
Misschien ben je het vergeten, maar waarschijnlijk heb je het verdrukt. Sta ons toe deze pijnlijke herinnering (voornamelijk voor Volkswagen) even boven water te halen. Ongeveer een jaar geleden toonde Volkswagen het studiemodel voor de Volkswagen ID.4 met de naam *gniffel* Roomzz. Ja, met dubbel ‘z’. Nee hoor, heel cool. In 2005. Op een brugklasagenda. Toen je ook de letters van je Eastpak-rugzak veranderde zodat er Lastpak stond.
Maar hé, dat was vroeger. De Roomzz is goed opgedroogd en heet nu gewoon de Volkswagen ID.4. Het is de tweede elektrische Volkswagen uit de ID-lijn die naar de showrooms gaat. Vandaag is de Nederlandse prijs van de Volkswagen ID.4 bekendgemaakt. Die ligt zo’n 10.000 euro hoger dan de prijs van de kleinere ID.3, die momenteel minimaal 37.990 euro kost voor de 1st-uitvoering.
Twee uitvoeringen
De prijs van de Volkswagen ID.4 nu is voor nu nog iets hoger dan de instapprijs uiteindelijk zal zijn. Dat komt doordat de verkoop begint bij de rijker uitgeruste uitvoeringen, de 1st en 1st Max. Beide modellen gebruiken één elektromotor van 204 pk en 310 Nm. De 0-100-tijd is een acceptabele 8,5 seconden en de top is begrensd op 160 km/u. Het belangrijkst is de actieradius: die is 501 kilometer. Vind een snellaadpunt en je kunt binnen een halfuur voor 320 kilometer aan stroom tappen.
Wat kosten de 1st-uitvoeringen dan?
De Volkswagen ID.4 1st met 20-inch velgen, led-koplampen, getinte ramen, een 10-inch navigatiescherm en nog wat leuke opties kost minimaal 47.340 euro. Bij de 1st Max groeien de velgen naar 21-inch, worden de koplampen led-matrix en monteert VW een 12-inch scherm en een glazen dak. Daarnaast is er een 360-graden camera, keyless entry en nog wat veiligheidssystemen. Met al deze opties kost de Max wel meteen 56.940 euro.
Deze twee uitvoeringen kun je nu bestellen. De goedkopere Volkswagen ID.4’s volgen in 2021. Daarvoor ligt de prijsindicatie net onder de 40.000 euro.
Meer van TopGear


Lukt het Volkswagen met deze Xtreme wel om de ID.4 leuk te maken?

Volkswagen ID.4 GTX

Volkswagen ID.4 GTX: 1e rij-indruk

VW ID.4 vs Ford Mustang Mach-E vs Volvo XC40 Recharge

Volkswagen ID.4 GTX is een elektrische GTI

Volkswagen overweegt auto van formaatje Polo, maar dan met 400 pk (met hulp van een bekende)

De snelste Volkswagen aller tijden is niet eens de duurste (of de sterkste)

De Volkswagen Golf 5 GTI was in 2005 iets bijzonders – hoe voelt hij in 2025?

Volkswagen maakt dit autotype nu nog voor de Nederlandse politie, maar straks kunnen wij hem ook kopen

Zo bizar weinig Golfjes bouwt Volkswagen nog en ze hebben een vervelende mededeling

Waarom je bij een gebruikte Volkswagen of Skoda straks goed naar de productiemaand moet kijken

Volkswagen ID Life blikt vooruit op stads-EV’tje

Volkswagen ID.4: 1e rij-indruk

Volkswagen Motorsport is niet meer

Elektrische Volkswagen ID.4 maakt entree

Elon Musk probeert de Volkswagen ID.3

Releasedatum en prijs Volkswagen ID.3 zijn definitief

De nieuwe Nissan Leaf heeft een bijzonder fraaie achterzijde (en komt erg ver op een volle accu)

Met de nieuwe Audi Q3 hoef je eigenlijk nooit meer te tanken

De lelijkste auto ter wereld maakt een terugkeer, maar is ie nog steeds lelijk?

Opel heeft nu een auto met AWD die sneller is dan de legendarische Opel Calibra Turbo 4×4

Kia vernieuwt de Sportage, maar we vonden de oude neus eigenlijk mooier

Zal de Alpine A390 een leuke elektrische crossover zijn?

Volkswagen overweegt auto van formaatje Polo, maar dan met 400 pk (met hulp van een bekende)

Er is een (groot) land waar de Tesla Model Y ineens extreem goed verkoopt

De echte reden waarom de nieuwe Peugeot e-208 GTi twee verschillende kleuren remklauwen heeft

Deze (onverwachtse) 10 elektrische auto’s raken de minste actieradius kwijt met 130 op de snelweg

De topsnelheid van de snelste Tesla ooit is 72 km/u lager dan voorheen (en zo komt dat)

Is de Ford Puma Gen-E beter dan zijn benzine-broertje? (review)

Volkswagen overweegt auto van formaatje Polo, maar dan met 400 pk (met hulp van een bekende)

Audi vindt de stengel achter het stuur opnieuw uit – zo werkt de nieuwe richtingaanwijzer

Dit rijdende kunstwerk met tentdak is smaakloos, maar haalt wel 250 km/u

Audi gelooft ineens minder in elektrische auto’s, gaat 10 jaar langer door met verbrandingsmotoren

Met de nieuwe Audi Q3 hoef je eigenlijk nooit meer te tanken

De BMW M5 is een stuk lichter geworden, maar dat gaat wel gepaard met lelijkheid

Volkswagen overweegt auto van formaatje Polo, maar dan met 400 pk (met hulp van een bekende)

Deze ruige camper kost net zoveel als een klein huis en je mag er (legaal) in wonen

Er is een (groot) land waar de Tesla Model Y ineens extreem goed verkoopt

Bandenmerk waarschuwt (serieus): vergeet geen zomerlucht in de banden te doen tijdens hittegolf

Er komt misschien een nieuw soort belasting op brandstof in Nederland: tot wel 45 cent per liter extra

Lijkt mij een prachtige auto, zou hem graag willen rijden. Maar wat een belachelijke prijzen voor wat eigenlijk gewoon een gezinsauto had moeten zijn. Dit is niet meer op te brengen voor de gewone man. Gelukkig zijn zij met een lease contract…