De blikkerige deur slaat dicht en we starten het slappe, lawaaiige motortje. De geuren en geluiden zijn een feest der herkenning. Het weinig steun biedende stoeltje kraakt wanneer we het bijstellen. We duwen de kleine versnellingspook ongeveer in een versnelling en pakken het dunne stuurtje beet. Licht kuchend komt de Opel van zijn plek; hij moet nog even wakker worden.

Niet lachen, dit gaat niet over de nieuwe Opel Astra Sports Tourer Plug-in Hybrid. Bij Opel zijn ze trots dat ze inmiddels zijn aanbeland bij de tiende generatie van de middenklasse-stationwagen; daarom hebben ze bij de persintroductie in Rüsselsheim alle voorgangers uit het museum getrokken en uitgestald. De karretjes zijn oud maar gloednieuw. Dus wanneer iemand ons de sleutels van een babypoepbruine Kadett D Caravan uit 1984 in handen duwt, moeten we dit relikwie uit onze peutertijd toch even meemaken.

De nieuwe Astra is een broertje van de Peugeot 308

Het is leuk voor het idee, maar natuurlijk zegt de belegen Kadett weinig over de nieuwe Opel Astra Sports Tourer Plug-in Hybrid. Al was het maar omdat Opel vijf jaar geleden, na decennialang onderdeel van General Motors te zijn geweest, overging naar Stellantis. De nieuwe Astra is een product van dat concern en deelt daarom zijn basis en techniek met bijvoorbeeld de Peugeot 308 en Citroën C4. Met de voorgangers van die auto’s had de Kadett in zijn tijd absoluut niets gemeen. Buiten roestgevoeligheid dan.

Maar waar GM de laatste twintig jaar moeite had om Opel op koers te houden, en er ondertussen alleen maar bakken geld op verloor, heeft Stellantis het merk 180 graden laten draaien. Opel is nu kerngezond, maakt winst en komt met frisse en gewaagde ontwerpen die niemand zag aankomen. Telkens als we zo’n knalgroene nieuwe Mokka zien rijden, moeten we toch weer even met onze ogen knipperen.

Slimme besparingen op de Opel Astra Sports Tourer Plug-in Hybrid

Dat Stellantis in zo’n korte tijd zoveel succes met het merk wist te boek, komt naast platformdelen en cool design mede door slimme keuzes. Bij de Astra Sports Tourer valt er eentje te spotten: hij gebruikt dezelfde achterlichten als de hatchback. Dat soort dingen scheelt veel geld. Toch is het niet aan zijn ontwerp af te zien dat er zulke besparende trucs werden toegepast.

Met zijn langgerekte profiel en strakke lijnenvoering staat er een wel erg fraaie stationwagen die in niets doet denken aan de ‘brave’ spullenslepers van vroeger. Alleen, als we je wat advies mogen geven: dat je rare gekleurde inzetstukjes voor je velgen kunt bestellen, betekent niet dat je dat ook moet doen.

Ook handig voor Opel is dat Stellantis best wat moderne aandrijflijnen heeft liggen. Net als z’n concerngenoten komt de Astra Sports Tourer dan ook met een breed motorengamma: benzine, diesel en de plug-in hybride die we hier rijden. En net als die auto’s komt ie straks ook als EV. Ja, de elektrische stationwagen-opties voor crossoverhaters beginnen hier en daar op te spruiten.

De wielbasis van de stationwagen is langer

De wielbasis van de Sports Tourer is 57 millimeter langer dan die van de hatchback en je zou zeggen dat dat resulteert in meer ruimte voor de achterpassagiers. Toch moet deze testredacteur van 1,83 meter concluderen dat ook dit helaas weer een C-segmenter is waarbij veel volwassenen achterin niet genoeg hoofd- of beenruimte zullen hebben om het er lang uit te kunnen houden. Dit is een spijtige trend en tegen alle ontwerpers die er actief aan meedoen, willen we zeggen: stap achter in een Golf of Focus en ga daar maar eens zitten nadenken over wat je hebt gedaan.

