De GT3 RS is niet één, niet twee, maar drie handen vol. Hij is zo fysiek dat je ledematen ervan gaan trillen, zo veeleisend dat je eigenlijk twee stel hersenen nodig hebt. Het is een auto waarvoor je eerst een warming-up moet doen. Rol met je schouders, rek je vingers, draai rondjes met je hoofd, doe wat je goeddunkt. Bereid je voor. En toch zul je in het stof bijten.
Er is niet veel wat op hem lijkt. De McLaren Senna, dat is de auto die mensen dan doorgaans noemen, maar ik ben er zelfs bij die auto niet zeker van dat hij zo urgent, zo lichamelijk overdonderend is als de GT3 RS wanneer je een snelle bocht in-, door- en uitgaat. Moderne supercars missen een scherp randje. We hebben al meermalen gesteld dat ze snelheid en moeiteloosheid boven betrokkenheid neigen te plaatsen.
De GT3 RS heeft wél een scherp randje
Goed gedaan, Porsche; jullie laten zien dat het anders kan. Want de GT3 RS is een kanon, een raket, een auto met een totale, volkomen, 100-procent focus op aanvallen, aanvallen en nog eens aanvallen. Het is het enige dat hij kent. Ik moet er haast niet aan denken hoe hij op de openbare weg is. Een aanjager van pure doodsangst, vermoed ik.
Ik heb echter op dit moment geen hersencellen meer vrij om me daar druk over te maken, want de achterbanden zijn opgewarmd tot 70 graden, de koolstofkeramische remmen gloeien, de vernederde luchtstromen worden trillend achtergelaten en de GT3 deelt klappen uit als een losgeslagen relschopper. Hij klauwt zich demonisch vast in het asfalt en blijft maar op me inbeuken tot ik murw ben. Het is veel, druk, hectisch.
De GT3 RS is als een echte raceauto
Hij is superstijf en altijd in beweging, glijdt en kliert, verzet zich en vecht. Hij kleineert me en laat me weten dat ik niet goed genoeg voor ’m ben. ‘Geef me een échte coureur’, lijkt hij te schreeuwen. ‘Eentje die niet met zijn ogen knippert of zijn adem inhoudt door de Follow Through.’ Oh help, waar is The Stig als je hem nodig hebt?
Ik ben mijn geheugenbanken aan het afstruinen, maar ik kan me geen andere productieauto voor de geest halen die zo goed een raceauto kan nadoen. Die zich precies zo gedraagt, in al zijn manieren en methoden. Alleen al dat vinnige, kribbige, chagrijnige gedrag toen de banden en remmen nog koud waren. En zelfs nu is ie nog lichtgeraakt als ie over de ontelbare hobbels, bobbels en groeven in het TopGear-circuit stampt.
Overstappen naar de Cayman
Ik heb de rondetijden niet precies bijgehouden, dat is het pakkie an van The Stig, maar ik heb wel gezien dat ik met 183 km/u door de Follow Through ging. Ik probeerde hetzelfde geintje met de GT4 RS en had niet zomaar een ‘momentje’, maar een MOMENT bij 153 km/u. Hij was het even helemaal kwijt, waar de GT3 RS zijn schouders ophaalde en ‘is dat alles?’ bromde terwijl ie 30 km/u harder ging. Krankzinnig.
En dat ene moment vertegenwoordigt ook het verschil tussen deze twee. Meer dan 400 kilo downforce bij 200 km/u, door een vleugel die alle wet- en regelgevingsexperts getergd moet hebben, terwijl de GT4 het moet doen met een zielig excuus voor een spoilertje. Nou ja, kijk zelf maar. Tot de GT3 kwam, vonden we die GT4-spoiler allemaal heel wat. Nu ziet ie er gewoon… proportioneel uit.
Specificaties van de Porsche 911 GT3 RS en de 718 Cayman GT4
Ik heb het nog niet gehad over de motoren en prestaties. De GT3 haalt alles wat de 4,0-liter zescilinder boxer te bieden heeft uit de motor, overal en altijd. Je kunt zelf de differentieel- en dempingsinstellingen bepalen om dat te maximaliseren, met als resultaat dat het niet alleen de snelheid bij de apex is, maar ook de tractie bij het uitaccelereren die de Porsche 911 GT3 RS van de Cayman GT4 RS onderscheidt.
