Misschien ben je het vergeten, maar waarschijnlijk heb je het verdrukt. Sta ons toe deze pijnlijke herinnering (voornamelijk voor Volkswagen) even boven water te halen. Ongeveer een jaar geleden toonde Volkswagen het studiemodel voor de Volkswagen ID.4 met de naam *gniffel* Roomzz. Ja, met dubbel ‘z’. Nee hoor, heel cool. In 2005. Op een brugklasagenda. Toen je ook de letters van je Eastpak-rugzak veranderde zodat er Lastpak stond.
Maar hé, dat was vroeger. De Roomzz is goed opgedroogd en heet nu gewoon de Volkswagen ID.4. Het is de tweede elektrische Volkswagen uit de ID-lijn die naar de showrooms gaat. Vandaag is de Nederlandse prijs van de Volkswagen ID.4 bekendgemaakt. Die ligt zo’n 10.000 euro hoger dan de prijs van de kleinere ID.3, die momenteel minimaal 37.990 euro kost voor de 1st-uitvoering.
Twee uitvoeringen
De prijs van de Volkswagen ID.4 nu is voor nu nog iets hoger dan de instapprijs uiteindelijk zal zijn. Dat komt doordat de verkoop begint bij de rijker uitgeruste uitvoeringen, de 1st en 1st Max. Beide modellen gebruiken één elektromotor van 204 pk en 310 Nm. De 0-100-tijd is een acceptabele 8,5 seconden en de top is begrensd op 160 km/u. Het belangrijkst is de actieradius: die is 501 kilometer. Vind een snellaadpunt en je kunt binnen een halfuur voor 320 kilometer aan stroom tappen.
Wat kosten de 1st-uitvoeringen dan?
De Volkswagen ID.4 1st met 20-inch velgen, led-koplampen, getinte ramen, een 10-inch navigatiescherm en nog wat leuke opties kost minimaal 47.340 euro. Bij de 1st Max groeien de velgen naar 21-inch, worden de koplampen led-matrix en monteert VW een 12-inch scherm en een glazen dak. Daarnaast is er een 360-graden camera, keyless entry en nog wat veiligheidssystemen. Met al deze opties kost de Max wel meteen 56.940 euro.
Deze twee uitvoeringen kun je nu bestellen. De goedkopere Volkswagen ID.4’s volgen in 2021. Daarvoor ligt de prijsindicatie net onder de 40.000 euro.
Steven heeft op 8 oktober 2020 geschreven:
Lijkt mij een prachtige auto, zou hem graag willen rijden. Maar wat een belachelijke prijzen voor wat eigenlijk gewoon een gezinsauto had moeten zijn. Dit is niet meer op te brengen voor de gewone man. Gelukkig zijn zij met een lease contract…