
Dit is een detail waarbij sommige lezers de drang niet kunnen onderdrukken om te reageren met ‘goed verhaal, ik lees even een banaan’. Maar het is gewoon iets dat ons opviel toen we bezig waren met het artikel over de duurste Golf van dit moment. Want daarbij keken we naar de oude lijstaanvoerder, en daaraan viel ons weer een grappig detail op.
Bij de Golf R is er iets grappigs aan de hand met de verdeling van de cijfers op de teller. Bij de Golf GTI van deze generatie is dat ook zo, trouwens. En zelfs bij de nieuwe Golf 8 is dit detail doorgevoerd in de digitale tellers. Kijk maar eens goed naar de stappen die de teller maakt. Hoewel de afstand tussen de cijfers gelijk blijft, worden de stappen groter.
Snelle Audi’s en Volkswagens hebben uiteraard een hogere topsnelheid, maar door meer cijfers toe te voegen aan de snelheidsmeter, wordt deze teller misschien wat onoverzichtelijk. Daar hebben de Duitsers iets op bedacht. Naarmate de naald naar hogere snelheden gaat, worden de stapper steeds groter. Zo blijft de verdeling bij lage snelheden net zo duidelijk leesbaar.
Zelfs bij Bugatti is het lineair

Hierboven zie je de teller van een Bugatti Chiron. Die heeft het weer niet. Met gelijke stappen van 50 km/u, loopt de teller op naar de 500 km/u. En dat is eigenlijk best onhandig als je 80 km/u wilt rijden. Of 120 km/u. Overigens geeft deze tellerbak de snelheid ook nog eens digitaal aan onderin, dus de naald is ook meer voor het mooie.
Het grootste deel van de tellers bij de Golf R uit ‘verstandige snelheden’ en stappen van 20 km/u. Kijk maar even bovenaan de pagina. Maar boven de 120 km/u, neemt de teller ineens stappen van 40 km/u. En boven de 200 zelfs stappen van 60 km/u. In de Golf 5 GTI veranderen de laatste cijfers richting de 300 km/u ineens in stappen van 30 in plaats van 20 km/u.
Het is een slim detail dat steeds minder vaak voor zal gaan komen nu de meeste automerken overstappen op digitale tellers. Gelukkig verdwijnen bestaande modellen nog niet zo snel, en kun je er de volgende keer eens op letten als je in een snelle Audi of Volkswagen zit.
12 reacties op “Ooit dit grappige detail bij tellers van snelle Audi’s en Volkswagens gezien?”
Geef een reactie Reactie annuleren
Meer van TopGear


De nieuwe Golf GTI 50 Edition heeft 162,5 pk (per voorwiel) en is sneller dan de Golf R

De snelste Volkswagen aller tijden is niet eens de duurste (of de sterkste)

De Volkswagen Golf 5 GTI was in 2005 iets bijzonders – hoe voelt hij in 2025?

Zo bizar weinig Golfjes bouwt Volkswagen nog en ze hebben een vervelende mededeling

20.000 mensen bij Volkswagen nemen plotseling ontslag, en daar is het merk heel blij mee

Zo klinkt het als je voor 5.000 euro een Volkswagen Phaeton W12 koopt en de dempers verwijdert

Niet alleen terugroepacties voor airbags: ook Volkswagen roept auto’s terug wegens veiligheidsproblemen

Tweedehandsje? Zoveel (of weinig) actieradius verliest een elektrische Volkswagen elke 20.000 kilometer

In deze populairste elektrische Volkswagen gaan de buren denken dat je gewoon een benzinemotor hebt

Is zo’n sportieve Volkswagen Scirocco na 17 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Ooit kon je gewoon een Volkswagen Passat met W8-motor kopen – dit is het verhaal erachter

Prijs Golf R is hoger dan die van de premium BMW-concurrent

Deze nieuwe Volkswagen Golf R en Golf R Variant voegen zich bij de sterkste Golfjes ooit

