Dit is een detail waarbij sommige lezers de drang niet kunnen onderdrukken om te reageren met ‘goed verhaal, ik lees even een banaan’. Maar het is gewoon iets dat ons opviel toen we bezig waren met het artikel over de duurste Golf van dit moment. Want daarbij keken we naar de oude lijstaanvoerder, en daaraan viel ons weer een grappig detail op.
Bij de Golf R is er iets grappigs aan de hand met de verdeling van de cijfers op de teller. Bij de Golf GTI van deze generatie is dat ook zo, trouwens. En zelfs bij de nieuwe Golf 8 is dit detail doorgevoerd in de digitale tellers. Kijk maar eens goed naar de stappen die de teller maakt. Hoewel de afstand tussen de cijfers gelijk blijft, worden de stappen groter.
Snelle Audi’s en Volkswagens hebben uiteraard een hogere topsnelheid, maar door meer cijfers toe te voegen aan de snelheidsmeter, wordt deze teller misschien wat onoverzichtelijk. Daar hebben de Duitsers iets op bedacht. Naarmate de naald naar hogere snelheden gaat, worden de stapper steeds groter. Zo blijft de verdeling bij lage snelheden net zo duidelijk leesbaar.
Zelfs bij Bugatti is het lineair
Hierboven zie je de teller van een Bugatti Chiron. Die heeft het weer niet. Met gelijke stappen van 50 km/u, loopt de teller op naar de 500 km/u. En dat is eigenlijk best onhandig als je 80 km/u wilt rijden. Of 120 km/u. Overigens geeft deze tellerbak de snelheid ook nog eens digitaal aan onderin, dus de naald is ook meer voor het mooie.
Het grootste deel van de tellers bij de Golf R uit ‘verstandige snelheden’ en stappen van 20 km/u. Kijk maar even bovenaan de pagina. Maar boven de 120 km/u, neemt de teller ineens stappen van 40 km/u. En boven de 200 zelfs stappen van 60 km/u. In de Golf 5 GTI veranderen de laatste cijfers richting de 300 km/u ineens in stappen van 30 in plaats van 20 km/u.
Het is een slim detail dat steeds minder vaak voor zal gaan komen nu de meeste automerken overstappen op digitale tellers. Gelukkig verdwijnen bestaande modellen nog niet zo snel, en kun je er de volgende keer eens op letten als je in een snelle Audi of Volkswagen zit.
Sebastian heeft op 29 mei 2023 geschreven:
“Snelle Audi’s en Volkswagens”? Dit had de VW Transporter van 2014 al…
STdriver heeft op 29 mei 2023 geschreven:
Mijn Ford Focus IV uit 2021 heeft het ook, dus nix bijzonders
Hotzenplotz heeft op 28 mei 2023 geschreven:
Opel Vectra B had het ook
Bernard heeft op 29 mei 2023 geschreven:
Mercedes heeft dit ook. Denk dus niets speciaals. Wat wel speciaal was zijn de Amerikaanse wagens van de jaren 90. Sommigen hadden een teller die geen hogere snelheden aanduiden dan 140 km/h. Waarom?
Maestro heeft op 30 mei 2023 geschreven:
Wettelijk.
Kevin heeft op 28 mei 2023 geschreven:
Mijn golf 5 GT uit 2007 heeft dit ook.
Boven de 100km/h gaat het in stappen van 20 i.p.v. 10
Caddy heeft op 29 mei 2023 geschreven:
Zelfs een volkswagen caddy 1.9 tdi en een Seat ibiza 1.0 hebben het… ik dacht dat het vooral was voor een “snellere acceleratie beleving” omdat je binnen een paar seconden al 33% van je wijzerplaat versneld bent terwijl je pas 60km/u rijdt…
Emil heeft op 28 mei 2023 geschreven:
Zelfs de eerste generatie audi s3 heeft dit al.
Wouter heeft op 28 mei 2023 geschreven:
Is trouwens niet alleen bij de ‘snelle’ Audi’s en Volkswagens, mijn golf vii 1.2 tsi gaat tot 60 in stappen van 10, en daarna tot 260 in stappen van 20
Grrrrrene heeft op 28 mei 2023 geschreven:
Mijn 1999 Saab 9-5 heeft dat ook. Mooi afgekeken van Volkswagen 😛
Maurice heeft op 28 mei 2023 geschreven:
M’n 2.0 tdi passat uit 2020 heeft dat zelfs af fabriek… Niks bijzonders dus….
Kennie Geloven heeft op 28 mei 2023 geschreven:
Saabs hadden dat al jasaren