
Het was een van de eerste dingen die we vroegen toen we mochten rijden in de Volkswagen GTI TCR-raceauto: ‘komt er een straatlegale productieversie?’ Bij Cupra vroegen we het nogmaals. Waarschijnlijk lachten de Volkswagen-medewerkers, nadat we ons hadden omgekeerd, in hun vuistjes.
Nu komt Volkswagen eindelijk met een straatversie van de Volkswagen Golf GTI TCR. Soort van. Laten we beginnen met het goede nieuws: het is de snelste Volkswagen Golf ooit gebouwd, met een topsnelheid van 264 km/u. Overigens is dat niet moeilijk: de rest van de Golfjes is begrensd op 250 km/u.
Het minder goede nieuws: het is geen 350 pk sterke Volkswagen Golf GTI TCR met een kentekenplaat. Het is een relatief bescheiden Golf GTI met sportievere bumpers, dikke velgen en meer vermogen. De teleurstelling verdwijnt zodra we de specificaties horen.
De 2,0-liter viercilinder produceert nu 290 pk’s, die via een DSG-bak naar een sperdifferentieel gaan. De Volkswagen Golf GTI TCR hangt dus tussen de Clubsport (265 pk) en de Clubsport S (310 pk) in. Hoeveel exemplaren Volkswagen van de straatracer gaat produceren, is nog niet bekend.
Op 9 mei trekt Volkswagen het doek van de auto tijdens het Wörtherseetreffen. In 2017 kwamen er 125.000 bezoekers en 7.300 auto’s naar het Oostenrijkse ‘Mekka van de GTI-wereld’. Een betere plek om de snelste Golf te introduceren, is er niet.
NIEUWSBRIEF
Het laatste autonieuws, de meest recente tests en exclusieve auto-content rechtstreeks in je mailbox. En als je wilt kunnen wij je ook op de hoogte houden van aanbiedingen van onze partners.
Meer van TopGear


Zo maak je een daily driver (met de bijbehorende viezigheid) goed schoon

Golf GTI laat mooi zien wat je nooit moet doen op de Nürburgring

Bestuurder van VW Golf schakelt vijf politieauto’s uit tijdens achtervolging

Eerste eigenaar ruilt Golf 4 GTI na 450.000 km in voor nieuwere GTI

Bumperklevende VW Golf GTI crasht gelijk na het inhalen

Nooit eerder getoonde Volkswagen Golf 8 TCR duikt op in loods

Scout is het nieuwe automerk van de Volkswagen Groep

Zo maak je een daily driver (met de bijbehorende viezigheid) goed schoon

De Volkswagen ID.1 is de opvolger van de elektrische Up

Tweedehands familieauto? Kijk niet verder dan deze drie

Volkswagen speelt met het idee van een ID Buzz pick-up

Volkswagen Golf GTI TCR is de snelste Golf

Volkswagen Golf GTI Next Level stopt graag en snel

Mega-galerij: De wildste Volkswagens van Wörtherseetreffen 2017

Golf GTI laat mooi zien wat je nooit moet doen op de Nürburgring

Eerste eigenaar ruilt Golf 4 GTI na 450.000 km in voor nieuwere GTI

Volkswagen Golf crasht op bijzondere wijze op rotonde

EV haalt opgegeven actieradius niet, dealer moet geld teruggeven

Kerel trapt VW Golf GTI met ’500+ pk’ finaal af

Drie VW Golf GTI’s botsen tegen elkaar

Golf GTI laat mooi zien wat je nooit moet doen op de Nürburgring

Eerste eigenaar ruilt Golf 4 GTI na 450.000 km in voor nieuwere GTI

Bumperklevende VW Golf GTI crasht gelijk na het inhalen

Kerel trapt VW Golf GTI met ’500+ pk’ finaal af

VW Golf GTI BBS Concept is een retrospeeltje

BMW M5 met boottrailer dragracet tegen VW Golf GTI

Nooit eerder getoonde Volkswagen Golf 8 TCR duikt op in loods

Zo maak je een daily driver (met de bijbehorende viezigheid) goed schoon

Toyota Prius blijkt uitstekende trekauto en trekt enorme gooseneck-trailer

Deze Mini JCW met enorme achtervleugel doet mee aan de 24 Uur van de Nürburgring

Kerel filmt vanbinnen hoe zijn auto geraakt wordt door bliksem

De AC Schnitzer ACS1 Green Hell is een nog scherpere M135i

Rijdt de Mercedes EQB 300 zo vriendelijk als hij eruitziet?

De Audi R8 V10 Performance RWD heeft 570 pk op de achterwielen, maar snel zul je niet crashen

Een van de mooiste verhalen achter de Mercedes 300 SLR Coupé

Waarom heet de nieuwe BMW M4 ‘CSL’ en niet ‘GTS’?

De nieuwe BMW M4 CSL blijft trouw aan het CSL-recept

Deze Nederlandse Audi R8 lijkt achtergelaten supercar uit Dubai

Rolls-Royce onthult exclusieve Boat Tail

Een pk-limiet voor nieuwe auto’s? Dat kon best eens een heel goed idee zijn

Deze eigenaar verbouwde zijn geweldige Ford GT40 en Mustang met YouTube-kennis

Waarom sommige offroaders een metalen draadje spannen tussen de motorkap en het dak

Een van de mooiste verhalen achter de Mercedes 300 SLR Coupé

Reacties