
Als we het toch over mythische wezens als Poseidon (ja, oké, het is/was een god, maar dat heeft ook iets mythisch, toch..?) gaan hebben; wat een draak van een naam blijft het toch, dat Mercedes-AMG GT 63 S 4MATIC+ 4-door Coupé. In Italië komen ze er makkelijk mee weg om iets een simpelweg ‘vierdeurs’ te noemen, maar dat is gelijk de enige taal waarin het kan. Quattroporte klinkt fantastisch, 4-door minder. Gelukkig had de vierdeurs Mercedes al het vermogen en de prestaties om de naam te kunnen vergeven. En nu nog net iets meer.
Posaidon (geen spelfout, zo heet het Duitse bedrijf) monteert een stel nieuwe turbo’s en vervangt alle riolering die daaraan vastzit. De cilinderkop en de koeling passen ze tevens flink aan, en met een goede reden. Hun creatie produceert namelijk geen 639 pk, maar 940 pk en 1.278 Nm. Hoe ze hem noemen? De ‘RS830+’. Nee, het wordt niet beter in de wereld van nomenclatuur vandaag. Die naam is in het thuisland trouwens iets logischer, want de versie voor de Duitse markt krijgt maar 830 pk. Iets met regeltjes.
De nieuwe sprintcijfers
De hardware-upgrades aan de 4.0 V8 worden bijgestaan door water- en methanolinjectie. De tanks daarvan liggen in de bodem van de kofferbak. De nieuwe 0-100-tijd is 2,8 seconden en de 100-200-tijd is een kleine 5,9 seconden. De topsnelheid zou meer dan 350 km/u zijn. Posaidon communiceert geen prijzen voor de ingreep, daarvoor moet je even bellen. De Mercedes-AMG GT 63 S 4-door kost in Nederland nieuw minimaal 230.225 euro.
NIEUWSBRIEF
Het laatste autonieuws, de meest recente tests en exclusieve auto-content rechtstreeks in je mailbox. En als je wilt kunnen wij je ook op de hoogte houden van aanbiedingen van onze partners.
Reacties
Geef een antwoord Reactie annuleren
Meer van TopGear


Mercedes-AMG GT 63 S E Performance 4-Door Coupé review: Oneindig koppel

Will.i.am plakt met Mercedes de neus van een G-klasse op een AMG GT 4-door

De prijs van de Mercedes-AMG GT 63 S E Performance is bekend

Mercedes-AMG GT 63 S E Performance is een PHEV

Fostla pakt Brabus 800 nog een keer aan

De nieuwe Mercedes-AMG C 63 zonder V8-motor is ook nog duurder



Waarom deze diesel-Mercedes in slechts twee jaar tijd 370.000 (!) kilometer reed


Mercedes C 200 Estate review: Waarom niet gewoon de PHEV?


Mercedes G-Klasse pakt de stoep om file te omzeilen, maar krijgt karma


De nieuwe Mercedes E-klasse is een knappe taxi van de toekomst


Mercedes-Maybach EQS SUV is de eerste volledig elektrische Maybach


Posaidon Mercedes-AMG E 63: 940 pk


Posaidon Mercedes-AMG S 63: 1.000+ pk


Posaidon Mercedes-AMG A 45 RS krijgt 525 pk


Posaidon Mercedes-AMG E 63 RS830 tikt de 350 km/u aan


Posaidon Mercedes-AMG GT 4-Door doet 880 pk


Posaidon bouwt S-Klasse met meer dan 1.000 pk


Wachten aan de laadpaal is straks geen straf met 190 games in de BMW i5


Waarom we de vernieuwde Audi S6 in Nederland niet mogen hebben



Waarom deze diesel-Mercedes in slechts twee jaar tijd 370.000 (!) kilometer reed


Nieuwe BMW 5-serie: nog geen zes-in-lijn, wel elektrische i5 met 601 pk


Tesla Model S Plaid haalt dankzij Track Pack nu 322 km/u


Zit de wereld nog te wachten op nóg een omgebouwde Audi RS 6 van Abt?


Deze Chrysler Pacifica heeft een V8 met 1.500 pk en een koolstofvezel koets


Deze Huracán Super Trofeo met 1.200 pk is helemaal straatlegaal


Utrecht zet lawaaiflitspalen neer, maar herriemakers hebben (nog) niets te vrezen


Deze drempel is de grootste nachtmerrie van deelnemers bij een auto-evenement


Hoeveel minder wordt een Ferrari Purosangue waard als je er 60.000 euro in steekt?


Voor deze enorme Rezvani Tank betaal je minder BPM dan een instap-Golf


Opel Grandland GSe review: Voegt die nieuwe badge ook echt wat toe?



Zo wil BMW elektromotoren hetzelfde laten reageren als benzinemotoren



Kooptip: Je ziet vast wel wie de vorige eigenaar was van deze ‘super dikke Audi’


De nieuwe Volkswagen ID. Buzz voor 7 personen is de versie die je wilt


Dit is het nieuwe logo van Porsche (en er is best wat veranderd, als je goed kijkt)



De nieuwe Mercedes-AMG C 63 zonder V8-motor is ook nog duurder


Waarom we van iedere auto een exemplaar moeten bewaren, ook van de mislukkelingen



Zo wil BMW elektromotoren hetzelfde laten reageren als benzinemotoren


Waarom veel hulpdiensten tegenwoordig een stekker zonder snoer bij zich hebben


Je wilt over 11 uur een pizza eten in Milaan, welke auto kies je?


Dit zijn leuke dingen die mensen wel vaker mogen doen in het verkeer



kamiel heeft op 21 oktober 2020 geschreven:
laat de rs6 abt maar zitten.