
De Porsche 911 GT3 RS schaaft twintig seconden van zijn oude Nürburgring-tijd af, ondanks dat ie er bijna hetzelfde uitziet. Benieuwd wat er veranderde? Lees alles over de aanpassingen aan de Porsche 911 GT3 RS. Maar rijdt hij ook anders? We testen de nieuwe Porsche 911 GT3 RS op het eiland Man.
Dus, hoe rijdt de Porsche 911 GT3 RS?
Geloof het of niet: compleet anders dan zijn voorganger. Het eerste wat ons opvalt, is hoe verschillend de GT3 RS aanvoelt bij normale snelheden. De boxermotor klinkt niet ineens als een V8 en het gewicht is ongeveer hetzelfde, daar ligt het niet aan.
Wat dan wel?
Er is duidelijk minder beweging en minder veerweg in de voorwielophanging. De 991 (dus de pre-facelift) loste het springerige weggedrag van de 996 en 997 voor een groot deel op dankzij een langere wielbasis. Maar de 991.2 GT3 RS (waar we nu mee rijden) elimineert het volledig.
Niets verstoort de beweging van de neus, de Porsche 911 GT3 RS doet exact wat je van hem vraagt. De connectie tussen het stuur en de wielen is onberispelijk. Je kunt niet veel meer wensen van moderne besturing.
Genoeg grip, dus? En onderstuur?
Niet bij normale snelheden, en zelfs niet op het parcours van het eiland Man. Wanneer je wat snelheid opbouwt, voel je de aerodynamica werken. Het is subtiel, maar je voelt de neus zich stabiliseren en het gewicht van de motor achterin wordt gecompenseerd. De Porsche 911 GT3 RS voelt extreem gebalanceerd aan. De voor- en achterkant spelen uitstekend samen en de Elf snijdt door de bochten als een middenmotor-auto. Kippenvel.
En de motor?
Je moet goed opletten om het verschil te voelen. Vooral onderin pakt de 4,0-liter sneller op dan voorheen. Het is en blijft een enorm opwindende motor. Het is wellicht de beste motor in een productieauto op dit moment, als je van respons en puurheid houdt. Bovendien werkt de motor feilloos samen met het onderstel. Ze zijn (letterlijk en figuurlijk) gemaakt voor elkaar.
Is het onderstel niet te stug?
Deze auto is niet stil en niet comfortabel gedempt. Je zit laag en rechtop in de cockpit, waardoor je verplicht wordt om op te letten. Zelfs de knalgroene carrosseriekleur zal je niet afleiden. Toch is de auto niet oncomfortabel, ook omdat comfort het laatste is waar je op let. Zeker op het eiland Man. De hoeveelheid rijkwaliteit verpakt in zo’n korte veerweg, is ronduit griezelig.
De Porsche 911 GT3 RS voelt zo rigide aan dat je één met hem bent. Niets zal je uit je baan brengen. De auto breekt haast los van zijn 911-beperkingen (bijvoorbeeld door de motor achterin) dankzij microscopisch goede bouwkunde van de ingenieurs. Het vertrouwen dat je krijgt van de precisie en accuraatheid zal je overvallen.
NIEUWSBRIEF
Het laatste autonieuws, de meest recente tests en exclusieve auto-content rechtstreeks in je mailbox. En als je wilt kunnen wij je ook op de hoogte houden van aanbiedingen van onze partners.
Meer van TopGear


Rezvani RR1 is een moderne Porsche 911 die er klassiek uitziet

Waarom deze Porsche 911 komisch smalle achterbanden heeft (het zijn geen thuiskomers)

Dat mensen geen elektrische Porsche willen, daar komen ze in Brabant nu op pijnlijke wijze achter

Is de Aston Martin Vantage eindelijk beter dan de Porsche 911 Turbo S?

Porsche 911 Carrera S facelift is de nieuwe Golf van ’t Gooi

De duurste Porsche 911 ter wereld is strikt genomen geen Porsche, maar wel heel erg duur

Dit moet wel (veruit) de goedkoopste Porsche Panamera van Nederland zijn

De Techart Magnum is sneller (en lichter) dan de nieuwe BMW M5 Touring

Rezvani RR1 is een moderne Porsche 911 die er klassiek uitziet

Waarom deze Porsche 911 komisch smalle achterbanden heeft (het zijn geen thuiskomers)

Wereldrecord driften Porsche Taycan niet beperkt door accu

Mooi beroep: Iemand moet de hele dag over het vliegveld scheuren in een Porsche 911 GT3 RS

Deze 83-jarige vrouw racet nog doodleuk mee met een Gallardo en een 911 GT3 RS

Waarom de straatlegale Porsche 911 GT3 RS onze Circuitauto van het Jaar 2023 is

Dit is de winnaar van TopGears Speed Week 2023

Wat is de beste circuitauto van TopGears Speed Week 2023?

Porsche 911 GT3 RS van Manthey klinkt geweldig op de Nürburgring

Koop met wat vrienden deze Porsche 911-collectie inclusief vrachtwagen en trailer

Manhart grijpt terug op de Porsche 911 GT2 RS en geeft hem 945 pk

Deze Porsche 911 GT2 RS MR crashte op de Nürburgring – dit zijn de totale kosten

Nieuw Nürburgringrecord voor de kortste ronde?

Kooptip: Porsche 911 Turbo S met de hoogste kilometerstand

Snelste rondetijd Zandvoort is voor de Porsche 911 GT2 MR

De Morgan Supersport is net zo duur als een Dacia Jogger (in de wegenbelasting)

Een van de mooiste Audi’s van dit moment is tweedehands wel heel goedkoop aan het worden

Ook al heb je heel veel geld, je kunt de Nissan GT-R niet meer bestellen

De nieuwe politie-Mustangs zijn opmerkelijk genoeg trager dan onze Mercedes-diesels

Is zo’n brute Nissan 370Z na 16 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Eindelijk is er een krachtigere Mazda MX-5 en hij gaat nog in productie ook

De duurste Golf van Nederland kost meer dan een ton (en nee, niet in guldens)

De nieuwe Grandland rijdt weer als een echte Opel (review)

De duurste Porsche 911 ter wereld is strikt genomen geen Porsche, maar wel heel erg duur

Is de nieuwe Volkswagen Tayron de opgerekte crossover die je moet hebben? (review)

Is zo’n supersnelle Mercedes A 45 AMG na 12 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Waarom deze oude VW Golf met verkleurde bumpers 18.500 (!) euro moet kosten

Citroën C4 Hybrid 136 Plus: het is zowaar een echte Citroën (en dat is goed nieuws)

De nieuwe Grandland rijdt weer als een echte Opel (review)

Is de nieuwe Volkswagen Tayron de opgerekte crossover die je moet hebben? (review)

Lotus Emeya S: is het een waardig Porsche Taycan-alternatief?

Is de BMW X3 M50 met benzinemotor beter dan de Porsche Macan Turbo Electric?
