Als we het toch over mythische wezens als Poseidon (ja, oké, het is/was een god, maar dat heeft ook iets mythisch, toch..?) gaan hebben; wat een draak van een naam blijft het toch, dat Mercedes-AMG GT 63 S 4MATIC+ 4-door Coupé. In Italië komen ze er makkelijk mee weg om iets een simpelweg ‘vierdeurs’ te noemen, maar dat is gelijk de enige taal waarin het kan. Quattroporte klinkt fantastisch, 4-door minder. Gelukkig had de vierdeurs Mercedes al het vermogen en de prestaties om de naam te kunnen vergeven. En nu nog net iets meer.
Posaidon (geen spelfout, zo heet het Duitse bedrijf) monteert een stel nieuwe turbo’s en vervangt alle riolering die daaraan vastzit. De cilinderkop en de koeling passen ze tevens flink aan, en met een goede reden. Hun creatie produceert namelijk geen 639 pk, maar 940 pk en 1.278 Nm. Hoe ze hem noemen? De ‘RS830+’. Nee, het wordt niet beter in de wereld van nomenclatuur vandaag. Die naam is in het thuisland trouwens iets logischer, want de versie voor de Duitse markt krijgt maar 830 pk. Iets met regeltjes.
De nieuwe sprintcijfers
De hardware-upgrades aan de 4.0 V8 worden bijgestaan door water- en methanolinjectie. De tanks daarvan liggen in de bodem van de kofferbak. De nieuwe 0-100-tijd is 2,8 seconden en de 100-200-tijd is een kleine 5,9 seconden. De topsnelheid zou meer dan 350 km/u zijn. Posaidon communiceert geen prijzen voor de ingreep, daarvoor moet je even bellen. De Mercedes-AMG GT 63 S 4-door kost in Nederland nieuw minimaal 230.225 euro.
kamiel heeft op 21 oktober 2020 geschreven:
laat de rs6 abt maar zitten.