
De autowereld staat letterlijk op z’n kop. Waar een turbo begin jaren tachtig het hoogst haalbare was voor autokopers en de turbo-badges niet groot genoeg op de kont van een auto konden prijken, is een auto nu juist des te begeerlijker als ie het doet zónder kunstmatige beademing. Kijk maar naar de Porsche 911 GT3, Lamborghini Huracán, Ferrari 812 Superfast en de Aston Martin Valkyrie. Maar eén auto is daarop de uitzondering: de Porsche 911 Turbo S.
Het is, tot de Porsche met een nieuwe knotsgekke GT2 komt, de ultieme 911. En in veel gevallen misschien wel de ultieme auto. Want iets dat beter rondetijden verpulvert, stoplichtsprintjes uitspeelt, supercars verslindt en toch met elegantie dagelijks comfortabel te gebruiken is, vind je bijna niet.
En nu is er een nieuwe 911 Turbo, van de 992-generatie. Ga er maar even voor zitten.
Specificaties Porsche 911 Turbo S (992)
Laten we eerst even de specificaties van de nieuwe Porsche 911 Turbo S nalopen. De 3,8-liter zescilinder boxermotor met twee turbo’s produceert 650 pk en 800 Nm, dat is 70 pk en 50 Nm meer dan eerst. De 0-100-tijd slinkt daarmee met 0,2 seconde, naar 2,7 seconden. Dat is 0,1 seconde sneller dan een Aventador SVJ of een Ferrari 488 Pista.
De teller tikt vanuit stilstand na 8,9 seconden de 200 km/u aan en de topsnelheid van de Porsche 911 Turbo S is 330 km/u. Het vermogen gaat via een achtraps automaat naar alle wielen. Oh, en je kunt ‘m ook als cabrio bestellen, voor als je je afvroeg hoe het is om in een Transavia-toestel zonder ramen te zitten.
Porsche spreekt over een volledig nieuwe motor (maar hij lijkt verdacht veel op de vorige), met een verbeterd reactievermogen en lagere emissies. De gassen vliegen de lucht in via de kenmerkende vierkante uitlaatsierstukken. Een andere feature waaraan je de Turbo S herkent, is zijn de luchtinlaat op de achterste flanken. Porsche verlaagde de 911 bovendien met 10 millimeter en voorop zit een uitschuifbare spoiler, net als achterop. De achterbanden zijn een lekkere 315 millimeter breed. De stiksels binnenin zouden verwijzen naar de eerste 911 Turbo, de 930. En welke auto komt er nu nog meer weg met een rood interieur?
Is Porsche 911 Turbo nog wel een gepaste naam?
Je kunt je afvragen of Porsche geen nieuwe naam moet kiezen, nu elke andere 911 (behalve de GT3) ook een stel turbo’s heeft. Zeker, de turbolader ligt nog altijd ten grondslag aan het vermogen van de Porsche 911 Turbo S, maar het is geen onderscheidend kenmerk meer. Bovendien duidt het woord niet meer per se op een mechanisch onderdeel, maar net als bij een kind op de basisschool of A2 Racer staat het synoniem voor ‘snel gaan’. Met dank aan de elektrische Porsche Taycan Turbo S.
Ach, misschien kunnen we er nog maar beter even van genieten. Want de kans is groot dat jouw kleinkinderen het woord ’turbo’ nooit meer zullen associëren met een verbrandingsmotor.
Meer van TopGear


Deze gecrashte oude Porsche moet meer dan een miljoen opleveren, waarom is dat?

Stoffen bekleding bij Porsche kost net zoveel als gebruikte Golf GTI (en toch moet je het bestellen)

Dit setje voor- en achterlichten voor een Porsche 911 is extreem duur, maar daar is een goede reden voor

In deze gelimiteerde Porsche 911 vind je een typisch jaren ’70-element terug

Deze Porsches kun je bewonderen op de IAMS 2025

Kleine krasjes zorgen voor een rekening van bijna 10.000 euro – en dat zorgt voor een interessant dilemma

Deze gecrashte oude Porsche moet meer dan een miljoen opleveren, waarom is dat?

