Porsche 911 GT3 RS: 1e rij-indruk

We testen de Porsche 911 GT3 RS op het eiland Man. Ben je jaloers?

Porsche 911 GT3 RS Isle of Man Michelin Pilot Sport Cup 2 R
Porsche 911 GT3 RS Isle of Man
Porsche 911 GT3 RS Isle of Man
Porsche 911 GT3 RS Isle of Man
Porsche 911 GT3 RS Isle of ManPorsche 911 GT3 RS Isle of Man
Porsche 911 GT3 RS Isle of Man
Porsche 911 GT3 RS Isle of ManPorsche 911 GT3 RS Isle of Man
Porsche 911 GT3 RS Isle of Man
Porsche 911 GT3 RS Isle of Man
Porsche 911 GT3 RS Isle of Man
Porsche 911 GT3 RS Isle of Man Michelin Pilot Sport Cup 2 R
Porsche 911 GT3 RS Isle of Man
Porsche 911 GT3 RS Isle of Man
Porsche 911 GT3 RS Isle of Man
Porsche 911 GT3 RS Isle of ManPorsche 911 GT3 RS Isle of Man
Porsche 911 GT3 RS Isle of Man
Porsche 911 GT3 RS Isle of ManPorsche 911 GT3 RS Isle of Man
Porsche 911 GT3 RS Isle of Man
Porsche 911 GT3 RS Isle of Man
Porsche 911 GT3 RS Isle of Man

De Porsche 911 GT3 RS schaaft twintig seconden van zijn oude Nürburgring-tijd af, ondanks dat ie er bijna hetzelfde uitziet. Benieuwd wat er veranderde? Lees alles over de aanpassingen aan de Porsche 911 GT3 RS. Maar rijdt hij ook anders? We testen de nieuwe Porsche 911 GT3 RS op het eiland Man.

Dus, hoe rijdt de Porsche 911 GT3 RS?

Geloof het of niet: compleet anders dan zijn voorganger. Het eerste wat ons opvalt, is hoe verschillend de GT3 RS aanvoelt bij normale snelheden. De boxermotor klinkt niet ineens als een V8 en het gewicht is ongeveer hetzelfde, daar ligt het niet aan.

Wat dan wel?

Er is duidelijk minder beweging en minder veerweg in de voorwielophanging. De 991 (dus de pre-facelift) loste het springerige weggedrag van de 996 en 997 voor een groot deel op dankzij een langere wielbasis. Maar de 991.2 GT3 RS (waar we nu mee rijden) elimineert het volledig.

Niets verstoort de beweging van de neus, de Porsche 911 GT3 RS doet exact wat je van hem vraagt. De connectie tussen het stuur en de wielen is onberispelijk. Je kunt niet veel meer wensen van moderne besturing.

Genoeg grip, dus? En onderstuur?

Niet bij normale snelheden, en zelfs niet op het parcours van het eiland Man. Wanneer je wat snelheid opbouwt, voel je de aerodynamica werken. Het is subtiel, maar je voelt de neus zich stabiliseren en het gewicht van de motor achterin wordt gecompenseerd. De Porsche 911 GT3 RS voelt extreem gebalanceerd aan. De voor- en achterkant spelen uitstekend samen en de Elf snijdt door de bochten als een middenmotor-auto. Kippenvel.

En de motor?

Je moet goed opletten om het verschil te voelen. Vooral onderin pakt de 4,0-liter sneller op dan voorheen. Het is en blijft een enorm opwindende motor. Het is wellicht de beste motor in een productieauto op dit moment, als je van respons en puurheid houdt. Bovendien werkt de motor feilloos samen met het onderstel. Ze zijn (letterlijk en figuurlijk) gemaakt voor elkaar.

Is het onderstel niet te stug?

Deze auto is niet stil en niet comfortabel gedempt. Je zit laag en rechtop in de cockpit, waardoor je verplicht wordt om op te letten. Zelfs de knalgroene carrosseriekleur zal je niet afleiden. Toch is de auto niet oncomfortabel, ook omdat comfort het laatste is waar je op let. Zeker op het eiland Man. De hoeveelheid rijkwaliteit verpakt in zo’n korte veerweg, is ronduit griezelig.

De Porsche 911 GT3 RS voelt zo rigide aan dat je één met hem bent. Niets zal je uit je baan brengen. De auto breekt haast los van zijn 911-beperkingen (bijvoorbeeld door de motor achterin) dankzij microscopisch goede bouwkunde van de ingenieurs. Het vertrouwen dat je krijgt van de precisie en accuraatheid zal je overvallen.

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)

Het nieuwste van TopGear

Autonieuws