Posaidon Mercedes-AMG E 63 RS830 tikt de 350 km/u aan

En omdat het nog altijd een E-klasse is, past er een europallet achterin

Mercedes AMG Posaidon E63 RS830 rechtsvoor
Mercedes AMG Posaidon E63 RS830 linksachter
Mercedes AMG Posaidon E63 RS830 rechtvoor
Mercedes AMG Posaidon E63 RS830 recht zij
Mercedes AMG Posaidon E63 RS830 interieur detail middenconsole
Mercedes AMG Posaidon E63 RS830 interieur detail deur
Mercedes AMG Posaidon E63 RS830 interieur vanuit bijrijder
Mercedes AMG Posaidon E63 RS830 detail achterbumper
Mercedes AMG Posaidon E63 RS830 detail deurlijst
Mercedes AMG Posaidon E63 RS830 detail spiegel
Mercedes AMG Posaidon E63 RS830 detail deur
Mercedes AMG Posaidon E63 RS830 detail grille
Mercedes AMG Posaidon E63 RS830 detail voorbumper
Mercedes AMG Posaidon E63 RS830 detail wiel
Mercedes AMG Posaidon E63 RS830 interieur stoel
Mercedes AMG Posaidon E63 RS830 rechtsvoor
Mercedes AMG Posaidon E63 RS830 linksachter
Mercedes AMG Posaidon E63 RS830 rechtvoor
Mercedes AMG Posaidon E63 RS830 recht zij
Mercedes AMG Posaidon E63 RS830 interieur detail middenconsole
Mercedes AMG Posaidon E63 RS830 interieur detail deur
Mercedes AMG Posaidon E63 RS830 interieur vanuit bijrijder
Mercedes AMG Posaidon E63 RS830 detail achterbumper
Mercedes AMG Posaidon E63 RS830 detail deurlijst
Mercedes AMG Posaidon E63 RS830 detail spiegel
Mercedes AMG Posaidon E63 RS830 detail deur
Mercedes AMG Posaidon E63 RS830 detail grille
Mercedes AMG Posaidon E63 RS830 detail voorbumper
Mercedes AMG Posaidon E63 RS830 detail wiel
Mercedes AMG Posaidon E63 RS830 interieur stoel

De Griekse filosoof Aristoteles zei ooit: ‘Het doel van de kunst is niet het uiterlijk van dingen weer te geven, maar het innerlijk, dat is de echte werkelijkheid.’ De fysieke autotuner-vertaling hiervan is het Duitse Posaidon. Hun aanpassingen aan de Mercedes-AMG E 63 S Estate reiken niet verder dan het innerlijk. Oké, op een kleine verlaging van de rijhoogte na, dan. Geen overbodige luxe bij de nieuwe topsnelheid.

De Posaidon Mercedes-AMG E 63 RS830 behoeft ook geen uiterlijke aanpassingen. Je hebt je handen vol aan het innerlijk. De 612 pk sterke 4,0-liter V8 schroeven ze op tot, je raadt het al, 830 pk. Daarnaast groeit het aantal Nm van 850 naar 1.100. Hiermee maakt Posaidon hun versie van deze E-klasse net wat krachtiger dan de concurrerende landgenoten Renntech en Brabus. Dat mag geen toeval heten.

Door deze upgrade gaat de Posaidon Mercedes-AMG E 63 RS830 van 0 naar 100 km/u in slechts 3 seconden (een halve seconde sneller dan standaard) en loopt hij door tot 350 km/u (50 km/u meer dan standaard). Een sleeper zal het met zijn AMG-bumpers nooit worden, maar een RS 6 kun je er prima mee verrassen. De upgrade van de AMG-motor zit hem in de krachtigere turbochargers, een uitbreiding van intercoolers en een sportluchtfilter.

Daarnaast gebruikt Posaidon downpipes met sportkatalysatoren om de tegendruk van het uitlaatsysteem te verminderen. Deze upgrade kost je 24.000 euro, inclusief TÜV-certificaat. Handig voor Duitsland. Deze upgrade is ook beschikbaar voor andere AMG-modellen die dezelfde 4,0-liter motor van Mercedes. Met een nieuwprijs van 183.042 euro in Nederland kom je op ruim twee ton uit voor je Mercedes monster.

Daar houdt het nog niet op

Nu werkt Posaidon nog eens aan een nieuw upgradepakket: de Posaidon Mercedes AMG E 63 RS 830+. Deze variant gaat 880 pk en 1.200 Nm produceren. Hoeveel minder rijk je door deze upgrade wordt, weten we nog niet. Maar goed, om met onze Griekse filosoof te eindigen: ‘Je hebt een beetje geluk nodig om gelukkig te worden.’ We vragen ons af of hij met dat beetje geluk ‘een beetje geld’ bedoelt.

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)

Het nieuwste van TopGear

Autonieuws