
Als we het toch over mythische wezens als Poseidon (ja, oké, het is/was een god, maar dat heeft ook iets mythisch, toch..?) gaan hebben; wat een draak van een naam blijft het toch, dat Mercedes-AMG GT 63 S 4MATIC+ 4-door Coupé. In Italië komen ze er makkelijk mee weg om iets een simpelweg ‘vierdeurs’ te noemen, maar dat is gelijk de enige taal waarin het kan. Quattroporte klinkt fantastisch, 4-door minder. Gelukkig had de vierdeurs Mercedes al het vermogen en de prestaties om de naam te kunnen vergeven. En nu nog net iets meer.
Posaidon (geen spelfout, zo heet het Duitse bedrijf) monteert een stel nieuwe turbo’s en vervangt alle riolering die daaraan vastzit. De cilinderkop en de koeling passen ze tevens flink aan, en met een goede reden. Hun creatie produceert namelijk geen 639 pk, maar 940 pk en 1.278 Nm. Hoe ze hem noemen? De ‘RS830+’. Nee, het wordt niet beter in de wereld van nomenclatuur vandaag. Die naam is in het thuisland trouwens iets logischer, want de versie voor de Duitse markt krijgt maar 830 pk. Iets met regeltjes.
De nieuwe sprintcijfers
De hardware-upgrades aan de 4.0 V8 worden bijgestaan door water- en methanolinjectie. De tanks daarvan liggen in de bodem van de kofferbak. De nieuwe 0-100-tijd is 2,8 seconden en de 100-200-tijd is een kleine 5,9 seconden. De topsnelheid zou meer dan 350 km/u zijn. Posaidon communiceert geen prijzen voor de ingreep, daarvoor moet je even bellen. De Mercedes-AMG GT 63 S 4-door kost in Nederland nieuw minimaal 230.225 euro.
NIEUWSBRIEF
Het laatste autonieuws, de meest recente tests en exclusieve auto-content rechtstreeks in je mailbox. En als je wilt kunnen wij je ook op de hoogte houden van aanbiedingen van onze partners.
Meer van TopGear


Dit gebeurt er wanneer Mansory een hybride Mercedes-AMG GT 4-Door aanpakt (880 pk!)

Mercedes-AMG GT 63 S E Performance 4-Door Coupé review: Oneindig koppel

Will.i.am plakt met Mercedes de neus van een G-klasse op een AMG GT 4-door

De prijs van de Mercedes-AMG GT 63 S E Performance is bekend

Mercedes-AMG GT 63 S E Performance is een PHEV

Huh? Mercedes overweegt touchscreens in velgen van auto’s te bouwen

Mercedes G 580 EQ Edition One: meer vermogen dan de G63, meer koppel dan de diesel

Eindelijk: de Mercedes C 63 AMG heeft nu een achtcilinder

Diesel kopen? Bij deze (soms onverwachtse) automerken is de diesel nog springlevend

Mercedes gaat een heel ouderwets (en onhandig) designdetail terugbrengen

De politie vervangt snelle Audi’s door dikke diesels van Mercedes (t.w.v. 126.000 euro)

Posaidon Mercedes-AMG E 63: 940 pk

Posaidon Mercedes-AMG S 63: 1.000+ pk

Posaidon Mercedes-AMG A 45 RS krijgt 525 pk

Posaidon Mercedes-AMG E 63 RS830 tikt de 350 km/u aan

Posaidon Mercedes-AMG GT 4-Door doet 880 pk

Posaidon bouwt S-Klasse met meer dan 1.000 pk

Volvo gaat met de ES90 een van de zwaarste auto’s in zijn klasse bouwen, maar dat heeft een voordeel

Audi gaat ook dit mooie en sportieve model uit productie halen

Helaas: Volvo gaat stoppen met de auto waarmee ze groot zijn geworden

De V8 leeft bij Audi: nieuwe RS 6 krijgt aandrijflijn van de Lamborghini Urus

De Tesla Model S Plaid met 1.000+ pk begint echt goedkoop te worden, maar daar heb jij niets aan

Dodge Charger Daytona: missen wij de V8? Of is elektrisch stiekem ook gaaf? (review)

Duurste Toyota van het moment kan nog duurder gemaakt worden

Deze Honda was ooit total-loss, maar is nu de snelste Integra ter wereld

Vond jij de Jaguar commercial niet leuk? Dan ga je dit wel prachtig vinden

Bijzonder dure en fraaie supercar extreem aangepast: mag dat wel?

Ik wil mijn auto verlagen: op welke manieren kan dat allemaal?

Is chiptuning slecht voor je auto? En wordt je auto er écht zuiniger van?

De vernieuwde Opel Mokka is een vriendelijke auto, en dat is precies zijn probleem (review)

De Nederlandse politie rijdt in ‘de krachtigste Golf ooit’ (en deze heeft een nogal fout trucje)

Elektrische BMW M3 toont aan wat er misgaat bij veel elektrische auto’s

Met de nieuwste Golf met benzinemotor hoef je nooit te tanken, maar de vraag is of je dat wilt (review)

Dit zijn 6 snelle Volkswagen Polo’s die je al vergeten was

Volkswagen ID.1 wordt jouw eerste auto, voor heel erg weinig geld

Waarom je de tankdop van een plug-in hybride (PHEV) nooit zomaar mag opendraaien

De oninteressante reden waarom de bestverkochte PHEV van Nederland een dubbele antenne heeft

De bestverkochte auto in Europa uit de jaren ’90 gaat een (betaalbare) comeback maken

Audi geeft toe: ‘Dit deden we vroeger veel beter dan nu, maar we komen weer terug’

Sinds deze maand zijn er toch weer nieuwe BBB-kenteken in Nederland

laat de rs6 abt maar zitten.