‘Je krijgt een echte F1-start,’ horen we door het open raam, ‘als de lichten zo doven, mag je van start gaan. Net na de brug ligt je eerste rempunt, je rijdt dan zo’n 200 km/u.’ De brug hangt zo’n 300 meter van de eerste bocht boven het asfalt, niet wat je noemt het rempunt van een kwalificatieronde in de F1, maar we rijden dan ook nét even iets anders dan de Red Bull RB18. Iets met het dubbele aantal cilinders en hoogpolige vloermatten van lamswol.

Als verrassing heeft Rolls-Royce een rondje Hungaroring georganiseerd in de nieuwe Ghost Black Badge. Circuitrijden in een Rolls – je kunt er zeker van zijn dat je dit nog vaak van ons gaat horen op verjaardagen. Overigens was het geen ‘eens kijken of de cabinefilters goed genoeg zijn om de bandenrook buiten te houden’-sessie, maar een beschaafde spirited driving-sessie.

De Rolls-Royce Ghost Black Badge is namelijk de sportievere versie van de Ghost. De dempers werden iets stugger gemaakt, de software van de bak werd aangepast en de V12 kreeg een pietsje meer vermogen, waardoor de V12 nu een mooie ronde 600 pk produceert. Daarmee schiet de 5,5 meter lange sedan in 4,7 seconden naar de 100 km/u.

De Rolls-Royce Ghost Black Badge op de Hungaroring

Dus, hoe rijdt een Rolls-Royce op een F1-circuit? Voor de eerste bocht snap je het conservatieve rempunt gelijk. De remmen zijn nog typisch Rolls, wat betekent dat de eerste paar centimeter beweging in het rempedaal meer een suggestie van afremmen geven, in plaats van krachtige deacceleratie. Dit is zodat je chauffeur gedoseerd kan remmen, zodat jij achterin je champagne niet morst. Op het circuit moet je dus flink remdruk uitoefenen om de snelheid van de 2.490 kilo wegende auto eruit te halen.

De eerste bocht voelt wat onwennig. Je voelt je dankzij het grote stuur eerder kapitein dan coureur, maar de Ghost Black Badge duikt zonder tegenstribbelen de bocht in. De meesturende achterwielen helpen hierbij mee om de enorme sedan te temmen.

Het gewicht maakt zijn aanwezigheid kenbaar en leunt op de buitenste wielen, en ondanks de aangescherpte ophanging wil het ding heus nog wel een beetje hangen in de bochten, maar het gaat allemaal zonder drama. Geen gegil van de banden, geen gerinkel van de kristalglazen achterin, geen direct overstuur of een gevoel van onbalans in de auto. Zelfs het geluid van de uitlaat, ondanks het sportievere exemplaar voor de Black Badge, blijft beschaafd.

Bijna 2.500 kilo poets je niet weg

Het is goed om te merken dat de Black Badge ondanks zijn sportiviteit nog aanvoelt als een Rolls-Royce. Vooral de Duitse merken hebben meer dan eens laten zien dat het met adaptieve dempers, actieve stabilistatoren en een klein beetje duistere magie mogelijk is om zelfs een grote SUV lichtvoetig over het circuit te laten dartelen. Dat doet deze Rolls-Royce dus niet. Hij voelt nog steeds groot (en zelfs groots), zwaar en luxueus. Hij pakt adequaat de bochten, maar dat is meer omdat het aan hem gevraagd wordt en het onbeleefd is om nee te zeggen, en maar niet omdat hij er nou zoveel zin in heeft.

Het uiterlijk van de Rolls-Royce Ghost Black Badge

De Black Badge onderscheidt zich naast alles wat je niet ziet ook door het grotendeels ontbreken van glimmend chroom. De grille, de raamlijsten en zelfs de Spirit of Ecstasy zijn uitgevoerd in hoogglans zwart. Alleen de deurgrepen en het losse sleutelgat onder de deurgrepen zijn nog glimmend uitgevoerd. Dat sleutelgat wil de designer overigens dolgraag in de greep verwerken, maar dat vanwege bepaalde veiligheidseisen is dat nog niet gelukt.

Overigens is het niet verplicht op de Ghost Black Badge ook daadwerkelijk in het zwart te bestellen, je mag hem in een van de 44.000 kleuren bestellen die Rolls-Royce in het palet heeft. Zit de kleur die jij wilt er niet bij? Geen probleem, dan verruimen ze het aanbod naar 44.001 kleuren. Eigenlijk is alles wel mogelijk, behalve voor de remklauwen. Hierbij is het aanbod wat beperkter omdat er speciale hittebestendige verf gebruikt moet worden.

Oh, en wil je wel een zwarte lak, dan moet je nog uit zo’n honderd soorten zwart kiezen. Gelukkig staat een designer van Rolls-Royce elke klant bij om een auto zo smaakvol mogelijk samen te stellen. Ben je eruit? Dan moet je nog aan de slag met het interieur. Wat dacht je van… knaloranje?

Advertentie

Reacties

Geef een antwoord

(verplicht)

Meer
Advertentie