
Misschien ben je het vergeten, maar waarschijnlijk heb je het verdrukt. Sta ons toe deze pijnlijke herinnering (voornamelijk voor Volkswagen) even boven water te halen. Ongeveer een jaar geleden toonde Volkswagen het studiemodel voor de Volkswagen ID.4 met de naam *gniffel* Roomzz. Ja, met dubbel ‘z’. Nee hoor, heel cool. In 2005. Op een brugklasagenda. Toen je ook de letters van je Eastpak-rugzak veranderde zodat er Lastpak stond.
Maar hé, dat was vroeger. De Roomzz is goed opgedroogd en heet nu gewoon de Volkswagen ID.4. Het is de tweede elektrische Volkswagen uit de ID-lijn die naar de showrooms gaat. Vandaag is de Nederlandse prijs van de Volkswagen ID.4 bekendgemaakt. Die ligt zo’n 10.000 euro hoger dan de prijs van de kleinere ID.3, die momenteel minimaal 37.990 euro kost voor de 1st-uitvoering.
Twee uitvoeringen
De prijs van de Volkswagen ID.4 nu is voor nu nog iets hoger dan de instapprijs uiteindelijk zal zijn. Dat komt doordat de verkoop begint bij de rijker uitgeruste uitvoeringen, de 1st en 1st Max. Beide modellen gebruiken één elektromotor van 204 pk en 310 Nm. De 0-100-tijd is een acceptabele 8,5 seconden en de top is begrensd op 160 km/u. Het belangrijkst is de actieradius: die is 501 kilometer. Vind een snellaadpunt en je kunt binnen een halfuur voor 320 kilometer aan stroom tappen.
Wat kosten de 1st-uitvoeringen dan?
De Volkswagen ID.4 1st met 20-inch velgen, led-koplampen, getinte ramen, een 10-inch navigatiescherm en nog wat leuke opties kost minimaal 47.340 euro. Bij de 1st Max groeien de velgen naar 21-inch, worden de koplampen led-matrix en monteert VW een 12-inch scherm en een glazen dak. Daarnaast is er een 360-graden camera, keyless entry en nog wat veiligheidssystemen. Met al deze opties kost de Max wel meteen 56.940 euro.
Deze twee uitvoeringen kun je nu bestellen. De goedkopere Volkswagen ID.4’s volgen in 2021. Daarvoor ligt de prijsindicatie net onder de 40.000 euro.
NIEUWSBRIEF
Het laatste autonieuws, de meest recente tests en exclusieve auto-content rechtstreeks in je mailbox. En als je wilt kunnen wij je ook op de hoogte houden van aanbiedingen van onze partners.
Meer van TopGear


Lukt het Volkswagen met deze Xtreme wel om de ID.4 leuk te maken?

Volkswagen ID.4 GTX

Volkswagen ID.4 GTX: 1e rij-indruk

VW ID.4 vs Ford Mustang Mach-E vs Volvo XC40 Recharge

Volkswagen ID.4 GTX is een elektrische GTI

Hoe Mercedes er ooit (per ongeluk) voor zorgde dat Volkswagen 2 miljard euro verloor

De duurste Golf van Nederland kost meer dan een ton (en nee, niet in guldens)

Vergeet fatbikes: met deze speciale VW Transporter mag je al rijden als je 16 jaar bent

Is de nieuwe Volkswagen Tayron de opgerekte crossover die je moet hebben? (review)

Waarom deze oude VW Golf met verkleurde bumpers 18.500 (!) euro moet kosten

Eindelijk weer een betaalbare Volkswagen: zo gaat de ID.1 er ongeveer uitzien

Volkswagen ID Life blikt vooruit op stads-EV’tje

Volkswagen ID.4: 1e rij-indruk

Volkswagen Motorsport is niet meer

Elektrische Volkswagen ID.4 maakt entree

Elon Musk probeert de Volkswagen ID.3

Releasedatum en prijs Volkswagen ID.3 zijn definitief

Vernieuwde Toyota bZ4x: gaan de Nederlanders hem nu wel kopen?

Hoe betaalbaar is de nieuwe Renault 4 uiteindelijk? Dit kost de toffe R4

Nissan ziet het niet meer zitten met hun populairste model

Peugeot komt terug met snelle modellen op basis van de E-3008 en E-5008

De oninteressante reden waarom de bestverkochte PHEV van Nederland een dubbele antenne heeft

Populairste Volvo van Nederland wordt aanzienlijk goedkoper

Je kunt 43.000 euro aanbetalen op een auto die al acht jaar niet geleverd wordt

Maar liefst 163.606 Nederlandse automobilisten met een EV willen terug naar benzine

Tesla-rijders zijn hun auto zat en ruilen hem in, maar hoe komt dat eigenlijk?

Een van de coolste nieuwe auto’s van de afgelopen tijd kost nu tweedehands al geen drol meer

Komt Volkswagen met een eigen (betaalbare) concurrent voor de Mercedes G-klasse?

Leaserijders die zich schamen voor hun auto mogen hun Tesla eerder inleveren

Eindelijk heeft Audi een auto in Nederland die mensen gaan kopen

Mercedes betaalt half miljoen euro aan werknemers om niet te hoeven werken

Waarom je eigenlijk altijd grotere wielen achteraf moet monteren in Nederland

Hoe Mercedes er ooit (per ongeluk) voor zorgde dat Volkswagen 2 miljard euro verloor

Komt Volkswagen met een eigen (betaalbare) concurrent voor de Mercedes G-klasse?

Nieuwe Mercedes CLA weegt leeg meer dan dikke S-Klasse

Eindelijk heeft Audi een auto in Nederland die mensen gaan kopen

De bijna goedkoopste EV van Nederland wordt nu ook een van de dikste

De gaafste benzinemotor van de afgelopen 20 jaar komt terug

Mercedes betaalt half miljoen euro aan werknemers om niet te hoeven werken

Waarom je eigenlijk altijd grotere wielen achteraf moet monteren in Nederland

Lijkt mij een prachtige auto, zou hem graag willen rijden. Maar wat een belachelijke prijzen voor wat eigenlijk gewoon een gezinsauto had moeten zijn. Dit is niet meer op te brengen voor de gewone man. Gelukkig zijn zij met een lease contract…