Wat er mis is met de velgen van de VW Golf GTI

Zelfbenoemde OCD'ers gaan hier heel slecht op

Foto('s): VolkswagenVolkswagen Golf 8 GTI 2020
Foto('s): VolkswagenVolkswagen Golf 8 GTI 2020 zijkant achter
Foto('s): VolkswagenVolkswagen Golf 8 GTI 2020 velgen
Foto('s): VolkswagenVolkswagen Golf 8 GTI 2020 velgen
Foto('s): VolkswagenVolkswagen Golf 8 GTI 2020 voorkant
Foto('s): VolkswagenVolkswagen Golf 8 GTI 2020 achterkant en uitlaten
Volkswagen Golf 8 GTI 2020
Volkswagen Golf 8 GTI 2020 zijkant achter
Volkswagen Golf 8 GTI 2020 velgen
Volkswagen Golf 8 GTI 2020 velgen
Volkswagen Golf 8 GTI 2020 voorkant
Volkswagen Golf 8 GTI 2020 achterkant en uitlaten

Altijd het volume op een even getal, met het streepje van het aan/uit-symbooltje omhoog? Alle ventilatieroostertjes altijd in het midden? In je nopjes als je een afgerond getal tankt? Kijk dan eventjes weg. Want als je dit ziet, kun je het niet meer ontzien. En deel dit bericht ook vooral met je vriendjes die hier heel slecht tegen kunnen – daar ben je immers vriendjes voor. Je hebt vast iets waarvoor je hem of haar nog moet terugpakken.

Waar hebben we het in hemelsnaam over? De nieuwe Volkswagen Golf GTI is niet asymmetrisch, toch? Nee, of eigenlijk ook weer wel. Het is een asymmetrisch kenmerk dat je vanuit geen enkele hoek kunt zien, maar dat gaat opvallen als je het weet. Kijk even goed naar de velgen van de nieuwe Golf GTI. Of als je een foto bij de hand hebt, kun je ook even loeren naar de Golf 7 GTI, want daar begon het kwaad. Zie je het al?

Nee? Kijk dan nog even extra goed. Op het eerste gezicht niets mis mee, die velgen. Zelfs niet als je ze demonteert en naast elkaar legt. En daar gaat het juist fout. Want de velgen zijn zo ontworpen dat de vijf spaken een bepaalde kant op wijzen. Monteer je de velgen van de Golf GTI aan de rechterzijde, dan wijzen de spaken naar voren. Bekijk je het vanaf de andere kant, dan… juist, dan wijzen ze naar achteren.

De keuze om maar één velgontwerp te maken, is heel begrijpelijk. Minder productiekosten, minder benodigde voorraad en minder gedoe bij de dealers als er een velg kapot wordt gereden. Er zijn maar heel weinig velgenfabrikanten die voor links en rechts aparte velgen maken; vooral in het hogere segment kom je het nog weleens tegen.

De oplossing voor de volgende keer, Volkswagen, is simpel: kies voor de velgen van de VW Golf GTI een ontwerp zonder draairichting. Jullie zouden er een hoop OCD’ers blij mee maken.

Reacties
  1. Jelle zegt op 5 maart 2020 om 11:16:

    Bah, ik hoef em niet meer…

  2. Classical Minder zegt op 5 maart 2020 om 09:23:

    Er is iets mis met DE foto. Ik kan even niet de vinger op de zere plek leggen als ik het zo mag vertellen. Niets mis hoor met deze golf. Hij wil vooruit, maar mist 4wheeldrive! Wanneer komen de mannen uit Wolfsburg met een 8 4motion? Geen R maar de veel ruigere 2.0 tdi 4motion. Please notice: er is weinig mis met die velgen. Tot horens i am listening.

    • Autonobilia zegt op 5 maart 2020 om 19:39:

      TDI ligt voor Duitsland wat gevoellig ze zien de diesel als een uitstervend ras. Leppel er weer een old-school V5 in in combi met 4Motion !

    • Michiel Tempel zegt op 5 maart 2020 om 13:46:

      Vind die velgen gewoon lelijk

Geef een reactie

(verplicht)

Het nieuwste van TopGear

Autonieuws