Dit is de goedkoopste Porsche van dit moment – moet je zoiets willen? (review)

Stoffen bekleding bij Porsche kost net zoveel als gebruikte Golf GTI (en toch moet je het bestellen)

Dit setje voor- en achterlichten voor een Porsche 911 is extreem duur, maar daar is een goede reden voor

In deze gelimiteerde Porsche 911 vind je een typisch jaren ’70-element terug

Brabus geeft 900 pk en 1.000 Nm aan de Porsche 911 Turbo S

Dit koolstofvezelpakket voor de Porsche 911 Turbo S is vrij kostbaar

Rij mee met de snelste productieauto op Pikes Peak van dit moment

Maserati MC20 vs Lamborghini Huracán vs Porsche 911

Aston Martin DB11 AMR vs Porsche 911 Turbo S vs Bentley Continental GT V8 vs Ferrari Roma

Kooptip: Porsche 911 Turbo S met de hoogste kilometerstand

Autosalon van Genève 2020: zo ligt het erbij

Mansory Audi RS 6 is nog prima te doen

Nieuwe Fiat 500 is elektrisch

Aston Martin V12 Speedster blaast toupetjes weg

Bugatti Chiron Pur Sport is aangescherpt

Koenigsegg Gemera is een 1.730 pk vierzitter

Stoffen bekleding bij Porsche kost net zoveel als gebruikte Golf GTI (en toch moet je het bestellen)

In deze gelimiteerde Porsche 911 vind je een typisch jaren ’70-element terug

Rezvani RR1 is een moderne Porsche 911 die er klassiek uitziet

Bij een Porsche 911 GT3 kun je voor 100.000 euro aan opties selecteren

Porsche 911 Carrera T: lichter, sportiever en duurder

Zeldzame Porsche 911 Turbo haalt met gemak 350 km/u

Ga even zitten, er is slecht nieuws: de eerste elektrische Ferrari wordt niet dit jaar onthuld

De tweede generatie Toyota MR2 rijdt heel anders dan je misschien zou verwachten

Een Ferrari of Lambo is tegenwoordig pas interessant als je er eentje in het IJ dumpt of om een boom vouwt

Door zware tijden in autoland gaan twee aartsvijanden plotseling samenwerken

Voor het geld van de goedkoopste 3-serie rij je ook de mooiste BMW van dit moment (met een V8)

Deze nieuwe auto verkoopt zo slecht dat je bijna 50 procent korting krijgt bij de dealer

Door pech en arrogantie bouwde Volkswagen per ongeluk de zuinigste auto ooit (en die koop je nu voor weinig)

Deze toffe Audi kun je helemaal gratis rijden (als je het slim aanpakt)

BMW gaat door met auto van het formaat tweekamerappartement

Audi A6 e-hybrid maakt de benzineversies compleet overbodig

Beter en iets minder lelijk: kan de BMW iX xDrive45 overtuigen? (review)

Het gaat niet goed met Volkswagen want ze verkopen juist te veel elektrische auto’s

Stoot de Maserati MC20 GT2 Stradale de 911 GT3 eindelijk van de troon?

Dit zijn de 9 stomste stunts en sprongen die ooit met auto’s zijn gedaan (en daarom zo leuk)

Is zo’n beeldschone Alfa Romeo 4C na jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

‘Waarom hebben sommige auto’s twee tankklepjes – eentje voorop en eentje achter?’

Met deze verborgen functie word je niet meer misselijk als je in de auto op je telefoon kijkt

Wat lees ik hier in dat artikel over de Porsche 911 Turbo S ?
‘De teller tikt vanuit stilstand na 8,9 seconden de 100 km/u aan en de topsnelheid van de Porsche 911 Turbo S is 330 km/u.’
Dat lijkt me een beetje een trage spurt naar de 100 km/u 🙂
Klopt, dat moet waarschijnlijk 200 Kmph zijn.