
De autowereld staat letterlijk op z’n kop. Waar een turbo begin jaren tachtig het hoogst haalbare was voor autokopers en de turbo-badges niet groot genoeg op de kont van een auto konden prijken, is een auto nu juist des te begeerlijker als ie het doet zónder kunstmatige beademing. Kijk maar naar de Porsche 911 GT3, Lamborghini Huracán, Ferrari 812 Superfast en de Aston Martin Valkyrie. Maar eén auto is daarop de uitzondering: de Porsche 911 Turbo S.
Het is, tot de Porsche met een nieuwe knotsgekke GT2 komt, de ultieme 911. En in veel gevallen misschien wel de ultieme auto. Want iets dat beter rondetijden verpulvert, stoplichtsprintjes uitspeelt, supercars verslindt en toch met elegantie dagelijks comfortabel te gebruiken is, vind je bijna niet.
En nu is er een nieuwe 911 Turbo, van de 992-generatie. Ga er maar even voor zitten.
Specificaties Porsche 911 Turbo S (992)
Laten we eerst even de specificaties van de nieuwe Porsche 911 Turbo S nalopen. De 3,8-liter zescilinder boxermotor met twee turbo’s produceert 650 pk en 800 Nm, dat is 70 pk en 50 Nm meer dan eerst. De 0-100-tijd slinkt daarmee met 0,2 seconde, naar 2,7 seconden. Dat is 0,1 seconde sneller dan een Aventador SVJ of een Ferrari 488 Pista.
De teller tikt vanuit stilstand na 8,9 seconden de 200 km/u aan en de topsnelheid van de Porsche 911 Turbo S is 330 km/u. Het vermogen gaat via een achtraps automaat naar alle wielen. Oh, en je kunt ‘m ook als cabrio bestellen, voor als je je afvroeg hoe het is om in een Transavia-toestel zonder ramen te zitten.
Porsche spreekt over een volledig nieuwe motor (maar hij lijkt verdacht veel op de vorige), met een verbeterd reactievermogen en lagere emissies. De gassen vliegen de lucht in via de kenmerkende vierkante uitlaatsierstukken. Een andere feature waaraan je de Turbo S herkent, is zijn de luchtinlaat op de achterste flanken. Porsche verlaagde de 911 bovendien met 10 millimeter en voorop zit een uitschuifbare spoiler, net als achterop. De achterbanden zijn een lekkere 315 millimeter breed. De stiksels binnenin zouden verwijzen naar de eerste 911 Turbo, de 930. En welke auto komt er nu nog meer weg met een rood interieur?
Is Porsche 911 Turbo nog wel een gepaste naam?
Je kunt je afvragen of Porsche geen nieuwe naam moet kiezen, nu elke andere 911 (behalve de GT3) ook een stel turbo’s heeft. Zeker, de turbolader ligt nog altijd ten grondslag aan het vermogen van de Porsche 911 Turbo S, maar het is geen onderscheidend kenmerk meer. Bovendien duidt het woord niet meer per se op een mechanisch onderdeel, maar net als bij een kind op de basisschool of A2 Racer staat het synoniem voor ‘snel gaan’. Met dank aan de elektrische Porsche Taycan Turbo S.
Ach, misschien kunnen we er nog maar beter even van genieten. Want de kans is groot dat jouw kleinkinderen het woord ’turbo’ nooit meer zullen associëren met een verbrandingsmotor.
NIEUWSBRIEF
Het laatste autonieuws, de meest recente tests en exclusieve auto-content rechtstreeks in je mailbox. En als je wilt kunnen wij je ook op de hoogte houden van aanbiedingen van onze partners.
Meer van TopGear


Rezvani RR1 is een moderne Porsche 911 die er klassiek uitziet

Waarom deze Porsche 911 komisch smalle achterbanden heeft (het zijn geen thuiskomers)

Dat mensen geen elektrische Porsche willen, daar komen ze in Brabant nu op pijnlijke wijze achter

Is de Aston Martin Vantage eindelijk beter dan de Porsche 911 Turbo S?

