
De PR-machine uit Wolfsburg hield bij de onthulling van de Volkswagen Golf GTI TCR nog even een slag om de arm, door het ding een ‘concept’ te noemen. Alles aan de potente GTI schreeuwde al ‘productieklaar’ en vorige zomer kwam het hoge woord eruit dat de auto in productie ging. Aan het eind van deze maand is de snelle Golf dan ook te bestellen.
Wat is er zo bijzonder aan de Volkswagen Golf GTI TCR?
De naam GTI TCR doet vermoeden dat het de straatlegale versie is van de TCR-racer. Dat is niet zo. Ook is het geen hardcore-circuitbak. Zie het meer als een ode aan het circuitmonster, met alle comfort, nieuwe bumpers, géén bredere wielkasten en een hoop vermogen dat allemaal naar twee ijverige voorwielen gaat.
Het is de Golf voor mensen die wel belachelijk veel vermogen in hun hete hatch willen en vinden dat de vierwielaandrijving van de Golf R de emotie en rij-ervaring filtert óf de GTI simpelweg mooier vinden dan een R. Bovendien is de prijs van de Volkswagen Golf GTI TCR aanzienlijk lager.
Volkswagen Golf GTI TCR: de specificaties
De 2.0 TSI produceert een zeer royale 290 pk die via een DSG-bak naar het sperdifferentieel wordt gestuwd. Aan het sper de (on)dankbare taak om het vermogen over de voorwielen te verdelen, zodat de Golf met haast onnatuurlijke scherpte door de bocht wordt getrokken.
Het sprintje naar de 100 km/u is in 5,6 seconden geklaard en met het optionele Performance-pakket is de topsnelheid 260 km/u in plaats van 250 km/u. Voor jouw idee: de Volkswagen Golf R met 310 pk en vierwielaandrijving doet dat in 4,6 seconden.
Prijs Volkswagen Golf GTI TCR
Oh ja, daar kwam je voor. De prijs van de Volkswagen Golf GTI TCR is ten minste 50.460 euro. Dat is 5.195 euro meer dan de standaard Golf GTI met DSG en 245 pk. Uiteraard kun je daar nog wat leuke opties bij speccen. Denk aan koolstofvezel buitenspiegelkappen (538 euro) of honingraat-folie op de zijkanten (553 euro). Uniek voor de TCR is de kleur Pure Grey en alle andere GTI-kleuren zijn ook leverbaar.
Is de Volkswagen Golf GTI TCR die prijs waard?
De meerprijs van vijf ruggen valt alles mee. Anderzijds krijg je ook niet zó veel meer dan bij een normale GTI die tegenwoordig ook standaard een sperdifferentieel heeft. Een Golf R kost bijna 11.000 euro meer dan de Volkswagen Golf GTI TCR en die heeft slechts 20 pk meer. De vergelijking is niet helemaal eerlijk: de R heeft vierwielaandrijving en dat maakt het qua prestaties een compleet andere auto.
Meer van TopGear


De nieuwe Golf GTI 50 Edition heeft 162,5 pk (per voorwiel) en is sneller dan de Golf R

De snelste Volkswagen aller tijden is niet eens de duurste (of de sterkste)

De Volkswagen Golf 5 GTI was in 2005 iets bijzonders – hoe voelt hij in 2025?

Zo bizar weinig Golfjes bouwt Volkswagen nog en ze hebben een vervelende mededeling

20.000 mensen bij Volkswagen nemen plotseling ontslag, en daar is het merk heel blij mee

Zo klinkt het als je voor 5.000 euro een Volkswagen Phaeton W12 koopt en de dempers verwijdert

Niet alleen terugroepacties voor airbags: ook Volkswagen roept auto’s terug wegens veiligheidsproblemen

Tweedehandsje? Zoveel (of weinig) actieradius verliest een elektrische Volkswagen elke 20.000 kilometer

In deze populairste elektrische Volkswagen gaan de buren denken dat je gewoon een benzinemotor hebt

Is zo’n sportieve Volkswagen Scirocco na 17 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Ooit kon je gewoon een Volkswagen Passat met W8-motor kopen – dit is het verhaal erachter

Ooit dit grappige detail bij tellers van snelle Audi’s en Volkswagens gezien?

Een klein deukje in het dak houdt deze Volkswagen Golf R niet tegen

Volkswagen Golf R blaast iets op tijdens ronde Nürburgring

Kerel met verlaagde Golf GTI moet telkens wiel demonteren om te kunnen tanken

Golf GTI laat mooi zien wat je nooit moet doen op de Nürburgring

Eerste eigenaar ruilt Golf 4 GTI na 450.000 km in voor nieuwere GTI

De nieuwe Golf GTI 50 Edition heeft 162,5 pk (per voorwiel) en is sneller dan de Golf R

De snelste Volkswagen aller tijden is niet eens de duurste (of de sterkste)

Deze gehate eigenschap van de Volkswagen Golf GTI zal (helaas) niet meer terugkeren

Dit is veruit de smerigste Golf GTI die je op dit moment kunt kopen (maar het kan een goede deal zijn)

Was de Volkswagen Golf GTI wel echt de eerste hot hatchback ter wereld?

Groene Golf GTI in Nederland heeft een kleur die je nog nooit hebt gezien

Heeft de gloednieuwe Mercedes CLA als eerste géén irritante geluidjes? (review)

Tweedehandsje? Zoveel (of weinig) actieradius verliest een elektrische Volkswagen elke 20.000 kilometer

Mercedes CLA Shooting Brake: station die 761 km op een volle accu haalt

Met deze eenvoudige aanpassingen maak jij je betaalbare stationwagon lekker dik

Is zo’n sportieve Volkswagen Scirocco na 17 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Je moet snel zijn als je deze Mercedes CLA met de krachtigste viercilinder ooit wilt kopen

Gaat BMW de dikke M3 en M5 nu ook voorzien van een kleine benzinemotor?

Met de nieuwe Audi Q3 hoef je eigenlijk nooit meer te tanken

Is zo’n superchique Mercedes CLS Shooting Brake (X218) na 13 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Met deze AMG met vijfcilinder kun je makkelijk 1.000 kilometer op een tank halen

Voor een paar duizend euro maak je de goedkoopste Porsche 911 net zo snel als de duurste

Zo klinkt het als je voor 5.000 euro een Volkswagen Phaeton W12 koopt en de dempers verwijdert

Flitsapps zijn in deze Europese vakantielanden verboden (en kun je dus een boete krijgen)

Waarom je vooral in de nacht goed moet op letten op de snelwegen rond Apeldoorn

Van deze goedkope SUV met veel vermogen werden er in 24 uur tijd meer dan 10.000 verkocht

Krijg de nieuwe TopGear Porsche Special als allereerste in handen!

Tesla hangt een verkoopverbod boven het hoofd op hun grootste markt
