Even graven in het geheugen. Oh ja, de SSC Tuatara. De Amerikaanse hypercarfabrikant verkondigde in oktober 2020 trots dat ze de snelste auto ter wereld hadden gebouwd. Een YouTube-video vergezelde het statement. Maar de festiviteiten duurden niet lang voor de kleine autobouwer. Tim Burton (Shmee150), Misha Charoudin en Robert Mitchell (allebei van Apex Nürburg) analyseerden de beelden en concludeerden dat het videobewijs niet klopte. Niet lang daarna trok eigenaar Jerod Shelby het record in en beloofde een nieuwe poging te doen.
Die poging is nu gedaan. Ze verruilen de lege highway in Nevada voor het Kennedy Space Center. Waar de SSC Tuatara de vorige keer een gemiddelde snelheid van 508 km/u gehaald zou hebben, staat het record nu op een gemiddelde van 455,3 km/u. Fors lager dus, maar dat wijt SSC aan het feit dat deze weg een stuk minder lang is (3,7 kilometer) en dat er geen professionele coureur achter het stuur zat, maar een klant.
De SSC Tuatara stoot met deze snelheid de Koenigsegg Agera RS van de troon, met een verschil van 7 km/u. Ze pakken hiermee het officiële record, maar halen niet de snelheid van de Bugatti Chiron Super Sport 300+. De Bugatti reed eerder 490 km/u, maar omdat deze auto maar één run deed, telt het record niet. Voor het officiële record voor de snelste auto ter wereld moet de auto twee kanten op rijden. De gemiddelde snelheid van die twee pogingen telt.
SSC geeft aan opnieuw een poging te gaan doen om de 300 mph te halen – dat is 482,8 km/u.
Reacties