Manhart MHX3 440

Niet iedereen wil schreeuwen in de achtbaan. Soms zet je liever je blik op oneindig, haal je diep adem en onderga je de krachtexplosie met een gelukzalige glimlach

Foto('s): Manhart Manhart MHX3 440
Foto('s): Manhart Manhart MHX3 440
Foto('s): Manhart Manhart MHX3 440
Foto('s): Manhart Manhart MHX3 440
Foto('s): Manhart Manhart MHX3 440
Foto('s): Manhart Manhart MHX3 440
Foto('s): Manhart Manhart MHX3 440
Foto('s): Manhart Manhart MHX3 440
Foto('s): Manhart Manhart MHX3 440
Manhart MHX3 440
Manhart MHX3 440
Manhart MHX3 440
Manhart MHX3 440
Manhart MHX3 440
Manhart MHX3 440
Manhart MHX3 440
Manhart MHX3 440
Manhart MHX3 440

Het doet ons deugd dat er nog mensen bestaan die hun getunede auto’s niet samenstellen voor de Instagram-volgers en Facebook-likes. Niet zelden als iemand anderhalve euroton stukslaat op een aangedikt pk-monster, vraagt hij om een zo opvallend mogelijke kleur, zo vet mogelijke velgen en worden er al zeventien selfies achter het stuur de wereld in geslingerd voor de auto überhaupt een meter heeft gereden. Het is een kwestie van prioriteiten, maar als wij in die categorie zouden shoppen, zou het ons weinig kunnen interesseren hoezeer de wereld ons erom aanbidt. We zouden ons liever onder de radar bewegen, als stille genieters.

Hoe kun je dat doen?

Daarom voelen we oprecht enthousiasme opborrelen wanneer we op deze Manhart MHX3 440 afstappen met de sleutels in onze hand. Waar die ‘440’ voor staat, mag je raden. Maar kijk eerst eens naar de foto’s: zou je achter deze anonieme X3 iets onheilspellends zoeken? Ziet deze diepdonkerblauwe lak er niet net zo uit als die op het leasehok van je buurman? Is de uitvoering niet net zo anoniem als die van de eerste de beste Gooise hockeyclubtaxi?

Het overgrote deel van de weggebruikers zal deze X3 nimmer aanzien voor een auto die in minder dan vier seconden naar de 100 km/u accelereert. En dat is precies wat ‘m zo leuk maakt; want dat doet ie dus wel.

Het Duitse Manhart Performance houdt zich al sinds jaar en dag bezig met het doelgericht opkalefateren van BMW’s (hoewel ze inmiddels ook aan andere merken beginnen te frunniken). Vorige maand reden we in een door hen aangepakte M2 met 630 pk, quasi-raceklaar en bedoeld om het BMW-ronderecord op de Nürburgring te gaan aanvallen. Nu stappen we in het andere performance-uiterste uit het repertoire van de Wuppertalse tuner.

Waarom heeft Manhart deze auto gemaakt?

Deze X3 werd specifiek gebouwd voor een klant die op zoek was naar een ultiem snelle maar onopvallende auto voor dagelijks gebruik. Naar aanleiding van dit eisenpakket sloegen ze bij Manhart aan het fantaseren en kwamen ze met een alleszins passende oplossing: ze zouden BMW’s befaamde triturbo zescilinder diesel, uiteraard voorzien van een extra krachtkuurtje, in een relatief compact model proppen waarvoor ie oorspronkelijk nooit bedoeld was.

En zo kwam het: een standaard X3 35d – 0 naar 100 km/u in 5,3 seconden, top 245 km/u – kreeg de aandrijflijn uit het vorige model M550d en onderging daarnaast slechts minimale aanpassingen om er een ware undercover-beul van te maken. Oké, een Shadowline-pakket voorziet in zwarte accenten in plaats van chroom, de voorbumper werd licht aangepast voor de noodzakelijke koeling, en onder de achterbumper prijken vier uitlaatjes en een bescheiden diffuser. Het onderstel werd iets verlaagd en Manhart monteerde een set 21-inch velgen. Daarnaast rustten ze de auto uit met enorme remmen: 390 millimeter en zes zuigers per voorwiel. Een dergelijke big brake kit was nog niet beschikbaar voor de X3, dus ontwikkelde de tuner er zelf een. ‘Als je van 100 naar 200 km/u kunt accelereren in 6,7 seconden, heb je immers ook voldoende stopkracht nodig’, aldus Manhart.

