Een Porsche 911 T is op zichzelf al een aardig pretpakket. Maar kan het sneller? Kan het heftiger? Ach, natuurlijk. Wil je een 911 met een beetje meer pit? Volg dan dit recept om de Litchfield Porsche 911 T te maken.

Litchfield komt even erbij

Zag je meteen dat deze Litchfield Porsche 911 T lager op de weg ligt? Dan moet je wat vaker van de bank komen. De carrosserie van deze Carrera T ligt vóór 20 millimeter en achter 10 millimeter lager. Als onderdeel van een pakket upgrades dat ertoe moet leiden dat dit de best rijdende 911 voor op de openbare weg is. Dat wil zeggen: aan de legale kant van de hardcore GT3.

Het pakket is bedacht, samengesteld en uitgevoerd door Litchfield. De Britse tuner die ons eerder prettig verraste met upgrades van auto’s als de Audi RS 6 en de Subaru BRZ. De Carrera T was natuurlijk al een lichte, nog meer op de bestuurder gefocuste versie van de standaard 911. Niet met meer vermogen (370 pk), maar wel met een lager gewicht.

Het scheelt 20 kilo dankzij minder geluidsisolatie, handgrepen van textiel aan de binnenkant van de deuren, geen stoelen achterin, plus een sportuitlaat en actieve ophanging. Litchfield gebruikte de T als uitgangspunt en zette er steviger veren onder. Ze vergrootte de spoorbreedte met spacers van 7 millimeter en plaatste solide bussen op de onderste draagarmen van de voorwielen, wat niet alleen helpt qua stuurprecisie, maar er ook voor zorgt dat de wielen platter op de weg blijven terwijl de ophanging beweegt.

Waarom is Litchfield Porsche 911 T nog beter?

Dat betekent dat deze Porsche al met al positiever over de weg gaat en dat je meer feedback krijgt. Je voelt gedetailleerder wat er onder je gebeurt. Zoals altijd in een 911 is het geruis van de banden de grootste vijand van het comfort, maar nu krijg je er tenminste de verklarende informatie bij. En niet alleen door de zitting van de stoel – ook via de besturing, die alle speling kwijt is en iets steviger aanvoelt.

Strak en beweeglijk: dit weggedrag is heerlijk. De motor is nu voorzien van een nieuw uitlaatsysteem (inclusief de katalysatoren) en een gemodificeerde ECU. Die kleine veranderingen hebben ervoor gezorgd dat er ineens 117 pk en 173 Nm extra uit de twin-turbo zescilinder boxermotor wordt getoverd. Dat maakt de Carrera T uiteraard substantieel sneller.

Maar wat er vooral op vooruit is gegaan, is z’n levendigheid: de motor pakt nu eerder en met veel meer verve op. Bij 2.400 tpm knalt hij er simpelweg vandoor. Goodbye, adios, au revoir en tot ziens naar alles wat er in de spiegels te zien viel. Zonder enige moeite, alleen een goede zucht van de turbo’s – en alles achter je ziet alleen nog een rap verdwijnende Porsche-kont aan de horizon.

Vind je je 911 Carrera aan de saaie kant? Je kunt het zo duur maken als je zelf wilt. Maar alleen de motorsoftware-­upgrade levert Litchfield je al voor nog geen 1.000 pond. Ja, je moet er dus even het Kanaal voor over, maar je weet nu wie je moet bellen.

Specificaties Porsche 911 T Litchfield:


Motor
2.981 cc
zescilinder boxer biturbo
487 pk @ n.b. tpm
623 Nm @ n.b. tpm

Aandrijving
achterwielen
7v handbak

Prestaties (geschat)
0-100 km/u in 3,9 s
top 305 km/u

Verbruik (gemiddeld)
n.b.
CO2-uitstoot n.b.

Afmetingen
4.499 x 1.808 x 1.274 mm
(l x b x h)
2.570 mm (wielbasis)
1.425 kg
64 l (benzine)
405 l (bagage)

Prijzen
€ 12.000 (NL) – excl. 911 T

€ 12.000 (B) – excl. 911 T

Het vonnis


Goed geïntegreerd en ontworpen pakket dat het plezier in het rijden van een toch al briljante auto alleen maar verder doet toenemen. En dat is, hoewel de maatregelen betrekkelijk klein zijn, geen geringe prestatie.

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)