
Als we het toch over mythische wezens als Poseidon (ja, oké, het is/was een god, maar dat heeft ook iets mythisch, toch..?) gaan hebben; wat een draak van een naam blijft het toch, dat Mercedes-AMG GT 63 S 4MATIC+ 4-door Coupé. In Italië komen ze er makkelijk mee weg om iets een simpelweg ‘vierdeurs’ te noemen, maar dat is gelijk de enige taal waarin het kan. Quattroporte klinkt fantastisch, 4-door minder. Gelukkig had de vierdeurs Mercedes al het vermogen en de prestaties om de naam te kunnen vergeven. En nu nog net iets meer.
Posaidon (geen spelfout, zo heet het Duitse bedrijf) monteert een stel nieuwe turbo’s en vervangt alle riolering die daaraan vastzit. De cilinderkop en de koeling passen ze tevens flink aan, en met een goede reden. Hun creatie produceert namelijk geen 639 pk, maar 940 pk en 1.278 Nm. Hoe ze hem noemen? De ‘RS830+’. Nee, het wordt niet beter in de wereld van nomenclatuur vandaag. Die naam is in het thuisland trouwens iets logischer, want de versie voor de Duitse markt krijgt maar 830 pk. Iets met regeltjes.
De nieuwe sprintcijfers
De hardware-upgrades aan de 4.0 V8 worden bijgestaan door water- en methanolinjectie. De tanks daarvan liggen in de bodem van de kofferbak. De nieuwe 0-100-tijd is 2,8 seconden en de 100-200-tijd is een kleine 5,9 seconden. De topsnelheid zou meer dan 350 km/u zijn. Posaidon communiceert geen prijzen voor de ingreep, daarvoor moet je even bellen. De Mercedes-AMG GT 63 S 4-door kost in Nederland nieuw minimaal 230.225 euro.
NIEUWSBRIEF
Het laatste autonieuws, de meest recente tests en exclusieve auto-content rechtstreeks in je mailbox. En als je wilt kunnen wij je ook op de hoogte houden van aanbiedingen van onze partners.
Reacties
Geef een antwoord Reactie annuleren
Meer van TopGear


De prijs van de Mercedes-AMG GT 63 S E Performance is bekend

Mercedes-AMG GT 63 S E Performance is een PHEV

Fostla pakt Brabus 800 nog een keer aan

Mercedes-AMG GT 73 4-door laat zich zien

Mercedes-AMG GT 4-Door pakt Nürburgring-record

Ook de elektrische Mercedes G-klasse kan 360 graden op de plek draaien

Driftende Mercedes-AMG E 63 S crasht tegen Audi RS 6

Hoge bazen Mercedes waren ‘dronken’ toen ze instemden met de AMG One

Rijdt de Mercedes EQB 300 zo vriendelijk als hij eruitziet?

Een van de mooiste verhalen achter de Mercedes 300 SLR Coupé

De S-klasse Haute Voiture is de ultieme Maybach

Posaidon Mercedes-AMG E 63: 940 pk

Posaidon Mercedes-AMG S 63: 1.000+ pk

Posaidon Mercedes-AMG A 45 RS krijgt 525 pk

Posaidon Mercedes-AMG E 63 RS830 tikt de 350 km/u aan

Posaidon Mercedes-AMG GT 4-Door doet 880 pk

Posaidon bouwt S-Klasse met meer dan 1.000 pk

Driftende Mercedes-AMG E 63 S crasht tegen Audi RS 6

Plantenbak zwaargewond bij heftige Tesla-crash, maar verder niemand

Met de Genesis G70 Shooting Brake naar de museums van Audi, BMW en Mercedes

Audi RS 6 doet launchcontrol maar vergeet dat z’n wielen niet recht staan (en botst)

Waarom je de Porsche Taycan Turbo Sport Turismo zou verkiezen boven de Turbo S

Nederlandse Audi RS 6 blaast iets op bij de Nürburgring

De Alpina B3 facelift is krachtiger en sneller

De Prodrive P25 wordt de ultieme Subaru Impreza

Deze Chevrolet Bel Air heeft 650 pk uit een moderne V8 en moet 333.000 euro kosten

Deze eigenaar verbouwde zijn geweldige Ford GT40 en Mustang met YouTube-kennis

Driftauto vliegt spontaan in de fik tijdens evenement

Brabus pakt nu ook Rolls-Royce en Porsche aan

De Alpina B3 facelift is krachtiger en sneller

De prijs van de elektrische Volkswagen ID. Buzz is bekend

Ook de elektrische Mercedes G-klasse kan 360 graden op de plek draaien

Driftende Mercedes-AMG E 63 S crasht tegen Audi RS 6

Volkswagen Golf R 20 Years is de krachtigste productie-Golf tot nu toe

Hoge bazen Mercedes waren ‘dronken’ toen ze instemden met de AMG One

Dit zijn negen stiekeme (en vaak geniale) trucjes die werden uitgehaald in de racerij

Je kunt nu deze omgebouwde Dakar-vrachtwagen huren als ultieme camper

Stopt Seat als verbrandingsmotoren verboden worden?

De Alpina B3 facelift is krachtiger en sneller

De Prodrive P25 wordt de ultieme Subaru Impreza

kamiel says at 21 oktober 2020:
laat de rs6 abt maar zitten.