
We hadden nog stille hoop dat het hele WLTP-geneuzel de prijs van de archetypische hete hatch iets zou drukken, maar helaas. VW hangt een prijskaartje aan de nieuwe GTI en hij is iets duurder dan voorheen. De Nederlandse prijs van de Volkswagen Golf 8 GTI is 48.335 euro. Je krijgt dan altijd de versie met 245 pk en een automaat. De handbak bestaat, maar komt niet naar ons land. De 0-100-tijd is 6,2 seconden en de top is afgeregeld op 250 km/u.
Hoeveel duurder is de Golf 8 GTI geworden?
De vorige generatie GTI kostte ooit zo’n 39.000 euro, maar de laatste jaren groeiden alle autoprijzen, bijvoorbeeld door veranderingen in de belastingregels. Het beste kun je de nieuwe GTI vergelijken met de oude GTI Performance met identiek vermogen, die kostte dik 44.000 euro voor de vijfdeurs met automaat. De prijs neemt dus toe, maar je krijgt ook iets meer foefjes, rij-assistenten en schermen standaard in de Volkswagen Golf 8 GTI.
Vergelijk het met de prijs van de Golf I GTI en de prijs is bijna verdubbeld. Aan het einde van die generatie moest je ongeveer 25.000 gulden afrekenen, wat met inflatiecorrectie uitkomt op ongeveer 26.000 euro. Maar als je kijkt wat er op en aan een moderne auto zit, is het onmogelijk om een vergelijking te maken. Alleen al de rekenkracht van de centrale deurvergrendeling is groter dan die van de volledige ECU in de eerste Golf. Als je de kosten afzet tegen rijplezier, dan wordt het weer een ander verhaal.
Dan maar voor een Volkswagen Polo GTI gaan?
De Volkswagen Polo GTI is tegenwoordig zo volwassen dat het haast een volwaardig alternatief is voor de Golf. Er is alleen een probleempje. De Polo GTI is al een tijdje niet meer te bestellen. Volkswagen meldde in mei dat hij nog wel terug zou komen, maar op de website of in de prijslijsten is de kleine hatch nergens meer te bekennen.
Meer van TopGear


In Amerika kijken ze je heel raar aan als je dit een Volkswagen Golf noemt

Deze gehate eigenschap van de Volkswagen Golf GTI zal (helaas) niet meer terugkeren

De duurste Golf van Nederland kost meer dan een ton (en nee, niet in guldens)

Waarom deze oude VW Golf met verkleurde bumpers 18.500 (!) euro moet kosten

De Nederlandse politie rijdt in ‘de krachtigste Golf ooit’ (en deze heeft een nogal fout trucje)

De grote baas van Bugatti rijdt een oude VW Golf, maar als je de auto ziet, snap je gelijk waarom

In Amerika kijken ze je heel raar aan als je dit een Volkswagen Golf noemt

Geweldig nieuws voor liefhebbers van de legendarische Volkswagen curryworsten

Deze oersaaie (en spotgoedkope) Passat heeft stiekem een van de coolste Volkswagen-motoren ooit

Volkswagen komt weer met een goedkope auto – dit is de (waardige) opvolger van de Up

De reden waarom nieuwe Volkswagens zo slecht waren de afgelopen jaren (en waarom het nu beter wordt)

De Nederlandse politie rijdt in ‘de krachtigste Golf ooit’ (en deze heeft een nogal fout trucje)

Prijs Golf R is hoger dan die van de premium BMW-concurrent

Oef: De prijs van de Golf GTI is in 20 jaar tijd verdubbeld

In Duitsland is een Golf GTI leasen veel goedkoper dan een Aygo leasen in Nederland

Hoeveel duurder is een Volkswagen Golf nou écht geworden in vergelijking met vroeger?

Dit betaal je tegenwoordig voor een Volkswagen Golf in Nederland

Deze gehate eigenschap van de Volkswagen Golf GTI zal (helaas) niet meer terugkeren

Dit is veruit de smerigste Golf GTI die je op dit moment kunt kopen (maar het kan een goede deal zijn)

Was de Volkswagen Golf GTI wel echt de eerste hot hatchback ter wereld?

Groene Golf GTI in Nederland heeft een kleur die je nog nooit hebt gezien

Oef: De prijs van de Golf GTI is in 20 jaar tijd verdubbeld

In Duitsland is een Golf GTI leasen veel goedkoper dan een Aygo leasen in Nederland

Dit betaal je in Nederland voor de lichtste en krachtigste BMW M2 van dit moment

Dit is de echte reden waarom de Fiat Multipla er zo lelijk uitziet (want er zit een gedachte achter)

Laat de Mercedes A-klasse of Audi A3 staan en koop deze luxe hatchback

Deze gehate eigenschap van de Volkswagen Golf GTI zal (helaas) niet meer terugkeren

De auto die iedereen eigenlijk zou moeten kopen, ziet er nu net wat leuker uit

De nieuwe instapper van Mercedes is zwaarder dan een S-klasse en duurder dan een C-klasse

Hoe goed is een Opel Calibra Turbo uit 1992 als je hem vandaag rijdt?

De grote baas van Bugatti rijdt een oude VW Golf, maar als je de auto ziet, snap je gelijk waarom

Op deze manier proberen Duitse tankstations de boel te neppen (dus goed opletten)

In Amerika kijken ze je heel raar aan als je dit een Volkswagen Golf noemt

Dit betaal je in Nederland voor de lichtste en krachtigste BMW M2 van dit moment

Deze oersaaie (en spotgoedkope) Passat heeft stiekem een van de coolste Volkswagen-motoren ooit

Waarom sommige mensen hun bluetooth uitzetten voordat ze (te) hard gaan rijden

Het einde van Audi? Als je alleen naar deze cijfers kijkt, kan Volkswagen beter stoppen met het merk

In het buitenland kun je straks een snelheidsbord met groene rand tegenkomen – dit betekent het

De toekomst is elektrisch? Dit automerk doet grootste investering in V8-motoren ooit

De grote baas van Bugatti rijdt een oude VW Golf, maar als je de auto ziet, snap je gelijk waarom