Porsche 911 Carrera S facelift is de nieuwe Golf van ’t Gooi

De duurste Porsche 911 ter wereld is strikt genomen geen Porsche, maar wel heel erg duur

Dit moet wel (veruit) de goedkoopste Porsche Panamera van Nederland zijn

De Techart Magnum is sneller (en lichter) dan de nieuwe BMW M5 Touring

Rezvani RR1 is een moderne Porsche 911 die er klassiek uitziet

Waarom deze Porsche 911 komisch smalle achterbanden heeft (het zijn geen thuiskomers)

Wereldrecord driften Porsche Taycan niet beperkt door accu

Brabus geeft 900 pk en 1.000 Nm aan de Porsche 911 Turbo S

Dit koolstofvezelpakket voor de Porsche 911 Turbo S is vrij kostbaar

Rij mee met de snelste productieauto op Pikes Peak van dit moment

Maserati MC20 vs Lamborghini Huracán vs Porsche 911

Aston Martin DB11 AMR vs Porsche 911 Turbo S vs Bentley Continental GT V8 vs Ferrari Roma

Kooptip: Porsche 911 Turbo S met de hoogste kilometerstand

Autosalon van Genève 2020: zo ligt het erbij

Mansory Audi RS 6 is nog prima te doen

Nieuwe Fiat 500 is elektrisch

Aston Martin V12 Speedster blaast toupetjes weg

Bugatti Chiron Pur Sport is aangescherpt

Koenigsegg Gemera is een 1.730 pk vierzitter

Rezvani RR1 is een moderne Porsche 911 die er klassiek uitziet

Bij een Porsche 911 GT3 kun je voor 100.000 euro aan opties selecteren

Porsche 911 Carrera T: lichter, sportiever en duurder

Zeldzame Porsche 911 Turbo haalt met gemak 350 km/u

Van deze superzeldzame 911 worden er maar 1.974 gebouwd

Deze heerlijke Porsche 911 GT3 Touring in Rubystone Red kan van jou zijn

De verkoopdoelstelling van de Aston Martin Vanquish Volante is wel érg optimistisch

Toyota haalt de Supra uit productie: dit betaalde een Nederlander voor het allerlaatste model

De Morgan Supersport is net zo duur als een Dacia Jogger (in de wegenbelasting)

Een van de mooiste Audi’s van dit moment is tweedehands wel heel goedkoop aan het worden

Ook al heb je heel veel geld, je kunt de Nissan GT-R niet meer bestellen

De nieuwe politie-Mustangs zijn opmerkelijk genoeg trager dan onze Mercedes-diesels

Duitsers willen snelheidslimiet op Autobahn, maar er is nog hoop

Wist je dat deze (inmiddels) betaalbare BMW stiekem een volbloed racemotor heeft?

Mag de Duitse politie jouw telefoon in beslag nemen als je Flitsmeister gebruikt?

De eerste nieuwe Alpina is bekend (en het is niet een SUV)

Speciale Audi RS Q8 heeft een interieur dat 74.900 euro kost (dus zonder auto)

Met deze Mercedes-bus mogen klusjesmensen gewoon alle stadscentra in

De binnenspiegel in je auto is verplicht, maar er is een hele rare uitzondering

Dikke nep-BMW 7-serie ziet er beter uit dan het origineel (en daar is een goede reden voor)

Let op: deze parkeerapp wordt binnenkort flink duurder (en welke moet je nu hebben?)

Duitsers willen snelheidslimiet op Autobahn, maar er is nog hoop

Op deze wijze gaat de Fiat 500 weer een enorm succes worden in Europa (en dus ook in Nederland)

Wat lees ik hier in dat artikel over de Porsche 911 Turbo S ?
‘De teller tikt vanuit stilstand na 8,9 seconden de 100 km/u aan en de topsnelheid van de Porsche 911 Turbo S is 330 km/u.’
Dat lijkt me een beetje een trage spurt naar de 100 km/u 🙂
Klopt, dat moet waarschijnlijk 200 Kmph zijn.