
Misschien ben je het vergeten, maar waarschijnlijk heb je het verdrukt. Sta ons toe deze pijnlijke herinnering (voornamelijk voor Volkswagen) even boven water te halen. Ongeveer een jaar geleden toonde Volkswagen het studiemodel voor de Volkswagen ID.4 met de naam *gniffel* Roomzz. Ja, met dubbel ‘z’. Nee hoor, heel cool. In 2005. Op een brugklasagenda. Toen je ook de letters van je Eastpak-rugzak veranderde zodat er Lastpak stond.
Maar hé, dat was vroeger. De Roomzz is goed opgedroogd en heet nu gewoon de Volkswagen ID.4. Het is de tweede elektrische Volkswagen uit de ID-lijn die naar de showrooms gaat. Vandaag is de Nederlandse prijs van de Volkswagen ID.4 bekendgemaakt. Die ligt zo’n 10.000 euro hoger dan de prijs van de kleinere ID.3, die momenteel minimaal 37.990 euro kost voor de 1st-uitvoering.
Twee uitvoeringen
De prijs van de Volkswagen ID.4 nu is voor nu nog iets hoger dan de instapprijs uiteindelijk zal zijn. Dat komt doordat de verkoop begint bij de rijker uitgeruste uitvoeringen, de 1st en 1st Max. Beide modellen gebruiken één elektromotor van 204 pk en 310 Nm. De 0-100-tijd is een acceptabele 8,5 seconden en de top is begrensd op 160 km/u. Het belangrijkst is de actieradius: die is 501 kilometer. Vind een snellaadpunt en je kunt binnen een halfuur voor 320 kilometer aan stroom tappen.
Wat kosten de 1st-uitvoeringen dan?
De Volkswagen ID.4 1st met 20-inch velgen, led-koplampen, getinte ramen, een 10-inch navigatiescherm en nog wat leuke opties kost minimaal 47.340 euro. Bij de 1st Max groeien de velgen naar 21-inch, worden de koplampen led-matrix en monteert VW een 12-inch scherm en een glazen dak. Daarnaast is er een 360-graden camera, keyless entry en nog wat veiligheidssystemen. Met al deze opties kost de Max wel meteen 56.940 euro.
Deze twee uitvoeringen kun je nu bestellen. De goedkopere Volkswagen ID.4’s volgen in 2021. Daarvoor ligt de prijsindicatie net onder de 40.000 euro.
Meer van TopGear


Lukt het Volkswagen met deze Xtreme wel om de ID.4 leuk te maken?

Volkswagen ID.4 GTX

Volkswagen ID.4 GTX: 1e rij-indruk

VW ID.4 vs Ford Mustang Mach-E vs Volvo XC40 Recharge

Volkswagen ID.4 GTX is een elektrische GTI

Door pech en arrogantie bouwde Volkswagen per ongeluk de zuinigste auto ooit (en die koop je nu voor weinig)

Van deze Volkswagen was er nog nooit een GTI, maar dat gaat nu (gelukkig?) veranderen

Het gaat niet goed met Volkswagen want ze verkopen juist te veel elektrische auto’s

Volkswagen viert de 50e verjaardag van de Polo maar maakt daarbij een foutje

Het lijkt erop dat er straks Chinese auto’s uit de Duitse fabrieken van Volkswagen komen

Volkswagen gaat dit niet al te populaire model nog een keer opfrissen (zodat je hem nu wel koopt)

Volkswagen ID Life blikt vooruit op stads-EV’tje

Volkswagen ID.4: 1e rij-indruk

Volkswagen Motorsport is niet meer

Elektrische Volkswagen ID.4 maakt entree

Elon Musk probeert de Volkswagen ID.3

Releasedatum en prijs Volkswagen ID.3 zijn definitief

Waarom de vernieuwde Toyota Corolla Cross goed is voor particuliere kopers, niet alleen voor leaserijders

Vanaf vandaag mag je geen Peugeot of Opel meer kopen in Nederland

Zie jij (zonder te spieken) van welk niet-Chinese automerk deze nieuwe SUV is?

De nieuwe Citroën C5 Aircross is zonder twijfel de meest Franse Franse auto ooit

Deze praktische SUV met de techniek van een Golf R (en 300 pk) begint best betaalbaar te worden

De Hyundai Ioniq 5 is waarschijnlijk groter dan je denkt – hoe bevalt de vernieuwde versie? (review)

De bijna goedkoopste elektrische auto van Nederland is nu stoerder en luxer (en iets minder goedkoop)

Jaguar neemt opmerkelijke maatregel na enorme kritiek op reclamecampagne (die stiekem dus wel werkte)

Ga even zitten, er is slecht nieuws: de eerste elektrische Ferrari wordt niet dit jaar onthuld

Eigenaren van auto zijn boos, want ze zijn ineens 600 pk kwijt na software-update

Van deze Volkswagen was er nog nooit een GTI, maar dat gaat nu (gelukkig?) veranderen

Mag de Nissan Ariya Nismo de legendarische Nismo-badge dragen? (review)

Een van de mooiste en dikste Mercedessen aller tijden kost nu nog maar 10.000 euro

Door pech en arrogantie bouwde Volkswagen per ongeluk de zuinigste auto ooit (en die koop je nu voor weinig)

Deze toffe Audi kun je helemaal gratis rijden (als je het slim aanpakt)

BMW gaat door met auto van het formaat tweekamerappartement

Audi A6 e-hybrid maakt de benzineversies compleet overbodig

Beter en iets minder lelijk: kan de BMW iX xDrive45 overtuigen? (review)

Wie nog naar Frankrijk of Duitsland wil met de auto, kan nu heel eenvoudig geld besparen (en een boete voorkomen)

Dit kost het om een V6 met maximaal 400 pk in jouw Mazda MX-5 te laten leggen (want dat wil je)

Mogelijk heb je tien jaar lang te veel betaald aan de RDW – zo krijg je je geld terug

Sinds vorig jaar wil plotseling niemand meer een Fiat 500, daarom doet het merk iets (geniaals) wat je nog nooit eerder zag

Een van de mooiste en dikste Mercedessen aller tijden kost nu nog maar 10.000 euro

Lijkt mij een prachtige auto, zou hem graag willen rijden. Maar wat een belachelijke prijzen voor wat eigenlijk gewoon een gezinsauto had moeten zijn. Dit is niet meer op te brengen voor de gewone man. Gelukkig zijn zij met een lease contract…