Carrera GTS Cabrio precies de 911-versie die je moet hebben? (review)

Krijg de nieuwe TopGear Porsche Special als allereerste in handen!

Voor een paar duizend euro maak je de goedkoopste Porsche 911 net zo snel als de duurste

Porsche overweegt een auto te bouwen die heel dom klinkt, maar eigenlijk geniaal is

De Porsche 911 Turbo 50 Years kost een ton meer dan een gewone, is ie dat waard? (review)

Porsche lanceert relevante modellen voor Nederland, met een nogal tegenstrijdige naam

De 911 Club Coupé is niet eens de duurste 911, maar toch kun je hem niet kopen

Mooi beroep: Iemand moet de hele dag over het vliegveld scheuren in een Porsche 911 GT3 RS

Deze 83-jarige vrouw racet nog doodleuk mee met een Gallardo en een 911 GT3 RS

Waarom de straatlegale Porsche 911 GT3 RS onze Circuitauto van het Jaar 2023 is

Dit is de winnaar van TopGears Speed Week 2023

Wat is de beste circuitauto van TopGears Speed Week 2023?

Porsche 911 GT3 RS van Manthey klinkt geweldig op de Nürburgring

Koop met wat vrienden deze Porsche 911-collectie inclusief vrachtwagen en trailer

Manhart grijpt terug op de Porsche 911 GT2 RS en geeft hem 945 pk

Deze Porsche 911 GT2 RS MR crashte op de Nürburgring – dit zijn de totale kosten

Nieuw Nürburgringrecord voor de kortste ronde?

Kooptip: Porsche 911 Turbo S met de hoogste kilometerstand

Snelste rondetijd Zandvoort is voor de Porsche 911 GT2 MR

Voor een paar duizend euro maak je de goedkoopste Porsche 911 net zo snel als de duurste

Zo klinkt het als je voor 5.000 euro een Volkswagen Phaeton W12 koopt en de dempers verwijdert

De Porsche 911 Turbo 50 Years kost een ton meer dan een gewone, is ie dat waard? (review)

Deze geliefde Ferrari kost minder dan een nieuwe Volkswagen Golf R

Worden er eigenlijk nog sportauto’s verkocht in Nederland? Dit zeggen de verkoopcijfers

Hoe rijdt de mooiste en duurste Alfa Romeo van dit moment?

De nieuwe snelle Mercedes van de politie heeft nu al groot voordeel ten opzichte van de Audi

Met de Opel Mokka GSE is er eindelijk weer een ouderwets sportieve Opel (280 pk)

In Duitsland kun je een snelheidsboete krijgen van 7.500 euro, en als je niet oppast moet je echt betalen

Gaat BMW de dikke M3 en M5 nu ook voorzien van een kleine benzinemotor?

Met de nieuwe Audi Q3 hoef je eigenlijk nooit meer te tanken

Is zo’n superchique Mercedes CLS Shooting Brake (X218) na 13 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

De Mercedes-Maybach SL 680 Monogram Series kost 366.143 euro: is ie dat waard?

Lexus LM versus Li Auto Mega: wat is de beste luxe MPV?

Heeft de gloednieuwe Mercedes CLA als eerste géén irritante geluidjes? (review)

De Porsche 911 Turbo 50 Years kost een ton meer dan een gewone, is ie dat waard? (review)

Renault 4 E-Tech Electric 150 pk Comfort Range Iconic (review)
