De autowereld staat letterlijk op z’n kop. Waar een turbo begin jaren tachtig het hoogst haalbare was voor autokopers en de turbo-badges niet groot genoeg op de kont van een auto konden prijken, is een auto nu juist des te begeerlijker als ie het doet zónder kunstmatige beademing. Kijk maar naar de Porsche 911 GT3, Lamborghini Huracán, Ferrari 812 Superfast en de Aston Martin Valkyrie. Maar eén auto is daarop de uitzondering: de Porsche 911 Turbo S.

Het is, tot de Porsche met een nieuwe knotsgekke GT2 komt, de ultieme 911. En in veel gevallen misschien wel de ultieme auto. Want iets dat beter rondetijden verpulvert, stoplichtsprintjes uitspeelt, supercars verslindt en toch met elegantie dagelijks comfortabel te gebruiken is, vind je bijna niet.

En nu is er een nieuwe 911 Turbo, van de 992-generatie. Ga er maar even voor zitten.

Specificaties Porsche 911 Turbo S (992)

Laten we eerst even de specificaties van de nieuwe Porsche 911 Turbo S nalopen. De 3,8-liter zescilinder boxermotor met twee turbo’s produceert 650 pk en 800 Nm, dat is 70 pk en 50 Nm meer dan eerst. De 0-100-tijd slinkt daarmee met 0,2 seconde, naar 2,7 seconden. Dat is 0,1 seconde sneller dan een Aventador SVJ of een Ferrari 488 Pista.

De teller tikt vanuit stilstand na 8,9 seconden de 200 km/u aan en de topsnelheid van de Porsche 911 Turbo S is 330 km/u. Het vermogen gaat via een achtraps automaat naar alle wielen. Oh, en je kunt ‘m ook als cabrio bestellen, voor als je je afvroeg hoe het is om in een Transavia-toestel zonder ramen te zitten.

Porsche spreekt over een volledig nieuwe motor (maar hij lijkt verdacht veel op de vorige), met een verbeterd reactievermogen en lagere emissies. De gassen vliegen de lucht in via de kenmerkende vierkante uitlaatsierstukken. Een andere feature waaraan je de Turbo S herkent, is zijn de luchtinlaat op de achterste flanken. Porsche verlaagde de 911 bovendien met 10 millimeter en voorop zit een uitschuifbare spoiler, net als achterop. De achterbanden zijn een lekkere 315 millimeter breed. De stiksels binnenin zouden verwijzen naar de eerste 911 Turbo, de 930. En welke auto komt er nu nog meer weg met een rood interieur?

Is Porsche 911 Turbo nog wel een gepaste naam?

Je kunt je afvragen of Porsche geen nieuwe naam moet kiezen, nu elke andere 911 (behalve de GT3) ook een stel turbo’s heeft. Zeker, de turbolader ligt nog altijd ten grondslag aan het vermogen van de Porsche 911 Turbo S, maar het is geen onderscheidend kenmerk meer. Bovendien duidt het woord niet meer per se op een mechanisch onderdeel, maar net als bij een kind op de basisschool of A2 Racer staat het synoniem voor ‘snel gaan’. Met dank aan de elektrische Porsche Taycan Turbo S.

Ach, misschien kunnen we er nog maar beter even van genieten. Want de kans is groot dat jouw kleinkinderen het woord ‘turbo’ nooit meer zullen associëren met een verbrandingsmotor.

Reacties

  • Dave heeft op 3 maart 2020 geschreven:

    Wat lees ik hier in dat artikel over de Porsche 911 Turbo S ?

    ‘De teller tikt vanuit stilstand na 8,9 seconden de 100 km/u aan en de topsnelheid van de Porsche 911 Turbo S is 330 km/u.’

    Dat lijkt me een beetje een trage spurt naar de 100 km/u 🙂

    • Jeroen heeft op 3 maart 2020 geschreven:

      Klopt, dat moet waarschijnlijk 200 Kmph zijn.

      Reageer
    Reageer

Geef een reactie

(verplicht)