
Misschien ben je het vergeten, maar waarschijnlijk heb je het verdrukt. Sta ons toe deze pijnlijke herinnering (voornamelijk voor Volkswagen) even boven water te halen. Ongeveer een jaar geleden toonde Volkswagen het studiemodel voor de Volkswagen ID.4 met de naam *gniffel* Roomzz. Ja, met dubbel ‘z’. Nee hoor, heel cool. In 2005. Op een brugklasagenda. Toen je ook de letters van je Eastpak-rugzak veranderde zodat er Lastpak stond.
Maar hé, dat was vroeger. De Roomzz is goed opgedroogd en heet nu gewoon de Volkswagen ID.4. Het is de tweede elektrische Volkswagen uit de ID-lijn die naar de showrooms gaat. Vandaag is de Nederlandse prijs van de Volkswagen ID.4 bekendgemaakt. Die ligt zo’n 10.000 euro hoger dan de prijs van de kleinere ID.3, die momenteel minimaal 37.990 euro kost voor de 1st-uitvoering.
Twee uitvoeringen
De prijs van de Volkswagen ID.4 nu is voor nu nog iets hoger dan de instapprijs uiteindelijk zal zijn. Dat komt doordat de verkoop begint bij de rijker uitgeruste uitvoeringen, de 1st en 1st Max. Beide modellen gebruiken één elektromotor van 204 pk en 310 Nm. De 0-100-tijd is een acceptabele 8,5 seconden en de top is begrensd op 160 km/u. Het belangrijkst is de actieradius: die is 501 kilometer. Vind een snellaadpunt en je kunt binnen een halfuur voor 320 kilometer aan stroom tappen.
Wat kosten de 1st-uitvoeringen dan?
De Volkswagen ID.4 1st met 20-inch velgen, led-koplampen, getinte ramen, een 10-inch navigatiescherm en nog wat leuke opties kost minimaal 47.340 euro. Bij de 1st Max groeien de velgen naar 21-inch, worden de koplampen led-matrix en monteert VW een 12-inch scherm en een glazen dak. Daarnaast is er een 360-graden camera, keyless entry en nog wat veiligheidssystemen. Met al deze opties kost de Max wel meteen 56.940 euro.
Deze twee uitvoeringen kun je nu bestellen. De goedkopere Volkswagen ID.4’s volgen in 2021. Daarvoor ligt de prijsindicatie net onder de 40.000 euro.
Meer van TopGear


Waarom (dezelfde) elektrische Volkswagens in China de helft goedkoper zijn dan hier

Lukt het Volkswagen met deze Xtreme wel om de ID.4 leuk te maken?

Volkswagen ID.4 GTX

Volkswagen ID.4 GTX: 1e rij-indruk

VW ID.4 vs Ford Mustang Mach-E vs Volvo XC40 Recharge

Zo klinkt het als je voor 5.000 euro een Volkswagen Phaeton W12 koopt en de dempers verwijdert

Niet alleen terugroepacties voor airbags: ook Volkswagen roept auto’s terug wegens veiligheidsproblemen

Tweedehandsje? Zoveel (of weinig) actieradius verliest een elektrische Volkswagen elke 20.000 kilometer

In deze populairste elektrische Volkswagen gaan de buren denken dat je gewoon een benzinemotor hebt

Is zo’n sportieve Volkswagen Scirocco na 17 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Ooit kon je gewoon een Volkswagen Passat met W8-motor kopen – dit is het verhaal erachter

Volkswagen ID Life blikt vooruit op stads-EV’tje

Volkswagen ID.4: 1e rij-indruk

Volkswagen Motorsport is niet meer

Elektrische Volkswagen ID.4 maakt entree

Elon Musk probeert de Volkswagen ID.3

Releasedatum en prijs Volkswagen ID.3 zijn definitief

Met de nieuwe Audi Q3 hoef je eigenlijk nooit meer te tanken

Eindelijk een Subaru die geen fortuin moet kosten in Nederland (en daarom zullen fans hem haten)

In deze populairste elektrische Volkswagen gaan de buren denken dat je gewoon een benzinemotor hebt

Renault Boreal is de zoveelste crossover van het merk, maar deze is ruimer én goedkoper

De populairste Mazda van het moment was verrassend oud (en nu is er een nieuwe)

Mitsubishi blijft grabbelen in de Renault-ton: dit is de nieuwe Grandis

Met de Opel Mokka GSE is er eindelijk weer een ouderwets sportieve Opel (280 pk)

Tesla hangt een verkoopverbod boven het hoofd op hun grootste markt

Doorrijden met je oude benzineauto is slechter voor het milieu dan een nieuwe EV kopen, dit is waarom

De Europese Unie wil dat alle auto’s van de zaak en huurauto’s verplicht elektrisch zijn

Eindelijk een Subaru die geen fortuin moet kosten in Nederland (en daarom zullen fans hem haten)

Deze motor weegt slechts 13,1 kilo maar levert 750 pk

De nieuwe snelle Mercedes van de politie heeft nu al groot voordeel ten opzichte van de Audi

Met de Opel Mokka GSE is er eindelijk weer een ouderwets sportieve Opel (280 pk)

In Duitsland kun je een snelheidsboete krijgen van 7.500 euro, en als je niet oppast moet je echt betalen

Gaat BMW de dikke M3 en M5 nu ook voorzien van een kleine benzinemotor?

Met de nieuwe Audi Q3 hoef je eigenlijk nooit meer te tanken

Is zo’n superchique Mercedes CLS Shooting Brake (X218) na 13 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Politie haalt BMW zonder motorkap van de weg, maar dat blijkt nog wel het minst erge

Statiegeld op blikjes is irritant, maar het kan ervoor zorgen dat jij straks goedkoop op waterstof rijdt

Politie plaatst nieuw soort camera op viaducten, maar hier word jij wel blij van

Veel automerken hebben het zwaar in Europa, behalve merken uit één land (en dat is slecht nieuws)

Geen grap: met deze (gratis) apps kun je de verkeerslichten op groen zetten

Lijkt mij een prachtige auto, zou hem graag willen rijden. Maar wat een belachelijke prijzen voor wat eigenlijk gewoon een gezinsauto had moeten zijn. Dit is niet meer op te brengen voor de gewone man. Gelukkig zijn zij met een lease contract…