Of je nu een ondervoede student bent met een spaarpotje of een goed boerende gadgetnerd van middelbare leeftijd, hier vind je de juiste uitrusting om te starten met simracen. Je kunt het zo gek maken als je zelf wilt, maar voor 500 euro ben je al goed onderweg. Bovendien staat er op de bekende verkoopsites meer dan genoeg spul aangeboden. Vaak zijn het impulsaankopen die drie keer gebruikt zijn en met garantiebon verkocht worden. De moeite waard om even te checken. Oh, en ben je benieuwd wat Max Verstappen thuis heeft staan?
Simracen met een budget van 8.549 euro
Dit is het punt waarop de hobby officieel een obsessie is geworden. Met de Valve Index VR (€ 1.079) plaats je jezelf in de cockpit, met genoeg resolutie om op 500 meter afstand de apex te kunnen spotten. Mis je de tactiele feedback van een echte raceauto? Het DOF P6 Motion Platform (€ 4.960) is een professionele motion-sim die kan hellen en kantelen om zo niet alleen de carrosseriebewegingen, maar ook de acceleratie- en remkrachten te simuleren. Als basis voor je stuurtje is er de Fanatec DD2 (€ 1.500, niet afgebeeld), die meer tegendruk geeft dan je ooit nodig zult hebben en prachtig samengaat met het nieuwe Porsche 911 GT3R-stuur (€ 650) van hetzelfde merk, dat eruitziet alsof het zo uit de pitbox is gejat. Met de Clubsport V3 (€ 360) heb je een duurzame pedaalset met een load cell-rem, die realistisch op druk reageert.
Simracen voor minder dan 3.000 euro
Dit is zo’n aankoop die wellicht wat moeilijk valt te verbergen voor je wantrouwende wederhelft: de Playseat Sensation Pro (€ 1.899) bestaat uit een enorme kuipstoel en een constructie die zelfs de sterkste force-feedback aankan. De uitstekende stuurbasis Fanatec CSL Elite+ (€ 400), het Clubsport Formula V2-stuur
(€ 370) en de CSL Elite-pedalen (€ 100) zijn misschien niet de duurste items van Fanatec, maar de kwaliteit is uitstekend.
Simracen voor minder dan 1.500 euro
Voor dit soort bedragen begint het betere spul met autosport-branding al binnen bereik te komen, zoals de Thrustmaster TS-XW Racer Sparco P310 Competition Mod (€ 699). Met krachtiger besturing wil je een opstelling die zo stijf is als je je maar kunt veroorloven, om jaren-tachtig 911 Cabrio-achtige niveaus van torderen te vermijden. De Next Level GTtrack (€ 770, afgebeeld met Fanatec) neemt niet veel ruimte in beslag, maar kan zelfs direct-drive stuurtjes aan.
Simracen voor minder dan 750 euro
Voor soepeler, meer gedetailleerde force-feedback kun je gaan voor de Thrustmaster T300RS GT Edition (€ 400), die door een riem wordt aangedreven en zo niet het rammelende, ratelende effect heeft van goedkopere stuurtjes. Een Playseat Evolution Alcantara (€ 319) geeft je een relatief stevige basis en is bekleed met het materiaal waarmee je altijd zo graag je supercars volhangt in configurators. Alleen niet te veel vettige snacks eten tijdens het racen.
Simracen voor minder dan 500 euro
Met een Logitech G29/G920 (€ 279) heb je een capabel en vrij betaalbaar force-feedback stuur dat goed genoeg is om races mee te winnen. Duurder materiaal betrekt je misschien meer bij de actie en is mooier om te zien, maar zal je geen extra talent bezorgen – sorry. Schroef je Logitech op een Playseat Challenge (€ 219), die niet alleen betaalbaar is, maar bovendien kan worden opgevouwen en onder de bank gepropt als het tijd is om te Netflixen. De Logitech is trouwens recentelijk opgevolgd door de duurdere Logitech G923.
Geld maakt niet uit
Als het allemaal maar weinig uitmaakt hoeveel het kost, dan zijn er nog andere opties. Aston Martin biedt in samenwerking met Curv een simulator aan van ruim 62.000 euro, dat is wel inclusief scherm en pc. Wil je trainen met een simulator waar echte F1-coureurs zich in thuisvoelen? Dan heeft het Engelse Cranfield een volledige F1-sim voor je, kost zo’n 150.000 euro.
Reacties