Gelukkig is het interieur van de Astra verder in orde. De laadruimte heeft een vlakke vloer van 103 bij 103 centimeter en slokt net geen 600 liter aan spullen op (tenzij je de hybride neemt, die doet 516 liter – en je kunt de rolhoes dan niet onder de laadvloer kwijt). Voorin vind je Opels gebruikelijke AGR-stoelen die goed zijn voor je rug – ze zitten inderdaad uitstekend – in wat het merk een ‘detoxed’ omgeving noemt. Die is prima en oogt strak, zij het in deze uitvoering wat sober; maar sommige dingen begrijpen we niet helemaal.

Gekke keuzes in de Opel Astra Sports Tourer Plug-in Hybrid

Wat is bijvoorbeeld het idee achter ’s werelds meest prominente zonnebrilhouder, midden op het dashboard? En waarom moet je in je head-up display met onduidelijke icoontjes priegelen als je je cruisecontrol wilt instellen? Verder ziet de combinatie van fysieke knoppen en schermen er mooi uit en werkt het goed, al zit het hoofdscherm wat ver weg, ontbreekt een Back-knop en zouden we willen dat de functie om je acculading te sparen niet zo goed verstopt zat.

De hybride aandrijflijn, we zeiden het al, is een bekende: 180 pk en 360 Nm uit een 1.6 benzine-viercilinder en een elektromotor vóór de transmissie, 7,7 seconden van 0 naar 100, volgens opgave 60 kilometer vol-elektrisch rijden, of 72 in de stad.

De benzinemotor is zo stil dat we af en toe alleen uit de (digitale) toerenteller kunnen afleiden dat ie loopt – de knipperlicht-ploink begint zelfs wat hard te klinken. Bovendien denkt het brein van de auto goed met je mee.

De Opel Astra Sports Tourer Plug-in Hybrid is slim

Sommige PHEV’s jagen hun e-lading er in 20 minuten doorheen als je je even op de snelweg begeeft, maar de Astra snapt dat dat niet handig is en weet z’n kWh’s slim in te zetten. Dit betekent dat je als bestuurder enkel hoeft te laden en te rijden en je er verder niet om hoeft te bekommeren. Zoals het moet zijn.

Onderweg bijladen kan via de B-stand van de transmissie, die zorgt voor extra regeneratie, of via de eerdergenoemde functie waarbij je kunt kiezen hoeveel lading je wilt ‘bewaren’ voor later. Echt sportief rijden doe je niet snel met de Astra – het kan wel, maar de besturing geeft je weinig terug en je voelt je toch altijd een beetje een hork als je een PHEV over een rotonde smijt. Maar hij gedraagt zich absoluut stabiel, maakt gemakkelijk tempo en hij heeft een Sport-stand die je gaspedaal hitsig en je dashboard rood maakt.

De mooiste middenklasse-stationwagen van dit moment? Ja, we denken eigenlijk van wel. Dat we dat nog eens zouden zeggen over een Opel Astra. Naast z’n heerlijke design en geslaagde techniek is deze Astra ook gewoon een fijne metgezel, en met prijzen vanaf 33 mille of 40 voor deze Opel Astra Sports Tourer Plug-in Hybrid (respectievelijk 25 en 37 mille in België) kunnen we ons voorstellen dat ie al snel een solide fanbase zal hebben.

Specificaties Opel Astra Sports Tourer Plug-in Hybrid Ultimate (2022)


Motor
1.598 cc
viercilinder turbo hybride
180 pk @ 6.000 tpm
360 Nm @ 1.750 tpm
Aandrijving
voorwielen
8v automaat
Prestaties
0-100 km/u in 7,7 s
top 225 km/u
Verbruik (gemiddeld)
1,1 l/100 km
25 g/km CO2 (A-label)
Afmetingen
4.642 x 1.860 x 1.481 mm (l x b x h)
2.732 mm (wielbasis)
1.617 kg
42 l (benzine)
516 / 1.554 l (bagage)
Prijzen
€ 45.449 (NL) – GS-Line
€ 47.450 (B)

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)