Ook de snelle Volkswagen Golf R krijgt een facelift: dit is er veranderd

Volkswagen R-klanten willen massaal elektrisch rijden

Waarom de eerste Volkswagen Golf R32 beter is dan de huidige Golf R

Geweldig: Delta4x4 bouwt jouw Golf R om tot een moderne Golf Country

Een klein deukje in het dak houdt deze Volkswagen Golf R niet tegen

Volkswagen Golf R blaast iets op tijdens ronde Nürburgring

Kerel met verlaagde Golf GTI moet telkens wiel demonteren om te kunnen tanken

Golf GTI laat mooi zien wat je nooit moet doen op de Nürburgring

Eerste eigenaar ruilt Golf 4 GTI na 450.000 km in voor nieuwere GTI

Volkswagen Golf crasht op bijzondere wijze op rotonde

Luxe en chique Honda is eigenlijk dikker dan een 2-serie of CLA, of niet?

Heeft de gloednieuwe Mercedes CLA als eerste géén irritante geluidjes? (review)

Tweedehandsje? Zoveel (of weinig) actieradius verliest een elektrische Volkswagen elke 20.000 kilometer

Mercedes CLA Shooting Brake: station die 761 km op een volle accu haalt

Met deze eenvoudige aanpassingen maak jij je betaalbare stationwagon lekker dik

Is zo’n sportieve Volkswagen Scirocco na 17 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Kijk hoe de Duitsers een brug van 70 meter hoog en 485 meter lang als één geheel verhuizen

Het wordt nog minder leuk om op de Autobahn te rijden als het zo doorgaat (maar er is ook goed nieuws)

De nieuwe snelle Mercedes van de politie heeft nu al groot voordeel ten opzichte van de Audi

Met de Opel Mokka GSE is er eindelijk weer een ouderwets sportieve Opel (280 pk)

In Duitsland kun je een snelheidsboete krijgen van 7.500 euro, en als je niet oppast moet je echt betalen

Gaat BMW de dikke M3 en M5 nu ook voorzien van een kleine benzinemotor?

Kijk hoe de Duitsers een brug van 70 meter hoog en 485 meter lang als één geheel verhuizen

Audi belooft weer zo goed te worden als het vroeger was (en beter dan BMW en Mercedes)

Deze nieuwe Lexus LC 500 Pinnacle Edition heeft misschien wel de minst mooie spoiler van dit moment

Bestuurders van deze merken worden het ongelukkigst van hun auto (en het gelukkigst)

Dit zou best wel (opnieuw) de bestverkochte auto van Nederland kunnen gaan worden

“Snelle Audi’s en Volkswagens”? Dit had de VW Transporter van 2014 al…
Mijn Ford Focus IV uit 2021 heeft het ook, dus nix bijzonders
Opel Vectra B had het ook
Mercedes heeft dit ook. Denk dus niets speciaals. Wat wel speciaal was zijn de Amerikaanse wagens van de jaren 90. Sommigen hadden een teller die geen hogere snelheden aanduiden dan 140 km/h. Waarom?
Wettelijk.
Mijn golf 5 GT uit 2007 heeft dit ook.
Boven de 100km/h gaat het in stappen van 20 i.p.v. 10
Zelfs de eerste generatie audi s3 heeft dit al.
Zelfs een volkswagen caddy 1.9 tdi en een Seat ibiza 1.0 hebben het… ik dacht dat het vooral was voor een “snellere acceleratie beleving” omdat je binnen een paar seconden al 33% van je wijzerplaat versneld bent terwijl je pas 60km/u rijdt…
Is trouwens niet alleen bij de ‘snelle’ Audi’s en Volkswagens, mijn golf vii 1.2 tsi gaat tot 60 in stappen van 10, en daarna tot 260 in stappen van 20
Mijn 1999 Saab 9-5 heeft dat ook. Mooi afgekeken van Volkswagen 😛
M’n 2.0 tdi passat uit 2020 heeft dat zelfs af fabriek… Niks bijzonders dus….
Saabs hadden dat al jasaren