De Cayman heeft dezelfde motor, maar dan met 25 pk minder (hij weegt ook 135 kilo minder, trouwens). In een rechte lijn is hij nauwelijks langzamer en als het op hemelse herrie aankomt, moet je bij hem wezen. De koolstofvezel inlaten achter de deuren zijn zwarte gaten die lucht hun donkere diepten insleuren. Het geluid wordt er nog een zetje dramatischer van, een snerp die zeker naar de 9.000 tpm zó woest wordt dat je, versnelling na versnelling, nooit van het gas af wilt. Hij klinkt zoals de GT3 RS aanvoelt.
De GT4 RS is zachter
Om te rijden is de GT4 RS duidelijk zachter en vergevingsgezinder. Dat hebben we hem bij de Speed Week, in het gezelschap van de Ferrari 296 GTB en McLaren Elva, nooit aangerekend. Daar voelde hij strak als een snaar; hier voel ik wat speling. Maar ik heb besloten dat het een prettig soort speling is, zeker als ie zo goed te controleren is en de balans bij het remmen en insturen zo goed is.
Ook dat is het verschil tussen deze twee – de GT4 RS vleit je, die balans die een middenmotor oplevert is natuurlijker, beter te bevatten. Behalve moed vereist de GT3 techniek en begrip, de kunst om het concept van een motor achterin te gebruiken om echt alles uit de auto te kunnen halen. Dat is bij 911’s altijd het geval geweest, maar hier is de respons zo delicaat en precies dat je totaal nieuwe hoogten kunt bereiken. Op mooi asfalt vreet ie alles gewoon op, op hobbelige banen heb je ballen, toewijding, kunde en intelligentie nodig.
En die remmen! Er is maar één auto die we ooit getest hebben die sneller stilstond. Ook een Porsche: de machtige 918 Spyder. De GT3 RS stopte in 74,5 meter vanaf 160 km/u en onderwierp ons daarbij aan 2 g; waarmee hij beter was dan al het andere, van een McLaren P1 tot een Ferrari SF90.
Porsche 911 GT3 RS vs Cayman GT4 RS: welke moet je hebben?
Nog een paar woorden over de waarde. Voor de ervaringen en competenties die deze twee auto’s hun bestuurders bieden, zijn het koopjes. Beide zijn absoluut ongelooflijk om te rijden, beide zetten geheel nieuwe standaarden voor zowel circuit- als straatgebruik. Je weet welke je waarvoor moet hebben.
Betaal je 325k (240k in België) voor de GT3 RS, dan zul je voor een mille of 30 nog het een en ander moeten bijbestellen om hem raceklaar te krijgen. Voor 226k (157k in België) is de GT4 RS een van de mooiste aanbiedingen van onze tijd. Hij heeft geen rolkooi of magnesium wielen nodig. Ik zou hem liever hebben dan welke hypercar dan ook. En zelfs liever dan de GT3 RS.
Winnaar: Porsche 718 Cayman GT4 RS (20/20)
De tweede plaats: Porsche 911 GT3 RS (18/20)
Specificaties van de Porsche 718 Cayman GT4 RS (2023)
Motor
3.996 cc
zescilinder boxer
500 pk @ 8.400 tpm
450 Nm @ 6.750 tpm
Aandrijving
achterwielen
7v automaat
Prestaties
0-100 km/u in 3,4 s
top 315 km/u
Verbruik
13,2 l/100 km
299 g/km CO2 G label
Afmetingen
4.456 x 1.822 x
1.267 mm (l x b x h)
2.482 mm (wielbasis)
1.490 kg
54 l (benzine)
125 l (bagage)
Prijzen
€ 226.400 (NL)
€ 157.621 (B)
Specificaties van de Porsche 911 GT3 RS (2023)
Motor
3.996 cc
zescilinder boxer
525 pk @ 8.500 tpm
465 Nm @ 6.300 tpm
Aandrijving
achterwielen
7v automaat
Prestaties
0-100 km/u in 3,2 s
top 296 km/u
Verbruik
13,4 l/100 km
305 g/km CO2 G Label
Afmetingen
4.572 x 1.900 x
1.322 mm (l x b x h)
2.457 mm (wielbasis)
1.525 kg
64 l (benzine)
132 l (bagage)
Prijzen
€ 325.200 (NL)
€ 240.187 (B)
Reacties