
Volgens een onderzoek van CarMax uit 2020 rijden steeds minder Amerikanen met een handgeschakelde versnellingsbak. In 1995 had 26,8 procent van de verkochte auto’s in de VS een handbak terwijl dat in 2020 nog maar 2,4 procent was. De automaat neemt het over – en dus is het tijd om definitief afscheid te nemen van de handbak, ook in hete hatchbacks. In de VS zwaait Volkswagen uit met de Golf GTI 380.
De GTI 380 is vernoemd naar de interne typeaanduiding die VW gebruikt voor de Golf van de achtste generatie. Helaas heeft ie dus geen 380 pk. De laatste handbak in een GTI zit vast aan de bekende 2,0-liter viercilinder turbomotor die 245 pk en 370 Nm. Het is niet alleen de laatste GTI met een handbak voor de VS. Ook de Golf R moet het na deze speciale versie doen met de zeventraps DSG-automaat.
In Nederland al geen handbak meer
In Nederland kun je überhaupt geen handbak meer krijgen bij de Golf GTI of de Golf R. Daarvoor was de vraag hier te klein. In Duitsland kun je nog wel een GTI met handbak bestellen, maar de R ook niet meer. Wellicht dat er nog een speciaal uitzwaaimodel komt van de GTI met handbak voor Europa. Volgens Autocar stopt in 2024 de productie van de handbakken voor alle Golfjes.
Volkswagen had nog wat setjes van de zwarte 19-inch velgen liggen die op de Golf R 20th Anniversary Edition zitten, dus krijgt de GTI 380 ook deze wielen. Verder is er standaard een adaptief dempingsysteem en keuze uit een boel kleuren. Eén van die tinten is Graphite Gray Metallic die speciaal gemaakt is voor de Volkswagen Golf GTI 380.
De prijs van de laatste Golf GTI met een handbak
Binnenin is er nog een laatste knipoog naar de doe-het-zelf versnellingsbak. De pook heeft het bekende profiel van een golfbal. In het begin van de herfst van 2023 gaat de Volkswagen Golf GTI 380 in de verkoop. De prijzen beginnen bij 32.483 dollar, wat omgerekend ongeveer 30.000 euro is. De dikste uitvoering, de Golf GTI 380 Autobahn, kost 40.625 dollar (omgerekend ongeveer 37.500 euro).
NIEUWSBRIEF
Het laatste autonieuws, de meest recente tests en exclusieve auto-content rechtstreeks in je mailbox. En als je wilt kunnen wij je ook op de hoogte houden van aanbiedingen van onze partners.
2 reacties op “Volkswagen viert de dood van de handbak met een speciale uitvoering”
Geef een reactie Reactie annuleren
Meer van TopGear


Waarom deze oude VW Golf met verkleurde bumpers 18.500 (!) euro moet kosten

De Nederlandse politie rijdt in ‘de krachtigste Golf ooit’ (en deze heeft een nogal fout trucje)

Met de nieuwste Golf met benzinemotor hoef je nooit te tanken, maar de vraag is of je dat wilt (review)

Dit is veruit de smerigste Golf GTI die je op dit moment kunt kopen (maar het kan een goede deal zijn)

Zo kan eigenaar Golf Drentse kunstroof tóch nieuwe auto kopen

In de VS heeft Volkswagen een bijzondere strategie om meer elektrische ID.Buzz’jes te verkopen

Koop jij de foutste Volkswagen van dit moment voor een prikkie van de overheid?

Tien jaar later kunnen eigenaren van Volkswagen-diesels nog steeds vergoeding krijgen voor de dieselgate

Volkswagen bouwt straks drie compleet verschillende versies van dit populaire model

Deze oude VW-motor lag ooit nog in de Golf, maar is zo robuust dat ie nu nog gebruikt wordt in tanks

De overheid verkoopt de goorste Volkswagens ooit, maar ze hebben wel een interessante geschiedenis

De Nederlandse politie rijdt in ‘de krachtigste Golf ooit’ (en deze heeft een nogal fout trucje)

Prijs Golf R is hoger dan die van de premium BMW-concurrent

Oef: De prijs van de Golf GTI is in 20 jaar tijd verdubbeld

In Duitsland is een Golf GTI leasen veel goedkoper dan een Aygo leasen in Nederland

Hoeveel duurder is een Volkswagen Golf nou écht geworden in vergelijking met vroeger?

Dit betaal je tegenwoordig voor een Volkswagen Golf in Nederland

Dit is veruit de smerigste Golf GTI die je op dit moment kunt kopen (maar het kan een goede deal zijn)

Was de Volkswagen Golf GTI wel echt de eerste hot hatchback ter wereld?

Groene Golf GTI in Nederland heeft een kleur die je nog nooit hebt gezien

Oef: De prijs van de Golf GTI is in 20 jaar tijd verdubbeld

In Duitsland is een Golf GTI leasen veel goedkoper dan een Aygo leasen in Nederland

Volkswagen laat eerste beelden van nieuwe Golf GTI Clubsport zien

Het populairste automerk van Nederland opent directe aanval op Volkswagen met deze benzineauto

510 pk uit een vijfcilinder is bij Abt stukken goedkoper dan een nieuwe Golf GTI

Is de goedkoopste versie van de nieuwe Kia EV3 goed genoeg? (review)

Is zo’n snelle Mazda 3 MPS met 260 pk na bijna 20 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Deze zeldzame Maserati (ja, echt) kende je nog niet en kan voor een leuk bedrag van jou zijn

Nieuwe Mercedes CLA weegt leeg meer dan dikke S-Klasse

Voor het geld van de goedkoopste 3-serie rij je ook de mooiste BMW van dit moment (met een V8)

De gemiddelde Mercedes-klant zal deze G-klasse haten, en juist daarom vinden we hem vet

In de VS heeft Volkswagen een bijzondere strategie om meer elektrische ID.Buzz’jes te verkopen

Dit lijkt de saaiste Audi A6 die je nu kunt kopen, maar toch wil je hem hebben

Audi komt voor het eerst in lange tijd met een nieuwe letter als typenaam (naast de A en Q)

De nieuwe Audi A6 (2025) is er nu ook als sedan, maar deze wil je nu nóg niet bestellen

Waarom je altijd een ongekookt ei moet meenemen als je een stuk gaat rijden met een oudere auto

Renault pakt het laatste materiaal waar je aan zou denken om leer van te maken

Maakt deze nieuwe uitvinding van Subaru de fietshelm overbodig?

Voor het geld van de goedkoopste 3-serie rij je ook de mooiste BMW van dit moment (met een V8)

Met dit tooltje van 15 euro voorkom je een reparatie van duizend euro (of meer) bij beruchte motoren

De autoindustrie wil ons aan de automaat daar verdienen ze meer aan. De demo heeft altijd een automaat en ze kijken je aan of je van Mars komt als je toch een handbak wil. Ondanks deze opstelling (langere levertijd, niemand neemt toch een automaat?) van de dealer toch voet bij stuk gehouden. Nog steeds geen spijt van…
Vind het nog altijd moeilijk te snappen wat er leuk aan is om als echte kerel volgas weg te scheuren met je automaatbakkie en telkens in de begrenzer te knallen bij elke automatische omschakeling… dat kan toch elke debiel.
Goed je auto aanvoelen en vloeiend doorschaken met alles zelf inde hand en voet, dat is autorijden. Voor mijn dan hé. Je zit toch op je luie komt, dan kan dat beetje schakelwerk toch geen probleem zijn. Veel mooier wordt het niet.
Maar ja doe je ding….