Gisteren wist Lewis Hamilton zijn dominantie voort te zetten op Circuit of the Americas. Hij veroverde pole position en mag dus vooraan starten. Vettel staat naast hem op de eerste startrij. Verstappen moet door een gridsraf vanaf de zestiende plek vertrekken.
Bij de start is Vettel beter weg dan Hamilton en neemt gelijk de leiding over. Hij bouwt een gat van een seconde op tussen de Ferrari en de Mercedes. Verstappen komt ook goed uit de startblokken en rijdt op de twaalfde positie na de eerste ronde. In de ronden die volgen, gaat hij verder met zijn inhaalrace en blijft hij andere coureurs inhalen.
Na zeven ronden is Hamilton op stoom gekomen en gaat hij relatief makkelijk voorbij aan Vettel. De leiding in de race is weer voor de Brit en die bouwt gelijk een flinke voorsprong op. Een aantal ronden later gaat Verstappen aan Ocon voorbij en rijdt hij alweer op de zesde positie.
In de dertiende ronde is Ricciardo de eerste coureur uit de top vijf die nieuwe banden gaat halen. Het is echter allemaal voor niets geweest, want drie ronden later valt zijn motor uit en kan hij niet meer verder racen. Vettel gaat na het uitvallen van Ricciardo nieuwe banden halen, maar Hamilton besluit nog langer door te blijven rijden.
Als de Brit dan uiteindelijk nieuwe banden gaat halen, komt hij nog maar net voor Vettel de pitstraat uitrijden. Doordat Verstappen op andere banden is gestart, hoeft hij pas later een pitstop te maken en neemt hij de leiding in de race over. Pas na 25 ronden komt Verstappen naar binnen voor nieuwe banden, en sluit na deze pitstop aan achter Räikkönen.
De race verloopt hierna een stuk rustiger. Max Verstappen loopt in op Räikkönen maar het gat is zo groot dat het lang duurt voordat hij dicht achter de Ferrari rijdt. Hij gaat echter voor een gewaagde strategie en gaat alweer snel naar binnen voor nieuwe supersoft banden.
Vettel kiest dezelfde strategie en probeert het Hamilton moeilijk te maken. Räikkönen haalt ondertussen Bottas in en neemt de tweede plek over. Vettel en Verstappen lopen in de slotfase in op de koplopers van de race. Met nog vijf ronden te gaan, gaat Vettel de Mercedes van Bottas voorbij en krijgt daarna gelijk de tweede plek van zijn teamgenoot cadeau.
Even later flikt Verstappen hetzelfde kunstje bij Bottas. Er is een klein beetje contact, maar geen grote schade. Daarna lijkt Räikkönen nog iets te ver weg te zijn, maar Verstappen komt van ver en met een gewaagde actie pakt hij de laatste podiumplek van de Fin af.
Hij gaat echter met vier wielen van de baan af en krijgt hierdoor een tijdstraf van vijf seconden, waardoor hij alsnog vierde wordt. Lewis Hamilton is de rest van de race niet meer in gevaar gekomen en wint op Circuit of the Americas.
Mercedes heeft in deze race genoeg punten gescoord om het Formule 1-constructeurskampioenschap te winnen. Hamilton is zelf nog geen kampioen, maar heeft wel weer een grote stap in de richting gezet.
Uitslag van de GP van Amerika 2017
1. | L. Hamilton | 1:33:50.993 | |
2. | S. Vettel | +10.143 | |
3. | K. Räikkönen | +15.779 | |
4. | M. Verstappen | +16.768 | |
5. | V. Bottas | +34.967 | |
6. | E. Ocon | +1:30.980 | |
7. | C. Sainz Jr. | +1:32.944 | |
8. | S. Pérez | +1 Lap | |
9. | F. Massa | +1 Lap | |
10. | D. Kvyat | +1 Lap | |
11. | L. Stroll | +1 Lap | |
12. | S. Vandoorne | +1 Lap | |
13. | B. Hartley | +1 Lap | |
14. | R. Grosjean | +1 Lap | |
15. | M. Ericsson | +1 Lap | |
16. | K. Magnussen | +1 Lap | |
17. | F. Alonso | +32 Laps | |
18. | D. Ricciardo | +42 Laps | |
19. | P. Wehrlein | +51 Laps | |
20. | N. Hulkenberg | +53 Laps |
Clark Sun heeft op 12 november 2017 geschreven:
Pardon???? Sebastian kreeg die positie niet cadeau van Kimi.
Raikkönnen moest wat brandstof sparen, daarom leek het een wissel maar was het een makkelijke inhaalactie.