‘Circuit Zandvoort zorgt voor ultimate race festival’

De Dutch GP op Circuit Zandvoort wordt niet alleen maar rondjes rijden

Circuit Zandvoort 2 december voor start/finish
Circuit Zandvoort 2 december achter pitgebouwen
Circuit Zandvoort 2 december Tarzanbocht vanuit boven pits
Circuit Zandvoort 2 december start/finish vanuit Tarzanbocht
Circuit Zandvoort 2 december start/finish naar Tarzanbocht
Circuit Zandvoort 2 december pits vanuit Tarzanbocht
Circuit Zandvoort 2 december Arie Luyendijkbocht banking met tunnel
Circuit Zandvoort 2 december voor start/finish
Circuit Zandvoort 2 december achter pitgebouwen
Circuit Zandvoort 2 december Tarzanbocht vanuit boven pits
Circuit Zandvoort 2 december start/finish vanuit Tarzanbocht
Circuit Zandvoort 2 december start/finish naar Tarzanbocht
Circuit Zandvoort 2 december pits vanuit Tarzanbocht
Circuit Zandvoort 2 december Arie Luyendijkbocht banking met tunnel

‘Ik denk dat er een GP van Nederland komt op een verbouwd Circuit Zandvoort.’ Had je dat een paar jaar geleden gezegd, dan werd je waarschijnlijk glashard uitgelachen. Maar kijk eens waar we nu zijn. Gisteren waren we te gast bij de media-update van de Dutch GP. Terwijl de bulldozers, vrachtwagens en kranen hard doorwerken, zitten wij hoog en droog boven de pits in een warm zaaltje.

‘De GP van Nederland moet meer worden dan alleen de rondjes over het circuit. Het moet een ultimate race festival worden’, zegt Robert van Overdijk, directeur van de Dutch GP, trots. ‘Het is de bedoeling dat het circuit in februari weer voor het eerst open gaat, maar dan gaan de werkzaamheden nog wel door. In april leggen we de laatste hand aan het circuit en verleggen we onze focus naar het inrichten van het evenement.’

Tweemaal een banking alstublieft

Jarno Zaffelli heeft namens Dromo Circuit Zandvoort mogen herontwerpen. ‘Bij het design was het voor ons van belang dat de baan zijn historie behoudt, maar dat het ook makkelijker wordt om in te halen. Daarom hebben we naast de laatste bocht [de Arie Luyendijkbocht] ook bocht 3 [de Hugenholtzbocht] gekanteld. Beide hebben een progressieve banking. Dit wil zeggen dat naarmate de bocht vordert, de banking verandert, wat het een parabolisch effect geeft.’

De Hugenholtzbocht krijgt een banking van 34 procent. Het wordt mogelijk om in deze bocht meerdere lijnen te rijden dankzij het nieuwe asfalt dat Zaffellini ‘The Flying Dutchman’ noemt. Dit asfalt zou minder tot geen marbles van de banden schrapen, waardoor de baan schoon blijft. De laatste bocht, de Arie Luyendijkbocht, krijgt een banking van 32 procent. Volgens Zaffelli is Circuit Zandvoort een unieke baan op de kalender. ‘Met deze aanpassingen gaat het mogelijk zijn om ook via de buitenkant in te halen, waardoor de coureurs moeten kiezen welke lijn ze gaan rijden.’

‘Het meest uitdagende circuit van Europa’

Wat zou nu een presentatie zijn over de Dutch GP zonder de bekendste Zandvoortenaar die er is, Jan Lammers. Hij kan niet wachten tot de Nederlandse GP weer plaatsvindt en verzekert ons ervan dat Circuit Zandvoort voor een spektakelstuk gaat zorgen.

‘Circuit Zandvoort wordt met deze aanpassingen het meest uitdagende en mooie circuit van Europa, daar ben ik wel zeker van. Misschien zelfs wel van de wereld’, zegt Lammers. Hij is ervan overtuigd dat je er straks makkelijker kunt inhalen. Sterker nog, ‘de coureurs moeten goed kiezen waar ze een actie inzetten, met het risico dat ze de volgende bocht zelf weer worden ingehaald’, aldus Lammers.

De organisatie belooft in januari wederom een update te geven over de stand van zaken, waarbij ze dieper ingaan op het duurzaamheidsplan. We zijn erg benieuwd of ook dan nog alles volgens plan loopt, zoals het dat nu doet volgens de hoge heren. Wij kijken in ieder geval erg uit naar ons eerste rondje op het nieuwe Circuit Zandvoort met de nieuwe bankings. En natuurlijk naar de eerste F1-meters op het circuit in het weekend van 3 mei.

Virtuele ronde over het nieuwe Circuit Zandvoort

Foto’s: Bas Leesberg/TopGear Nederland
Video: Jarno Zaffelli/DROMO

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)

Het nieuwste van TopGear

Autonieuws
× Time 0.694 sec Init 0.001 sec, Execute 0.488 sec, Render 0.205 sec, Memory 28.55/28.58 MiB, DebugR, Database[wordpress] 2 queries in 0.003 sec