Eh, goed. Zulke getallen maken indruk. Met licht tintelende vingers stappen we in; dit zou wel eens de meest slaperige sleeper kunnen zijn waar we ooit mee op pad zijn geweest. Het interieur is al net zo onbetekenend als de buitenkant: zwart leer, standaard stoelen, geen kleine uitspattingen van koolstofvezel of ander exotisch spul. ‘Gewoon’ een X3, en nog een vrij saaie ook, zij het met veel opties (waaronder instelbare dempers, die als vanouds functioneren). Het enige waaraan je íets kunt zien, is het boordcomputertje dat in een van de ventilatieopeningen is verwerkt, en het feit dat er bij wijze van bescheiden verrassing ‘M550d’ op het display onder de tellers verschijnt.

Merk je wel wat van die brute kracht?

Rollend door de stad is er nog niets aan de hand. De MHX3 laat zich rijden als elke andere zescilinder diesel: beschaafd, smeuïg, dociel. Hij hint licht naar z’n potentie als je het gaspedaal per ongeluk iets te diep indrukt, en de remmen bijten wat gretiger, maar er zit niets explosiefs of verontrustends in z’n karakter. De spreekwoordelijke stuur-je-oma-ermee-naar-de-supermarkt-test zou deze auto met vlag en wimpel doorstaan.

Maar dan… We rijden de Autobahn op, achter een moeizaam op gang komend bestelbusje. Jammer, denken we, deze oprit hadden we graag als aanloopje gebruikt. Een gedachte waaraan te merken valt dat we niet dagelijks met 440 pk en 870 Nm op stap zijn; want zodra we invoegen, een extra baan opschuiven en aanstalten maken om de bus te passeren, is het ding al een puntje in onze spiegels.

Hij is dus goedgekeurd?

Dit is hoe het moet voelen om in de eersteklas-cabine van een tijdmachine te reizen. In stilte en zonder enig drama knalt de X3 er met een absurd tempo vandoor. In een kwestie van seconden zitten we ver boven de 200 km/u. Goed, wanneer je pakweg 170 km/u rijdt, begint de drang naar voren wat af te nemen en voel je de lucht langzaam maar zeker grip krijgen op het SUV-projectiel. Maar het is vooral de volslagen gemakkelijke manier waarop de MHX3 daarnaartoe loopt – zeg, van 60 naar 160 – die je overrompelt. Daarnaast is het een grote tentoonspreiding van stabiliteit: het onderstel lacht om slecht asfalt en scherpe richels, en wanneer er op de rem gestampt moet worden, is het alsof de auto zich als geheel schrap zet en vier hakken in het zand plant.

De MHX3 is een auto naar ons hart: een onbeduidend inhaalmonster, de stiekeme droom van iedereen die wel prestaties, maar geen opschepperij wil. Toegegeven, dat zijn vandaag de dag niet veel mensen meer. Dus hij zal – een extra pluspunt – nog exclusief blijven ook.

16
20
Specificaties

Specificaties Manhart MHX3 440

Motor
2.993 cc
zescilinder triturbo
440 pk @ n.b. tpm
870 Nm @ n.b. tpm

Aandrijving
vier wielen
8v automaat

Prestaties
0-100 km/u in 3,8 s
top n.b.

Verbruik (gemiddeld)
n.b.
CO2-uitstoot n.b.

Afmetingen
4.657 x 1.881 x 1.678 mm (l x b x h)
2.810 mm (wielbasis)
ca. 2.000 kg
67 l (diesel)
550/1.600 l (bagage)

Prijzen
€ 83.901 + € 60.415 (NL)
€ 61.850 + € 60.415 (B)

Vonnis:
Een volslagen praktisch pk-partijtje, rijk besprenkeld met anonimiteit en alledaagsheid. Voor families met gevoel voor humor die zich per se onopvallend en met belachelijke snelheden van a naar b willen verplaatsen, is er nauwelijks een beter alternatief

Reacties

Geef een antwoord

(verplicht)

Het nieuwste van TopGear

Autonieuws

TopGear Nederland

Automerken