Zegt de Next Car Game uit 2013 je iets? Waarschijnlijk niet. Na een geflopte Kickstarter-campagne besloot de ontwikkelaar niet op te geven, maar een pre-order-campagne te starten met een speelbare sneak peek. Een groot succes: binnen één week was 1 miljoen dollar aan omzet binnen. Onder meer met deze geldinjectie werkte het team de afgelopen jaren om het spel te verbeteren. Ondertussen veranderde de naam in Wreckfest, een spel dat vorig jaar voor de PC uitkwam. En nu is hij eindelijk hier voor de PlayStation 4 en Xbox One.

Wreckfest is de spirituele opvolger van Flat Out, een arcade-racegame waarbij je zelden tot nooit ongeschonden over de finishlijn kwam. Bij het nieuwe racespel is dat niet anders. Je kunt het in je uppie spelen of met achttien mensen online. Zorg dat je microfoon werkt, want je wilt een hartig woordje wisselen bij deze racegame.

Winnen doe je door te rijden op een manier waarbij je bij GT genadeloos afgestraft wordt of zoals die ene vriend normaal gesproken rijdt met karten – je weet wel over wie we het hebben. Het betere ellebogenwerk verzekert je een plek op het podium. Niet alleen auto’s kunnen compleet tot schroot gereden worden, ook de omgeving kan kapot. Alle bandenstapels en omheiningen mogen (en gaan) er gegarandeerd aan. Ga je niet zelf door de hekken, dan is het wel een tegenstander die met jouw hulp de berm in schiet. De laatste ronde is het alsof er een bom is afgegaan.

Afsnijden mag, maar is niet aan te raden

Je mag afsnijden en buiten de baan gaan. Een bocht afsnijden is echter zo makkelijk nog niet. De meeste bochten hebben een verhoogde berm, een soort zandkerbs. En die halve duinen hebben de nare gewoonte om je auto op z’n kant te leggen als je ze te hard neemt. Beperk het vuile spel dus tot het beuken van tegenstanders. Qua rijgedrag en handling is Wreckfest zeer vermakelijk. Soms spinnen de auto’s nét iets te snel, maar meestal zijn de auto’s voorspelbaar en leuk rond de baan te slingeren.

Je hebt bij het racen meer aan de kennis die je opdeed bij het kijken naar Cars dan aan een uitleg van Lewis Hamilton. Door de bochten glijden gaat vrijwel automatisch en het liefst gebruik je een tegenstander als geleiderail. Naast een Demolition Race (een circuitrace) en Figure 8 Racing (in een figuurtje racen) heb je ook Demolition Derby, waarbij het enige doel is om tegenstanders kapot te rammen. Een start of finish is er niet. Je hebt zelfs grasmaaier-races en gemotoriseerde bankstellen om mee te racen.

Geen echte automerken

De auto’s mogen officieel niet Chevrolet, Volvo of Saab heten, maar lijken wel verdacht veel op bestaande modellen, als ze tenminste verlichting zouden hebben en niet onder de deuken zouden zitten. Tussen de races door kun je de auto’s in Wreckfest nog wat aanpassen en upgraden, maar hier merk je niet ontzettend veel van. Het schademodel van de auto’s is uitgebreid en gaat een stuk verder dan wat krasjes in de lak. Je kunt je auto goed kort rijden, en dat is precies wat je zoekt bij een spel als Wreckfest.

Wreckfest voor de PlayStation 4 is een uitermate vermakelijk en pretentieloos spel. De graphics zijn niet overweldigend, de physics zijn niet baanbrekend en het spel doet weinig wat een ander spel al niet eerder deed. Toch is het precies de titel die nog ontbrak in het aanbod voor de PlayStation 4 (en voor de Xbox One). Een racespel dat je puur voor wat plezier tussendoor speelt, waarbij je jezelf niet zit op te vreten als een online tegenstander je iets te hard raakt. Dan ram je gewoon twee keer zo hard terug.