![](https://media.1815.io/topgear/i/width=424&height=239/2024/07/achterklep-volkswagen-golf-facelift-2024-nederland.jpg)
![](https://media.1815.io/topgear/i/width=424&height=239/2024/07/achterklep-volkswagen-golf-facelift-2024-nederland.jpg)
![](https://media.1815.io/topgear/i/width=424&height=239/2024/07/achterklep-volkswagen-golf-facelift-2024-nederland.jpg)
Misschien neig je ernaar ‘m weg te wuiven vanwege z’n relatief bescheiden aantal pk’s, maar echt: zorg dat je die fout niet maakt
Wat vrij interessant is aan deze Golf GTI – generatie zeveneneenhalf alweer – is dat Volkswagen niet schroomt om de auto op zijn plek in het spectrum te laten staan terwijl z’n concurrenten om ‘m heen woelen. We zien deze auto als de moeder aller hete hatches, nietwaar? Maar met 230 pk zit ie dichter in de buurt van het vermogen van een Ford Fiesta ST dan van de Peugeot 308 GTi. Dit terwijl de wilde, terecht heel succesvolle vierwielaangedreven Golf R nu meer dan 300 pk heeft, om het op te kunnen nemen tegen de toekomstige Renault Mégane RS en de Honda Civic Type R.
Om nog maar te zwijgen van de concurrentie uit eigen huis: een Seat Leon speelde voorheen altijd de tweede viool achter dirigent GTI, maar een nieuwe Cupra mikt tegenwoordig ook zomaar ongegeneerd 300 pk naar zijn voorwielen. Daar sta je dan, als voormalig vaandeldrager. Van het middelpunt van de actie is de Volkswagen Golf 7 GTI nu, qua vermogen, een underdog geworden. Zelfs met DSG aan boord (zestraps voor de standaardversie; zeven in de 250 pk sterke Performance) rijdt de GTI maar net in minder dan 6,5 seconden naar 100 km/u.
Maar je mag de GTI niet beoordelen naar wat er om ‘m heen gebeurt. Hij is een hoeksteen, een ijkpunt, de zon waar andere hete hatches in een baan omheen zweven. Als we deze iets krachtiger faceliftversie rijden, compleet met handgeschakelde golfbalpook en geruite stoelbekleding, weten we meteen weer waarom dat zo is. Hij mag dan niet de sterkste zijn in z’n klasse, maar dankzij de briljant lineaire reactie van de motor brengt hij zijn vermogen bijna absurd vloeiend op de weg. De tractie, behalve misschien in de allerscherpste bochten, is excellent. Hij wil op een rotonde graag z’n binnenste achterwiel van het asfalt halen, bij elke stuurbeweging reageert ie als een opgeschoten hondje, en dankzij de nieuwe, grotere uitlaten heeft ie meer bas in z’n toon.
Op de grillige, verlaten bergwegen van Mallorca waar we ‘m rijden, voelt het alsof de GTI ons dankbaar is dat we ‘m uitlaten en verlossen van z’n opgekropte energie. Sommige auto’s hebben de gave om je in luttele minuten in een trance te laten verkeren, gevoelsmatig in complete synergie met hun dynamiek. Bij de GTI, met z’n happige weggedrag, z’n hemelse handbak en z’n aanstekelijke drang naar voren, is het eerder een kwestie van seconden.
Dit is een goudhaantje, geschikt voor iedere gelegenheid en voor vrijwel iedereen. Vrijwel, ja: hij is niet alles tegelijk voor ieder mens, want in z’n eenvoudigste uitvoering heeft ie simpelweg niet de mogelijkheden om mee te komen met de meest geavanceerde hete hatches.
De Volkswagen Golf 7 GTI is een soort klasse op zichzelf. Daarin is dus eigenlijk niets veranderd. Hopelijk doet de Volkswagen Golf 8 GTI hetzelfde trucje.
Reacties