
De Porsche 911 GT3 RS schaaft twintig seconden van zijn oude Nürburgring-tijd af, ondanks dat ie er bijna hetzelfde uitziet. Benieuwd wat er veranderde? Lees alles over de aanpassingen aan de Porsche 911 GT3 RS. Maar rijdt hij ook anders? We testen de nieuwe Porsche 911 GT3 RS op het eiland Man.
Dus, hoe rijdt de Porsche 911 GT3 RS?
Geloof het of niet: compleet anders dan zijn voorganger. Het eerste wat ons opvalt, is hoe verschillend de GT3 RS aanvoelt bij normale snelheden. De boxermotor klinkt niet ineens als een V8 en het gewicht is ongeveer hetzelfde, daar ligt het niet aan.
Wat dan wel?
Er is duidelijk minder beweging en minder veerweg in de voorwielophanging. De 991 (dus de pre-facelift) loste het springerige weggedrag van de 996 en 997 voor een groot deel op dankzij een langere wielbasis. Maar de 991.2 GT3 RS (waar we nu mee rijden) elimineert het volledig.
Niets verstoort de beweging van de neus, de Porsche 911 GT3 RS doet exact wat je van hem vraagt. De connectie tussen het stuur en de wielen is onberispelijk. Je kunt niet veel meer wensen van moderne besturing.
Genoeg grip, dus? En onderstuur?
Niet bij normale snelheden, en zelfs niet op het parcours van het eiland Man. Wanneer je wat snelheid opbouwt, voel je de aerodynamica werken. Het is subtiel, maar je voelt de neus zich stabiliseren en het gewicht van de motor achterin wordt gecompenseerd. De Porsche 911 GT3 RS voelt extreem gebalanceerd aan. De voor- en achterkant spelen uitstekend samen en de Elf snijdt door de bochten als een middenmotor-auto. Kippenvel.
En de motor?
Je moet goed opletten om het verschil te voelen. Vooral onderin pakt de 4,0-liter sneller op dan voorheen. Het is en blijft een enorm opwindende motor. Het is wellicht de beste motor in een productieauto op dit moment, als je van respons en puurheid houdt. Bovendien werkt de motor feilloos samen met het onderstel. Ze zijn (letterlijk en figuurlijk) gemaakt voor elkaar.
Is het onderstel niet te stug?
Deze auto is niet stil en niet comfortabel gedempt. Je zit laag en rechtop in de cockpit, waardoor je verplicht wordt om op te letten. Zelfs de knalgroene carrosseriekleur zal je niet afleiden. Toch is de auto niet oncomfortabel, ook omdat comfort het laatste is waar je op let. Zeker op het eiland Man. De hoeveelheid rijkwaliteit verpakt in zo’n korte veerweg, is ronduit griezelig.
De Porsche 911 GT3 RS voelt zo rigide aan dat je één met hem bent. Niets zal je uit je baan brengen. De auto breekt haast los van zijn 911-beperkingen (bijvoorbeeld door de motor achterin) dankzij microscopisch goede bouwkunde van de ingenieurs. Het vertrouwen dat je krijgt van de precisie en accuraatheid zal je overvallen.
Meer van TopGear


Porsche lanceert twee modellen waarvan de lak al 25.000 euro kost

Deze Porsche krijgt 272 pk extra maar de tuner is één belangrijk iets vergeten

Op deze wijze is de goedkoopste 911 ineens de snelste (en het kost niet heel erg veel extra geld)

Kleine krasjes zorgen voor een rekening van bijna 10.000 euro – en dat zorgt voor een interessant dilemma

Deze gecrashte oude Porsche moet meer dan een miljoen opleveren, waarom is dat?

Is de Porsche 911 Carrera GTS Cabrio precies de 911-versie die je moet hebben? (review)

Porsche lanceert twee modellen waarvan de lak al 25.000 euro kost

Jazeker, deze Porsche 963 RSP is een echte Porsche en straatlegaal

Deze Porsche krijgt 272 pk extra maar de tuner is één belangrijk iets vergeten

Op deze wijze is de goedkoopste 911 ineens de snelste (en het kost niet heel erg veel extra geld)

Waarom je de Macan niet een dure Audi met een Porsche-koets mag noemen

Mooi beroep: Iemand moet de hele dag over het vliegveld scheuren in een Porsche 911 GT3 RS

Deze 83-jarige vrouw racet nog doodleuk mee met een Gallardo en een 911 GT3 RS

Waarom de straatlegale Porsche 911 GT3 RS onze Circuitauto van het Jaar 2023 is

Dit is de winnaar van TopGears Speed Week 2023

Wat is de beste circuitauto van TopGears Speed Week 2023?

Porsche 911 GT3 RS van Manthey klinkt geweldig op de Nürburgring

Koop met wat vrienden deze Porsche 911-collectie inclusief vrachtwagen en trailer

Manhart grijpt terug op de Porsche 911 GT2 RS en geeft hem 945 pk

Deze Porsche 911 GT2 RS MR crashte op de Nürburgring – dit zijn de totale kosten

Nieuw Nürburgringrecord voor de kortste ronde?

Kooptip: Porsche 911 Turbo S met de hoogste kilometerstand

Snelste rondetijd Zandvoort is voor de Porsche 911 GT2 MR

Is de Porsche 911 Carrera GTS Cabrio precies de 911-versie die je moet hebben? (review)

Is de Ford Mustang GT met V8 die 81.051 euro aan belasting waard? (review)

Het wordt binnenkort een heel stuk aantrekkelijker om een oude Honda NSX te kopen

Deze schitterende Jaguar heeft een bijzondere verrassing onder de motorkap en het is geen elektromotor

Een van de (geflopte) droomauto’s van vroeger is nu extreem betaalbaar geworden

De Morgan Supersport gaat enorm met zijn tijd mee, maar rijdt het nog als een echte Morgan? (review)

Ondanks zijn prijs is de duurste auto in het Golf segment een enorm succes

Is de Porsche 911 Carrera GTS Cabrio precies de 911-versie die je moet hebben? (review)

Er is één (prijzige) optie die je altijd bij BMW moet bestellen, want het maakt je auto veel meer waard

Is de nieuwe Audi A5 Avant de moeite waard om er een SUV voor te laten staan? (review)

Humor: Deze dikke BMW heeft eigenlijk een piepklein motortje

Mercedes komt toch weer met een gloednieuwe V8-motor (en die gaat nooit meer uit productie)

Kan de DS N°8 met 750 km actieradius aansluiting vinden met de Duitse topklasse?

Is de Porsche 911 Carrera GTS Cabrio precies de 911-versie die je moet hebben? (review)

Is de nieuwe Audi A5 Avant de moeite waard om er een SUV voor te laten staan? (review)

De Hyundai Ioniq 9 is enorm én heel bijzonder, maar rijdt het ook goed?

Is de Ford Mustang GT met V8 die 81.051 euro aan belasting waard? (review)
