
Klopt F1-coureur Robert Kubica ooit op je ruitje in de buurt van de Nürburgring met de vraag of hij een rondje in je auto mag, denk dan even twee keer na. Onlangs ging hij langs bij Apex Nürburg om daar een BMW M4 te huren. Kubica pushte de BMW M4 zo hard dat de kunststof diffusor begon te smelten rond de uitlaten. En dat niet alleen: de kosten die het bedrijf heeft aan de reparaties aan de auto, overstijgen de inkomsten. Als Kubica een auto van je huurt, maak je dus verlies.
Rally- en F1-coureur Kubica betaalde 7.000 euro voor de 36 ronden op de Nürburgring in een BMW M4 van de vorige generatie. Naast de remmen en de banden waren ook de wiellagers naar zijn grootje. Het is niet duidelijk hoe lang de lagers al onder de auto zaten, maar je kunt stellen dat Kubica in ieder geval het laatste zetje gaf. Normaal gaan de wiellagers zo’n 200 tot 300 rondes op de Nürburgring mee.
Robert Kubica startte zijn rondjes met nieuwe remblokken. Aan het einde van zijn 750 kilometer Nürburgring waren de voorste blokken voor de helft op. De achterste remblokken zijn er beter aan toe, omdat Kubica uiteraard zonder rij-assistenten rijdt, waardoor de auto niet in de bochten zelf bijremt om zich te stabiliseren. De banden waren er al na twintig ronden aan.
Motorisch is deze BMW M4 geheel standaard. Ook de remklauwen zijn standaard, maar de remblokken zijn geüpgraded. Het volledige onderstel werd aangepakt voor de Nürburgring en de auto mist wat gewicht door het verwijderen van geluidsisolatie. De BMW M4 reed al ruim 81.000 kilometer op de standaard motor, zonder grote problemen.
Slijtage aan je auto op de Nürburgring
Meer van TopGear


BMW geeft een wel heel vreemde keuze voor de volgende M3 (maar hij wordt wel mooier)

Als je vandaag in de BMW M3 (E30) rijdt, valt ie dan tegen of maakt ie de verwachtingen waar?

Wist je dat deze (inmiddels) betaalbare BMW stiekem een volbloed racemotor heeft?

Waarom je eigenlijk altijd grotere wielen achteraf moet monteren in Nederland

De vorige BMW i3 vonden jullie echt heel lelijk, maar de volgende gaan jullie wél mooi vinden

Dit betaal je in Nederland voor de lichtste en krachtigste BMW M2 van dit moment

Koopje: wat 5 jaar geleden de duurste BMW van Nederland was (met V12!), kost nu al minder dan een Volkswagen Golf

Deze BMW E30 met 1.000 pk klinkt zo goed dat de politie zelfs even een compliment moet geven

Een van de coolste BMW’s ooit lijkt (deze week) een comeback te maken

Waarom betalen sommige mensen 25.000 euro voor een speciale lakkleur? En is dat het wel waard?

BMW is niet alleen sportiviteit op vier wielen – dit zijn de sportieve motorfietsen van BMW

Zoveel slechter presteren winterbanden in de zomer

Kooptip: BMW M4 van Diego Maradona

Koolstofvezel BMW M4 is op weg naar Nederland

Combo-deal: Manhart MHX5 en MH4 GTR

BMW M4 met biturbo V8 uit de M5

BMW M4 vliegt rechtdoor over rotonde

Dit is de snelste sedan op de Nürburgring ooit

Je ziet gelijk waarom deze kansloze Mercedes-rijder bijna crasht op de Nürburgring

VIDEO: Lotus toont speciale Evija X met razendsnelle ronde op de Nürburgring

Je kunt nu de 24 Uur van de Nürburgring rijden in Assetto Corsa Competizione

VIDEO: Voor deze Porsche 911 Dakar zijn er geen track limits op de Nürburgring

F1-coureur Ocon test hardere versie van de Alpine A110 op de Nürburgring

De Mustang GTD is bloedsnel op Nürburgring, en daar is één merk onverwachts teleurgesteld in

Deze kleine verandering aan Nürburgring gaat groot verschil maken voor bestuurders

Niemand weet wat er met deze Saab is gebeurd, want hij kan niet gecrasht zijn op de Nürburgring

In dit uitzonderlijke geval wordt de schade van een crash op de Nürburgring wél gedekt

Uitstappen op het circuit is nog het minst domme wat deze GTI-rijder doet

Telefoonmerk Xiaomi wil Porsche verslaan met deze SU7 Ultra: 1.500+ pk met ‘V8s’- en ‘V6s’-motoren

Deze oersaaie (en spotgoedkope) Passat heeft stiekem een van de coolste Volkswagen-motoren ooit

Deze auto heeft een van de slechtste reputaties ooit, maar is juist onverwoestbaar

Voor dik 5.000 euro is je Volkswagen Passat echt helemaal af (maar nog niet sneller)

Chinese ‘Porsche-killer’ jokt over dure optie, klanten weer boos

De betrouwbaarste auto in zijn klasse stapt over naar de verkeerde kant

De verstandigst luxeauto ter wereld (die hier niemand koopt) krijgt een opvolger

Op deze manier proberen Duitse tankstations de boel te neppen (dus goed opletten)

In Amerika kijken ze je heel raar aan als je dit een Volkswagen Golf noemt

Dit betaal je in Nederland voor de lichtste en krachtigste BMW M2 van dit moment

Deze oersaaie (en spotgoedkope) Passat heeft stiekem een van de coolste Volkswagen-motoren ooit

Volkswagen komt weer met een goedkope auto – dit is de (waardige) opvolger van de Up

De reden waarom nieuwe Volkswagens zo slecht waren de afgelopen jaren (en waarom het nu beter wordt)

Is de Alfa Romeo Junior Ibrida Q4 de zoveelste saaie crossover of is ie écht nog leuk? (review)

Op deze manier proberen Duitse tankstations de boel te neppen (dus goed opletten)

‘Waterstof is toch de perfecte oplossing, waarom focussen we daar niet op?’

In Amerika kijken ze je heel raar aan als je dit een Volkswagen Golf noemt

Word je stiekem bespioneerd door je autobanden? In de VS vrezen ze van wel
