Voorlopig is het nog niet stil rondom een eventuele maximumsnelheid op de Autobahn in Duitsland. Op veel plekken mag je nu nog zo hard mag rijden als je zelf wilt – met uitzondering van wegwerkzaamheden, drukte door wegwerkzaamheden, nog meer werkzaamheden en plaatsen waar veel Nederlanders met caravans rijden. Dat kan in september zomaar veranderen. Dan zijn er verkiezingen in Duitsland en omwille van de veiligheid en de uitstoot willen bijvoorbeeld De Groenen een maximumsnelheid op de Autobahn invoeren van 130 km/u.

Volkswagen ziet het nut er niet van in

In een interview met het Duitse Handelsblatt laat Volkswagen-baas Herbert Diess weten dat hij een maximumsnelheid op de Autobahn niet zo nodig vindt. Zijn beargumentering is tweeledig. Sowieso denkt hij dat mensen automatisch al langzamer zullen rijden nu er meer elektrische auto’s komen. ‘Bij 160 km/u wordt de actieradius al aanzienlijk minder. Een snelheid van 200 km/u rij je maar kort. Dat is een van de redenen waarom ik me afvraag of we wel een snelheidslimiet nodig hebben.’

Auto’s en wegen zijn veilig genoeg

Daarbij denkt hij dat de ontwikkeling van de veiligheidssystemen zo hard gaat dat hoge snelheden geen probleem zijn. ‘Ik kan me niet voorstellen dat we over tien of vijftien jaar nog grote snelwegongevallen van aanzienlijke omvang zullen hebben.’ Hij vult aan dat de wegen in Duitsland veilig zijn. ‘Hoewel de Amerikanen slechts een maximumsnelheid van 55 mph toestaan, hebben ze per gereden kilometer twee keer zoveel verkeersdoden’, meent Diess.

Geen maximumsnelheid op de Autobahn is vrijheid

‘We zouden veel opgeven als we ons zouden beperken tot 130 km/u’, zegt de topman. ‘Duitsland staat als geen ander land voor individuele vrijheid. Waar ter wereld je ook bent, iedereen is dol op het gevoel van vrijheid op de Duitse Autobahn.’

Ook bondskanselier-kandidaat Armin Laschet van de partij CDU is tegen een maximumsnelheid op de Autobahn. Volgens zijn partij ligt de gemiddelde snelheid in Duitsland momenteel op 117 km/u.  Hij vindt dat er gefocust moet worden op techniek om de uitstoot te verlagen.

Reacties

  • Ramon heeft op 18 juli 2021 geschreven:

    Onzin natuurlijk de vroem vroem partij wilde niet met wilders samen werken en ging dus met groen slinks en die eiste terug na 100

    Reageer
  • Autolief heeft op 16 juli 2021 geschreven:

    In Nederland zijn we een loer gedraaid door de VVD cda en D66. Zogenaamd om te bouwen moeten we slakkengang 100 km’tjes rijden! Erg saai en gevaarlijk en complete nonsens

    • Ramon heeft op 18 juli 2021 geschreven:

      Onzin natuurlijk de vroem vroem partij wilde niet met wilders samen werken en ging dus met groen slinks en die eiste terug na 100

      • Realist heeft op 19 juli 2021 geschreven:

        Gaat het goed met jullie Autolief en Ramon? Jullie slaan namelijk wartaal uit.

        Reageer
      Reageer
    Reageer
  • Harald heeft op 16 juli 2021 geschreven:

    De beste manier om uitstoot te verlagen: snelheid verlagen. Dat moet.

    • Robert heeft op 16 juli 2021 geschreven:

      Nope als je niet kan gas geven moet je gewoon binne door

      En als je zo veel van de uitstoot last hebt neem ik je mee naar China dan zul je hier nie meer ligge piepe

      Reageer
    Reageer
  • Chris heeft op 16 juli 2021 geschreven:

    Vooral in de VS is de maximumsnelheid veel te laag buiten de steden, je hebt enorm lange wegen daar waar vrijwel niemand rijdt en toch moet je voortsukkelen over de weg. Dankzij de politiemaffia daar wordt je meteen bestolen als je het waagt wat sneller te rijden. De VS is een politiestaat, er rijdt op vele uren meer politie rond dan andere voertuigen.

    Reageer
  • Eddy heeft op 16 juli 2021 geschreven:

    Een snelheid van 120 a 130 km/u kan slaapweekend werken . Voor mij hoeft er geen max snelheid te komen. Iedereen zijn eigen verantwoordelijkheid. Ik ben 69 en zeer veel ervaring wereldwijd. Lange trajecten in Amerika zijn slaapverwekkend net als in Afrika. Adrinaline nodig om wakker te blijven en gezelschap in de auto die niet slapen.

    • Bert heeft op 18 juli 2021 geschreven:

      Gast als je USA vergelijkt met NL dat slaat nergens op. Als je in USA 400 km rijdt kom je langs drie dorpjes, in NL ben je dan van Roodeschool naar Bunde. Hier heb je veel meer verkeer. Als je 100 rijdt moet inhalen, opletten, afslaan, nog eens inhalen, remmen aantikken omdat er een bumperklever achter je zit, groot licht seinen omdat er een slak voor je zit, zwaaien naar de dame die naast je in de file staat en groeten met je middelvinger naar die klootoog die rechts inhaalt. Als je dat slaapverwekkend vindt….

      Reageer
    • Rob heeft op 16 juli 2021 geschreven:

      Precies dat Eddy , lage snelheden zijn slaapverwekkend en dus gevaarlijker !

      Reageer
    Reageer
  • De mono heeft op 16 juli 2021 geschreven:

    In america is het 70mph sommige snelwegen en geen 55mph en sommige stukken 80mph

    Reageer

Geef een reactie

(verplicht)