
Wacht – welke is welke?
Haha, heel geestig. Maak maar grappen over Porsches designconservatisme – deze twee zijn (niet zo) stille getuigen van de ‘evolutie boven revolutie’-filosofie van de 911. Ze bewijzen dat vooruitgang alleen gemaakt hoeft te worden als het noodzakelijk is. Porsche heeft er hele kolenschoppen power en grip bijgedaan, maar alles wat we fijn vonden aan 911’s is er ook nog.
Dan komen jullie nu vast weer met die modelcodes?
Maar natuurlijk. In het rood: de huidige 992 Turbo S. In het geel gaan we vier generaties terug, maar tellen er één cijfer bij op, met de 993 Turbo. Ze zien er in het echt allebei fantastisch uit; de brede schouders van de 992 binden de strijd om jouw aandacht aan met de achtervleugel van de 993, die als een nieuw donzen dekbed over de motorkap gedrapeerd ligt.
Genoeg gegluurd – hoe presteren ze?
Hoewel ie niet zo iconisch is als de whaletail uit de jaren zeventig, was deze 993 de eerste 911 die zijn mouwen opstroopte en de boel serieus te lijf ging. Het was de eerste met vierwielaandrijving, waarmee Porsche net met de machtige 959-hypercar ervaring had opgedaan. Dat betekende dat je zijn 408 pk uit een 3,6-liter biturbo zescilinder boxer kon gebruiken zonder bang te zijn meteen een intieme relatie met de dichtstbijzijnde lantaarnpaal op te hoeven bouwen. De nieuwere 911 heeft 145 cc erbij voor een totaal van 650 pk, wat mooi het verhaal vertelt van 25 jaar pure powerprogressie. Dat geldt ook voor de acceleratie. De 993 met zijn handmatige zesbak doet er 4,3 seconden over om 100 km/u te bereiken, de 992 met achttraps automaat slechts 2,7 tellen. De topsnelheden bedragen 290 km/u en 330 km/u.
En hoe rijden ze?
De oudere auto voelt niet zo delicaat aan als veel ander retro-spul – hij voelt zelfs nauwelijks retro aan. Elk component druipt van de kwaliteit en finesse; hij is net zo benaderbaar als de 992. De versnellingsbak vereist wat meer inspanning, het wat eigenaardige koppelingspedaal en de smalle tunnel waarin de pedalen zitten, vereisen een wat andere, fysiekere aanpak. Maar rijdend strijkt de auto alles glad en al snel ga je op zoek naar de boost, die er boven 4.000 toeren in knalt en dan tot 7.000 tpm doorbeukt. Als het op grip, remmen en pure acceleratie aankomt komt hij ontzettend modern over. De digitale kilometerteller, genesteld in de centrale van de klassieke vijf klokken, laat met speels gemak driecijferige getallen zien die beginnen met een ‘2’. Blijkbaar.
Dat geldt zeker ook voor de nieuwe?
Afgezien van het feit dat je linkerbeen werkloos is, komt het allemaal heel bekend voor. Die vijfklokkenset-up is gebleven, zij het nu in TFT-vorm. En het rijden is een gelijksoortige combi van ronduit belachelijke hoeveelheden grip en snelheid. Hoewel hij zijn maximale trekkracht van 800 Nm al heeft bereikt voordat de turbo’s echt gaan meetoeteren. Zijn acht versnellingen zijn mooi verdeeld en hoewel zijn verzameling rij- en onderstelmodi wat carnavalesk over mag komen in zulk puur gezelschap, zijn ze heel nuttig bij normale-wegsnelheden. De Turbo is ook dit keer weer de interessantste 911 (oké, misschien op de nieuwe GT3 na). De 993 markeert waarschijnlijk de laatste keer dat de enthousiastelingen écht losgingen op de badge. Vooruitgang is met scheppen tegelijk geboekt, zonder ten koste te gaan van de grijns op het gezicht van de bestuurder. Porsche weet echt waar ze mee bezig zijn.
NIEUWSBRIEF
Het laatste autonieuws, de meest recente tests en exclusieve auto-content rechtstreeks in je mailbox. En als je wilt kunnen wij je ook op de hoogte houden van aanbiedingen van onze partners.
Meer van TopGear


Rezvani RR1 is een moderne Porsche 911 die er klassiek uitziet

Waarom deze Porsche 911 komisch smalle achterbanden heeft (het zijn geen thuiskomers)

Dat mensen geen elektrische Porsche willen, daar komen ze in Brabant nu op pijnlijke wijze achter

Is de Aston Martin Vantage eindelijk beter dan de Porsche 911 Turbo S?

