
Volgens een onderzoek van CarMax uit 2020 rijden steeds minder Amerikanen met een handgeschakelde versnellingsbak. In 1995 had 26,8 procent van de verkochte auto’s in de VS een handbak terwijl dat in 2020 nog maar 2,4 procent was. De automaat neemt het over – en dus is het tijd om definitief afscheid te nemen van de handbak, ook in hete hatchbacks. In de VS zwaait Volkswagen uit met de Golf GTI 380.
De GTI 380 is vernoemd naar de interne typeaanduiding die VW gebruikt voor de Golf van de achtste generatie. Helaas heeft ie dus geen 380 pk. De laatste handbak in een GTI zit vast aan de bekende 2,0-liter viercilinder turbomotor die 245 pk en 370 Nm. Het is niet alleen de laatste GTI met een handbak voor de VS. Ook de Golf R moet het na deze speciale versie doen met de zeventraps DSG-automaat.
In Nederland al geen handbak meer
In Nederland kun je überhaupt geen handbak meer krijgen bij de Golf GTI of de Golf R. Daarvoor was de vraag hier te klein. In Duitsland kun je nog wel een GTI met handbak bestellen, maar de R ook niet meer. Wellicht dat er nog een speciaal uitzwaaimodel komt van de GTI met handbak voor Europa. Volgens Autocar stopt in 2024 de productie van de handbakken voor alle Golfjes.
Volkswagen had nog wat setjes van de zwarte 19-inch velgen liggen die op de Golf R 20th Anniversary Edition zitten, dus krijgt de GTI 380 ook deze wielen. Verder is er standaard een adaptief dempingsysteem en keuze uit een boel kleuren. Eén van die tinten is Graphite Gray Metallic die speciaal gemaakt is voor de Volkswagen Golf GTI 380.
De prijs van de laatste Golf GTI met een handbak
Binnenin is er nog een laatste knipoog naar de doe-het-zelf versnellingsbak. De pook heeft het bekende profiel van een golfbal. In het begin van de herfst van 2023 gaat de Volkswagen Golf GTI 380 in de verkoop. De prijzen beginnen bij 32.483 dollar, wat omgerekend ongeveer 30.000 euro is. De dikste uitvoering, de Golf GTI 380 Autobahn, kost 40.625 dollar (omgerekend ongeveer 37.500 euro).
2 reacties op “Volkswagen viert de dood van de handbak met een speciale uitvoering”
Geef een reactie Reactie annuleren
Meer van TopGear


De nieuwe Golf GTI 50 Edition heeft 162,5 pk (per voorwiel) en is sneller dan de Golf R

De snelste Volkswagen aller tijden is niet eens de duurste (of de sterkste)

De Volkswagen Golf 5 GTI was in 2005 iets bijzonders – hoe voelt hij in 2025?

Zo bizar weinig Golfjes bouwt Volkswagen nog en ze hebben een vervelende mededeling

20.000 mensen bij Volkswagen nemen plotseling ontslag, en daar is het merk heel blij mee

Zo klinkt het als je voor 5.000 euro een Volkswagen Phaeton W12 koopt en de dempers verwijdert

Niet alleen terugroepacties voor airbags: ook Volkswagen roept auto’s terug wegens veiligheidsproblemen

Tweedehandsje? Zoveel (of weinig) actieradius verliest een elektrische Volkswagen elke 20.000 kilometer

In deze populairste elektrische Volkswagen gaan de buren denken dat je gewoon een benzinemotor hebt

Is zo’n sportieve Volkswagen Scirocco na 17 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Ooit kon je gewoon een Volkswagen Passat met W8-motor kopen – dit is het verhaal erachter

De Nederlandse politie rijdt in ‘de krachtigste Golf ooit’ (en deze heeft een nogal fout trucje)

Prijs Golf R is hoger dan die van de premium BMW-concurrent

Oef: De prijs van de Golf GTI is in 20 jaar tijd verdubbeld

In Duitsland is een Golf GTI leasen veel goedkoper dan een Aygo leasen in Nederland

Hoeveel duurder is een Volkswagen Golf nou écht geworden in vergelijking met vroeger?

Dit betaal je tegenwoordig voor een Volkswagen Golf in Nederland

De nieuwe Golf GTI 50 Edition heeft 162,5 pk (per voorwiel) en is sneller dan de Golf R

De snelste Volkswagen aller tijden is niet eens de duurste (of de sterkste)

Deze gehate eigenschap van de Volkswagen Golf GTI zal (helaas) niet meer terugkeren

Dit is veruit de smerigste Golf GTI die je op dit moment kunt kopen (maar het kan een goede deal zijn)

Was de Volkswagen Golf GTI wel echt de eerste hot hatchback ter wereld?

Groene Golf GTI in Nederland heeft een kleur die je nog nooit hebt gezien

Luxe en chique Honda is eigenlijk dikker dan een 2-serie of CLA, of niet?

Heeft de gloednieuwe Mercedes CLA als eerste géén irritante geluidjes? (review)

Tweedehandsje? Zoveel (of weinig) actieradius verliest een elektrische Volkswagen elke 20.000 kilometer

Mercedes CLA Shooting Brake: station die 761 km op een volle accu haalt

Met deze eenvoudige aanpassingen maak jij je betaalbare stationwagon lekker dik

Is zo’n sportieve Volkswagen Scirocco na 17 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

De nieuwe snelle Mercedes van de politie heeft nu al groot voordeel ten opzichte van de Audi

Met de Opel Mokka GSE is er eindelijk weer een ouderwets sportieve Opel (280 pk)

In Duitsland kun je een snelheidsboete krijgen van 7.500 euro, en als je niet oppast moet je echt betalen

Gaat BMW de dikke M3 en M5 nu ook voorzien van een kleine benzinemotor?

Met de nieuwe Audi Q3 hoef je eigenlijk nooit meer te tanken

Is zo’n superchique Mercedes CLS Shooting Brake (X218) na 13 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Waarom je nooit een afspraak moet maken als je een tweedehandsauto wilt bekijken (volgens sommige mensen)

We hebben goed nieuws voor liefhebbers van de Volvo XC90 met benzinemotor

Dit verwarrende verkeersbord betekent niet wat jij denkt (dus pas op voor een boete)

Veel mensen denken nog dat je in dit land overal onnodig links mag rijden, maar dat is niet zo

De nieuwe snelle Mercedes van de politie heeft nu al groot voordeel ten opzichte van de Audi

De autoindustrie wil ons aan de automaat daar verdienen ze meer aan. De demo heeft altijd een automaat en ze kijken je aan of je van Mars komt als je toch een handbak wil. Ondanks deze opstelling (langere levertijd, niemand neemt toch een automaat?) van de dealer toch voet bij stuk gehouden. Nog steeds geen spijt van…
Vind het nog altijd moeilijk te snappen wat er leuk aan is om als echte kerel volgas weg te scheuren met je automaatbakkie en telkens in de begrenzer te knallen bij elke automatische omschakeling… dat kan toch elke debiel.
Goed je auto aanvoelen en vloeiend doorschaken met alles zelf inde hand en voet, dat is autorijden. Voor mijn dan hé. Je zit toch op je luie komt, dan kan dat beetje schakelwerk toch geen probleem zijn. Veel mooier wordt het niet.
Maar ja doe je ding….