Porsche 911 Carrera S facelift is de nieuwe Golf van ’t Gooi

De duurste Porsche 911 ter wereld is strikt genomen geen Porsche, maar wel heel erg duur

Dit moet wel (veruit) de goedkoopste Porsche Panamera van Nederland zijn

De Techart Magnum is sneller (en lichter) dan de nieuwe BMW M5 Touring

Rezvani RR1 is een moderne Porsche 911 die er klassiek uitziet

Waarom deze Porsche 911 komisch smalle achterbanden heeft (het zijn geen thuiskomers)

Wereldrecord driften Porsche Taycan niet beperkt door accu

Deze Porsche 911 kreeg een V6 F1-motor die 1.200 pk kan draaien

Zo ziet een moderne Porsche 911 ‘Flachbau’ met klapkoplampen eruit

Rijden met de duivel: dit is de Porsche 911 930 Turbo RWB Baphomet

Dit is de Techart Porsche 911 Turbo van DJ La Fuente

Porsche 911 Turbo (992) is hier

Porsche 911 Turbo (992): wat je kunt verwachten

Deze 911 met 500 pk weegt 147 kg minder dan een Mini Cooper

Speciale Porsche kost alleen al een ton om te mogen bestellen

Deze geweldige Tuthill GT One is een moderne GT1 Strassenversion (en ook straatlegaal)

Brits bedrijf laat je oude Porsche 911 tot 12.000 tpm draaien

Deze Gemballa GTR 600 wil graag in jouw garage staan

Singer Porsche brandt volledig af

Rezvani RR1 is een moderne Porsche 911 die er klassiek uitziet

Bij een Porsche 911 GT3 kun je voor 100.000 euro aan opties selecteren

Porsche 911 Carrera T: lichter, sportiever en duurder

Zeldzame Porsche 911 Turbo haalt met gemak 350 km/u

Van deze superzeldzame 911 worden er maar 1.974 gebouwd

Deze heerlijke Porsche 911 GT3 Touring in Rubystone Red kan van jou zijn

Als je iets eerder was, had jij op deze auto 16,5 miljoen euro kunnen verdienen

Regering van België wil oldtimers meer vrijstellingen geven in milieuzones

Statistieken bewijzen waarom het onzin is dat de oldtimerregeling stopt

VIDEO: Er staan allerlei bijzondere raceauto’s in de geheime opslag van Porsche

Oude Ford Mustang Fastback wordt omgebouwd tot offroader

Zo houdt deze specialist oude Volvo’s op de weg met een 3D-printer

De verkoopdoelstelling van de Aston Martin Vanquish Volante is wel érg optimistisch

Toyota haalt de Supra uit productie: dit betaalde een Nederlander voor het allerlaatste model

De Morgan Supersport is net zo duur als een Dacia Jogger (in de wegenbelasting)

Een van de mooiste Audi’s van dit moment is tweedehands wel heel goedkoop aan het worden

Ook al heb je heel veel geld, je kunt de Nissan GT-R niet meer bestellen

De nieuwe politie-Mustangs zijn opmerkelijk genoeg trager dan onze Mercedes-diesels

Speciale Audi RS Q8 heeft een interieur dat 74.900 euro kost (dus zonder auto)

Met deze Mercedes-bus mogen klusjesmensen gewoon alle stadscentra in

Eindelijk heeft Audi een auto in Nederland die mensen gaan kopen

Mercedes betaalt half miljoen euro aan werknemers om niet te hoeven werken

Waarom je eigenlijk altijd grotere wielen achteraf moet monteren in Nederland

Hoe Mercedes er ooit (per ongeluk) voor zorgde dat Volkswagen 2 miljard euro verloor

Is de Dacia Bigster nog altijd een echte ‘no-nonsense’ Dacia? (review)

Heeft de nieuwe Tesla Model Y het in zich om weer een bestseller te worden? (review)

Is de Hyundai Tucson na zijn facelift nog net zo eigenzinnig? (review)

Mazda geeft toe foutjes te hebben gemaakt – rijdt de nieuwe CX-60 eindelijk wel goed? (review)

Mercedes-AMG SL 63 S E Performance: werkt deze hybride AMG wel?
